Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ANLAMBİLİM İkinci Düzey TİB 510 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TURKÇE VE ARAPÇA
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. KADİR KINAR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı ANLAMBİLİM VE DİLBİLİM ARASINDAKİ İLİŞKİYİ KAVRAR. ANLAMIN ÇEŞİTLİ ŞEKİLLERİYLE İLGİLİ BİLGİ SAHİBİ OLUR.
Dersin Tanımı ANLAMIN UĞRAMIŞ OLDUĞU DEĞİŞİMLERİN TARTIŞILDIĞI VE ANLAMBİLİM VE DİLBİLİM ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN ÖĞRENİLDİĞİ BİR DERSTİR.

Dersin İçeriği
1 ANLAMBİLİM- DİLBİLİM İLİŞKİSİ
2 ÇAĞDAŞ ANLAMBİLİM TEORİLERİ
3 KONUŞMACIYLA DİNLEYİCİ ARASINDA İLETİŞİM NASIL GERÇEKLEŞİYOR
4 SES VE ANLAM
5 TEMEL ANLAM VE YAN ANLAM
6 KELİME VE KAVRAMLARIN SÖZLÜK ANLAMI
7 ANLAM İLİŞKİLERİ
8 ŞEKİLLERİN ÇAĞRIŞIMLARI
9 ANLAMIN OLUŞMA YOLLARI
10 ANLAM DEĞİŞMELERİ
11 ANLAM DEĞİŞMESİNİN YOLLARI
12 ANLAM DARALMASI
13 ANLAM GENİŞLEMESİ
14 SÖZCÜKLERİN YAŞAM VE ÖLÜMÜ
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 ANLAMBİLİM VE DİLBİLİM ARASINDAKİ İLİŞKİYİ KAVRAR
2 ÇAĞDAŞ ANLAMBİLİM TEORİLERİ ÜZERİNDE TARTIŞIR
3 KELİME VE KAVRAMLARIN SÖZLÜK ANLAMLARININ NASIL KULLANILDIĞINI BİLİR
4 ANLAMIN OLUŞMA YOLLARI, ANLAM DEĞİŞMELERİ KONUSUNDA TARTIŞIR
5 SÖZCÜKLERİN NE ŞARTLAR ALTINDA YAŞAMLARINI SÜRDÜRDÜKLERİNİ VE NE ŞARTLARDA KAYBOLDUKLARINI ÖĞRENİR
6 ANLAM ÖZELLİKLERİ, ANLAM ÇEŞİTLERİ VE ANLAM İLİŞKİLERİNİ BİLİR.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı İBRAHİM ENİS, DELALETÜ'L-ELFAZ; EL-CAHIZ EL-BEYAN VE'T-TEBYİN
Yardımcı Kaynaklar AHMET MUHTAR ÖMER, İLMU'D-DELALE; FAYİZ ED-DAYE, İLMU'D-DELALETİ'L-ARABİYYE

Ders İle İlgili Dosyalar