Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TASAVVUFTA İNSAN TELAKKİSİ İkinci Düzey TİB 517 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. OSMAN NURİ KÜÇÜK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli yüz yüze
Dersin Amacı Tasavvufun İnsana bakışını etraflıca ele almak
Dersin Tanımı Gaye insan, Halife insan ve Allah-İnsan ilişkilerini konu edinen bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Kur'an'ın ve Sünnetin genel olarak insan tanımı ve insanı ele alış şekli
2 Kadim kültürlerde insanı ele alış şekilleri
3 Felsefede İnsan anlayışı
4 mistik akımlarda insan
5 Sufi ve tasavvufta İnsan telakkisi
6 İnsanın ontolojik kemalatı
7 Gaye varlık olarak insan
8 Kevn-i Cami mertebesi olan insan
9 Halife insan
10 insanın ilahi suret üzere yaratılması
11 insanın berzah oluşu
12 insanın seyr-i sulûku yani manevi yolculuğu
13 Allah insan ilişkisi
14 İnsanı Kamil: Hakikatı Muhammediyye
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İnsana genel bir bakışın kazanılması
2 insanın varlık aleminde ontolojik yerinin anlaşılması
3 islam ile diğer dinler ve mistik düşünceler arasındaki insana verilen ontolojik değerin kıyaslanması becerisi kazanılması
4 Dinin temel metinlerinde insanı tanıma
5 tasavvufun insanı ele alış biçimini öğrenme
6 insanın manevi anlamda yükselebilmedeki potansiyelini kavrama
7 İnsanın varoluşsal değeri anlayıp hayatına ona göre tanzim etme becerisini geliştirme
8 insan ontolojik yerini anlayıp diğer mevcut varlıklarla olan ilişkisini ona göre tanzim etme yetisini kazanma
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 2 24
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     30
AKTS     1.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı İnsaı Kamil, Osman Nuri Küçük, İnsan Yayınları 2011. İsalam Metafizünde Tanrı ve İnsan, Ekrem Demirli, Kabalacı Yayın, 2009. Dokuz Yüz Katlı İnsan, Mustafa Merter, Kaknüs Yayınları 2007.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar