Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
STRATEJİK PLANLAMA Birinci Düzey ŞBP624 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Ders anlatımı, okumalar, öğrencilerin gerçekleştireceği literatür taramaları, bireysel çalışmalar ve araştırma sunumları
Dersin Amacı Stratejik planlama bir süreç tasarımını ifade eder ve vizyondan başlayarak nihai projelere kadar ayrıntı düzeyinde ve hiyerarşide, varılması tanımlanan amaca yönelik sürecin adım adım tasarlanmasını gerektirir. Stratejik planlama metodolojisinin en önemli özelliği, bu metodolojinin ölçekten ve projeksiyon sınırlamasından bağımsız bir biçimde her ölçekte ve ayrıntı ve öngörü düzeylerinin uygunluğu şartıyla her projeksiyon sürecine uygulanabilir olmasıdır. Stratejik mekânsal planlama da bu bağlamda ülke ölçeğinden yapı ölçeğine kadar uygulanabilir bir metodolojiye sahiptir. Bu derste amaçlanan ise, öğrenciye özellikle kent parçası ve kent düzeyinde stratejik mekânsal planlama yapım yönteminin aktarılmasını ve seçilen bir kent parçası özelinde basit bir uygulamayı gerçekleştirmelerini sağlamaktır.
Dersin Tanımı Ders kapsamında öğrenciye stratejik mekânsal planlamanın süreç ve metodolojisi aktarılacaktır. Vizyonun tanımı, vizyon oluşturabilmenin yolları, sorun tanımları, vizyondan stratejilere geçiş yöntemi, stratejilerin kapsamı, stratejik düzeydeki sorun tanımları, stratejilerden hedeflere geçiş yöntemi, hedeflerin kapsamı ve hedeflerden projelere geçiş yöntemiyle projelerin stratejik plan ölçeğine uygun ayrıntı düzeylerinin nasıl tanımlanabileceğinin aktarımı ders kapsamını oluşturmaktadır. Bununla birlikte dünyada gerçekleştirilen stratejik mekânsal planlama örnekleri de ders kapsamında incelenmektedir. Ayrıca kuramsal olarak günümüzde stratejik planlama yöntemlerinin uygulamasının gerekçeleri, tarihsel olarak stratejik mekânsal planlamayı ortaya çıkartan gelişmeler de bu kapsam içinde yer almaktadır. Ölçme ve Değerlendirme Bu başlık, dersi alan öğrencilerin ders başarılarının nasıl ölçüleceğini ve başarı düzeylerinin nasıl değerlendirileceğini açıklamaktadır. Derste öğrencinin başarısı, biri dönem içinde diğeri final sınavı zamanı yapılacak 2 yazılı sınav ve ikisi dönem içinde sonuncusu final sınavı esnasında teslim edilecek 3 ödev aracılığıyla değerlendirilecektir. Bu sayede dönem içi ve dönem sonu olarak tanımlanan iki aşamaya bağlı olarak başarı değerlendirmesi yapılacaktır. Aşağıdaki tablo bu değerlendirmenin ağırlıklarını tanımlamaktadır: Dönem İçi Değerlendirme Aşaması (Toplam % 40) Dönem Sonu Değerlendirme Aşaması (Toplam %60) Yazılı Sınav Dönem içi %50 Toplam %20 1. Ödev Dönem içi %25 Toplam %10 2. Ödev Dönem içi %25 Toplam %10 Toplam Dönem içi %100 Toplam %40 Yazılı Sınav Dönem Sonu %50 Toplam %30 1. Ödev Dönem Sonu %50 Toplam %30 Toplam Dönem Sonu %100 Toplam %60 Aşağıdaki tablo ise bu aşamaların başarımlarını, gereklerini ve ayrıntılarını tanımlamaktadır. Dönem İçi Değerlendirme Aşaması Yazılı Sınav Dönem İçi Ödevleri Yazılı sınav, Şehir ve Bölge Planlama Bölüm Başkanlığı tarafından ilan edilen “Ara Sınav Programında” belirtilen tarihte yapılır. Yazılı sınav, öğrencinin dönem içi başarısının %50’sine, toplam ders başarısının ise %20’sine tekabül etmektedir. Yazılı sınav notu, not giriş sistemine “1. Vize Notu” olarak girilecektir. Yazılı sınavın içeriği ve öğrencinin başarması gereken kazanımlar şu şekilde tanımlanmaktadır: a. Stratejik mekânsal planlamanın kuramsal olarak ortaya çıkış gerekçelerini sıralanması b. Kentsel sorunların tanımlanması için hangi farklı disiplinlerin ürettiği verilerden yararlanılacağının sıralanması c. Sorun tanımları ve vizyon arasındaki ilişkinin yorumlanması Yazılı sınav sonuçları ilgili yönetmelik ve yönerge hükümleri gereği 15 gün içinde sistemden ilan edilecektir. İlgili yönetmelik ve yönerge hükümleri gereği Şehir ve Bölge Planlama Bölüm Başkanlığı tarafından ilan edilen “Ara Sınav Programında” belirtilen tarihte yapılan yazılı sınava girmeyen öğrenci, Şehir ve Bölge Planlama Bölüm Başkanlığı tarafından ilan edilen “Mazeret Sınav Programında” belirtilen tarihte yazılı sınava girebilir. 