Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SOSYAL BİLGİLER DERS KİTABI İNCELEMESİ Birinci Düzey SBO 006 Seçmeli 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ TUĞBA KAFADAR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze ve çevrimiçi
Dersin Amacı Sosyal bilgiler ders kitaplarında olması gereken özellikler hakkında bilgi ve farkındalık kazanmak.
Dersin Tanımı Sosyal bilgiler ders kitaplarını dil, içerik, görseller, öğrenci seviyesine ve programa uygunluğu açısından inceleme.

Dersin İçeriği
1 Ders kitabında olması gereken fiziksel özellikler.
2 Ders kitabında olması gereken eğitsel tasarım ve görsel tasarım.
3 Dil anlatım özellikleri ve standartlar.
4 Ders kitaplarının içeriklerinin programa uygunluğu.
5 Mevcut ders kitaplarından bazı örneklerin içerik açısından öğrenci seviyesine uygunluğunun incelenmesi.
6 Mevcut ders kitaplarından bazı örneklerin dil açısından öğrenci seviyesine uygunluğunun incelenmesi.
7 Mevcut ders kitaplarından bazı örneklerin görseller açısından öğrenci seviyesine uygunluğunun incelenmesi.
8 Mevcut ders kitaplarından bazı örneklerin içeriğinin program kazanımlarına uygunluğunun incelenmesi.
9 Mevcut ders kitaplarından bazı örneklerde içerik ile görsel uygunluğunun incelenmesi.
10 Mevcut ders kitaplarından bazı örneklerde içerik ile ölçme değerlendirme boyutu arasındaki uygunluğun incelenmesi.
11 Ders kitaplarının genel değerlendirilmesi.
12 Örnek ders kitabı sayfası tasarlama etkinlikleri.
13 Örnek ders kitabı sayfası tasarlama etkinlikleri.
14 Örnek ders kitabı sayfası tasarlama etkinlikleri.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Ders kitaplarında olması gereken temel özellikler hakkında bilgi ve farkındalık kazanır.
2 Sosyal bilgiler ders kitapları içeriğini program kazanımlarına uygunluğu açısından inceleyip değerlendirir.
3 Sosyal bilgiler ders kitaplarını öğrenci seviyesine uygunluğu açısından inceleyip, değerlendirir.
4 Sosyal bilgiler ders kitapları içeriğini görseller açısından inceleyip, uygunluğu açısından değerlendirmede bulunur.
5 Sosyal bilgiler ders kitapları içeriği ile ölçme değerlendirme boyutu arasındaki uygunluğu inceleyip, değerlendirir.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2 Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3 Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4 Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5 Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7 Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8 Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9 Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10 Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11 Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12 Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13 Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14 Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15 Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17 Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18 Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19 Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 8 2 16
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 8 2 16
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     76
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 8 60
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı MEB Ders Kitapları ve Eğitim Araçları Yönetmeliği. Sosyal bilgiler ders kitapları. 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programı.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar