Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KLASİK METİNLER I Birinci Düzey RDE 107 Zorunlu 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Rusça
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. TAMARA TANASHEVA
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOKTOR ÖĞRETİM ÜYESİ ERDEM ERİNÇ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli RDE 107 kodlu Klasik Metinler I dersi 15 haftalık dönem süresince haftada iki saat verilmektedir. Dersin teorik içeriği sunumlar, metinlerin orijinalleri ve görsel materyaller yardımı ile öğrencilere sunulur.
Dersin Amacı Klasik Metinler dersinin amacı öğrencilerin, özelde bugünün Rusya coğrafyasında yaşayan halkların, genelde de Batı toplumunun düşünce yapısına yön veren metinleri oluştukları tarihi ve kültürel süreç içerisinde tanıtmaktır. Bununla birlikte, diğer derslerde Rus edebiyat, kültür ve dil tarihini oluşturan metinlerin anlaşılmasını kolaylaştıracak klasik metinlerin de öğrenciler tanınmasını sağlamak da amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Ders Batı toplumunun düşünce yapısının temelinde yer alan, genel algıyı şekillendiren metinlerin sunumu ve tanıtımıdır. Bu metinler (RDE 107 Klasik Metinler I dersinde) mitolojik ve dini metinlerden, orta çağ ve Rönesans metinlerine kadar uzanmaktadır. Dersin müfredat içeriği Batı''ya Yön Veren Metinler (der. Alev Alatlı) derlemesi içerisindeki metinler kullanılarak hazırlanmıştır.

Dersin İçeriği
1 Dersin amaçlarının ve dönem müfredatının öğrencilere tanıtımı. Greko-Roman ve Yahudi-Hristiyan metinlerinin Batı toplumunun düşünce yapısının oluşumundaki etkilerin tartışılması. Ders işleyiş yöntemlerinin benimsenmesine dair çalışma.
2 Yaratılış metinleri: "Genesis" kavramına dini metinlerin yaklaşımı. Dini metinlerin varoluş meselesine bakışı, tarih içerisinde bunu şekillendirme biçimleri, bu metinlerin günümüz Batı düşünce yapısındaki etkilerinin tartışılması.
3 Eski ve Yeni Ahit temelinde insanların Tanrı ile ilişkilerinin temeli,Tanrı’nın seçilmiş insanlarıyla ilişkisinin boyutları ve telmihi sorularının yanıtlarını inceleme.
4 Batı toplumunun Yakın Doğulu kaynakları. Sümer, Eski Mısır ve Babil medeniyetlerinin yazılı kaynakları. Gılgamış Destanı, Sümer mitolojisinin belli başlı unsurları ve karakterleri, Babil kanun metinleri.
5 Batı toplumunu şekillendiren Greko-Roman metinler. Sokrates öncesi filozoflar (İyonya Okulu, Heraklitos, Diyojen, Pisagor, Demokritos), Sokrates ve Platon'un metinleri.
6 Platon'un metinlerine genel bakış (Diyaloglar). Sokrates'in Savunması metni üzerinden soru sorma ve felsefe ilişkisi. İnsanın sorabileceği soruların sınırı olup olmaması tartışmasının söz konusu metin üzerinden izlenmesi.
7 Ütopya kavramı. Platon'un Devlet ütopyasının incelenmesi. Devlet'teki sosyal katmanların açıklanması. Eserin siyaset bilim ve sosyoloji literatürüne kattığı terimlerin tarih içerisindeki anlamlarının değişiminin izlenmesi.
8 Ara sınav.
9 Bilmenin, vakıf olmanın kuramsal ve uygulamalı olması arasındaki fark. Metafizik ve değişim kavramlarının Aristo'da izlenmesi. İnsanoğlunun filen algıladığı dünyanın nihai gerçekle ilişkisi.
10 Siyaset ve devletlerarası ilişkiler üzerinde duran klasik metinler. Tarih yazımının çerçevesinden savaş. İyi'nin Doğası ve Etik. Roma medeniyetinin devlet yapısını çözümleyen metinleri. Roma hukukunun dayanakları ve kaynakları.
11 Ortaçağ Hıristiyanlığının dünya görüşünü yansıtan metinler. Bir çözümleme yöntemi olarak ikonografi. Ortaçağ felsefesinin unsurlarını yansıtan metinler. Dante metinleri ışığında mistisizm kavramı. Thomas Aquinas'ın toplum tasavvuru. Kilisenin Batı medeniyetinin davranışlarını şekillendirme üzerine etkisi.
12 Rönesans ve Hümanizm metinleri. Bireysellik kavramının klasik metinlere yansıması. Erasmus ve eğitimin şekillenişi. Edebiyat incelemelerinin ortaya çıkışı. Rönesans sanatı ve görsel metinler.
13 Hıristiyan reformlarını şekillendiren metinler. Erken Modern Dönem ve bu dönem içerisinde şekillenen yeni ahlak anlayışı. Bilim çağı, doğa ve insanlık arasındaki ilişkinin teorize edilişi. Rasyonalizm ve insanın anlama yetisi. Aydınlanma çağı metinleri.
14 Bilginin yeniden tanımlanması, bilimin yeni amaçları ve yöntemleri. 17. yy siyasi metinleri. Siyasi otoriteyi edebi metinler üzerinden izlemek. 17. yy başlıca ekonomi metinleri.
15 Final sınavı.
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Genelde Batı toplumunun, özelde Rusya toplumunun düşünce yapısını oluşturan metinleri tanıma.
2 Batı medeniyeti algısını, klasik metinleri aracılığıyla izleme kabiliyeti kazanma.
3 Edebi, kuramsal, görsel metinleri okuyup analiz ederken, klasik metinler kaynaklı bilgilere haiz olma.
4 Metinler arası karşılaştırma yapabilme yetisi edinme.
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi akademik ve mesleki süreçlerde etkili biçimde kullanır.
2 Rus dili ve edebiyatıyla ilgili yazılı ve sözlü sunumları akademik düzeyde hazırlar ve sunar; düşüncelerini farklı ortamlarda açık ve etkili biçimde ifade eder.
3 Edebi türleri, dönemleri ve temsilcilerini tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla birlikte analiz eder; eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
4 Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça metinleri, dilin yapısal ve anlamsal özelliklerini dikkate alarak çevirir; çeviri sürecinde kuramsal bilgi ve etik ilkeleri uygular.
5 Disiplinlerarası yaklaşımları kullanarak edebiyat ve kültür metinlerini çağdaş kuramlar çerçevesinde yorumlar ve analiz eder.
6 Bağımsız araştırma yapar, edebi ve dilsel meseleleri çözümleyici bir yaklaşımla ele alır; akademik yazım ve yayın ilkelerine uygun ürünler üretir.
7 Kültürlerarası farklılıklara duyarlı bir yaklaşım geliştirir; Rus ve Türk kültürlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
8 Güncel bilgi teknolojileri ve dijital kaynakları kullanarak veri toplar, analiz eder ve bu verileri eğitim-öğretim ve mesleki ortamlarda paylaşır.
9 Rus dili ve edebiyatı bilgisini kamu ve özel sektördeki mesleki uygulamalara aktarır; çeşitli alanlarda istihdam edilebilirlik becerisi geliştirir.
10 Kültürel ve sanatsal etkinliklerin planlanması ve uygulanmasında aktif rol alır; topluma katkı sağlayan sosyal projeler geliştirir.
11 Bireysel ve ekip çalışmasına yatkındır; akademik ve mesleki ortamlarda iş birliği içinde çalışır.
12 Evrensel etik değerleri benimser; dil, ırk, cinsiyet, inanç ve sosyal statü farkı gözetmeksizin saygılı, duyarlı ve kapsayıcı bir tutum sergiler.
13
14 .
15 .
16 .
17 .
18 .
19 .
20 .
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ödevler 15 1 15
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 3 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 7 1 7
Toplam iş yükü     79
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Programda adı anılan metinler dönem boyunca öğrencilere tavsiye edilmektedir. Yardımcı kaynaklar listesindeki kitaplar da metinlerin anlaşılmasına rehber olacak niteliktedir.
Yardımcı Kaynaklar Felsefe Tarihi, Cilt: I-II, A.Russ, çev. İsmail Yerguz, İletişim, İstanbul, 2011 Batı Felsefesi Tarihi, İlkçağ, B. Russell, çev. Muammer Sencer, Say, İstanbul,1996 Mitoloji ve İkonografi, B. Cömert, Deki, Ankara, 2008, Batı''ya Yön Veren Metinler, Cilt: I-II, der. Alev Alatlı, Alfa, İstanbul, 2011

Ders İle İlgili Dosyalar