Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KIRAAT METİNLERİ Birinci Düzey TİB833 Seçmeli 7 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili ARAPÇA
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ÖMER ÖZBEK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli TEORİK
Dersin Amacı Kıraat ilmine ilişkin metinleri tanıtmak ve metinler hakkında biçim, şekil ve içerikleriyle bilgi edinmek. İçerikteki uygulamaları yapabilmek.
Dersin Tanımı Kıraat ilminin temel Arapça metinlerinin tanıtıldığı ve kıraat ilminin temel konuları üzerine belirlenen metinlerin yöntem ve içeriklerinin tartışıldığı bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Temel Kıraat ilmi Kaynaklarından seçilen metinlerin belirlenmesi.
2 Belirlenen metinlerin haftalara göre dağıtılması.
3 Seçilen metinlerin üslup bakımından tanıtılması.
4 Seçilen metinlerin içerik bakımından tanıtılması.
5 Seçilen metinlerin üslup bakımından aynı içerikteki metinlerle karşılaştırılması.
6 Seçilen 1. Grup metinlerin okutulması.
7 Seçilen 2. Grup metinlerin okutulması.
8 Seçilen 3. Grup metinlerin okutulması.
9 Muhtemel vize sınavı haftası.
10 Seçilen 4. Grup metinlerin okutulması.
11 Seçilen 5. Grup metinlerin okutulması.
12 Seçilen 6. Grup metinlerin okutulması.
13 Seçilen 7. Grup metinlerin okutulması.
14 Seçilen 8. Grup metinlerin okutulması.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kıraat ilminin temel Arapça kaynaklarından haberdar olur.
2 Kıraat ilminin temel Arapça kaynaklarından seçilenleri anlayarak okuyabilir.
3 Kıraat ilminin temel Arapça kaynaklarından seçilenlerin yöntemini farklı olanlarla karşılaştırabilir.
4 Kıraat ilminin temel Arapça kaynaklarından seçilenlerin içeriklerini tartışabilir.
5 Kıraat ilminin temel Arapça kaynaklarından seçilenlerden hareketle temel kıraat metinlerini tanıtabilir.
6 Kıraat ilminin temel Arapça kaynaklarından seçilen metinlerin üslubunu savunur.
7 Kıraat ilminin temel Arapça kaynaklarından seçilenlerin aşinalığını artırdığı metin ve içeriklere karşı sevgi geliştirir.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2 İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3 İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4 İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5 Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6 Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7 Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8 İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10 Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11 Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12 İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13 Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14 İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15 İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16 Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17 Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18 İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19 İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20 İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 2 24
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 10 2 20
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 5 3 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 5 3 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 5 4 20
Toplam iş yükü     120
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Seçme Metinler Kitabı ve Fotokopi Çekilen Kısımlar
Yardımcı Kaynaklar İbn Mücahid Kitabüs Seb''a, Ebû Amr ed-Dânî el-Cami fi Kıraatis Seb'', İbnül-Cezerî Mukaddime, Tayyibetün-Neşr, Sıbtul-Hayyât el-Bağdâdî, el-İhtiyâr fi Kırââti-Aşr.

Ders İle İlgili Dosyalar