1. Ödev Şehir ve Bölge Planlama Bölüm Başkanlığı tarafından ilan edilen tarihte yapılacak yazılı sınav esnasında teslim edilecektir. Bu ödev öğrencinin dönem içi başarısının %25’ine, toplam ders başarısının %10’una tekabül etmektedir. Ödevin konusu, seçilen bir kent parçası ölçeğinde sorun tanımlarının yapılarak bu kent parçası ölçeğinde hazırlanacak bir stratejik mekânsal plan vizyonunu oluşturmaktır. Ödevden alınan not, yazılı sınav notlarının ilan tarihinden en geç 1 hafta sonra ilan edilecektir. İlan edilen tarihte ödev teslim etmeyen öğrencinin ödev notu “0” (sıfır) olarak işlenecektir. 2. Ödev Son ders haftasından bir önceki hafta (14Mayıs2018) teslim edilecektir. Bu ödev öğrencinin dönem içi başarısının %25’ine, toplam ders başarısının %10’una tekabül etmektedir. Ödevin konusu, stratejik mekânsal plan vizyonu birinci ödev kapsamında oluşturulan kent parçası için stratejilerin oluşturulmasıdır İlan edilen tarihte ödev teslim etmeyen öğrencinin ödev notu “0” (sıfır) olarak işlenecektir. Bu iki ödevden alınan notların aritmetik ortalaması not giriş sistemine “2. Vize Notu” olarak girilecektir. Öğrencinin kendisi tarafından imza karşılığı teslim edilmeyen ödevler kabul edilmeyecektir. 2. ödev notlarının ilanı ve not giriş sistemine “2. Vize Notu” girişleri, Şehir ve Bölge Planlama Bölüm Başkanlığı tarafından ilan edilen “Yarıyıl Sonu Sınav Programında” bu ders için belirtilen final sınavı tarihinden en geç 1 hafta önce gerçekleştirilecektir.   Dönem Sonu Değerlendirme Aşaması Yazılı Sınav Dönem Sonu Ödevi Dönem sonu yazılı sınavı, Şehir ve Bölge Planlama Bölüm Başkanlığı tarafından ilan edilen “Yarıyıl Sonu Sınav Programında” bu ders için belirtilen final sınavı tarihinde yapılır. Yazılı sınav öğrencinin dönem sonu başarısının %50’sine ve toplam ders başarısının %30’una tekabül etmektedir. Yazılı sınavın içeriği ve öğrencinin başarması gereken kazanımlar şu şekilde tanımlanmaktadır: a. Ders sürecinde hazırlamış olduğu ödevler kapsamında stratejik mekânsal planlamanın, planlama süreci açısından avantaj ve dezavantajlarının ayrıntıda yorumlanması İlgili yönetmelik ve yönerge hükümleri gereği Şehir ve Bölge Planlama Bölüm Başkanlığı tarafından ilan edilen “Yarıyıl Sonu Sınav Programında” belirtilen tarihte yapılan yazılı sınava girmeyen öğrenci, Şehir ve Bölge Planlama Bölüm Başkanlığı tarafından ilan edilen “Bütünleme Sınav Programında” belirtilen tarihte yazılı sınava girebilir. Dönem sonu ödevi, Şehir ve Bölge Planlama Bölüm Başkanlığı tarafından ilan edilen “Yarıyıl Sonu Sınav Programında” bu ders için belirtilen final sınavı esnasında teslim edilecektir. Dönem sonu ödevi öğrencinin dönem sonu başarısının %50’sine ve toplam ders başarısının %30’una tekabül etmektedir. Ödevin konusu, birinci ödev kapsamında başlanılan, sorun tanımları yapılarak vizyonu ve ikinci ödev kapsamında stratejileri hazırlanmış olan seçili kent parçası ölçeğinde yapılan stratejik mekânsal plan örneğinin hedef ve projelerini tamamlamaktır. İlan edilen tarihte ödev teslim etmeyen öğrencinin ödev notu “0” (sıfır) olarak işlenecektir. Dönem sonu yazılı sınavı ve Dönem sonu ödevinden alınan notların aritmetik ortalaması not giriş sistemine “Yarıyıl Sonu Sınav Notu” olarak girilecektir. Öğrencinin kendisi tarafından imza karşılığı teslim edilmeyen ödevler kabul edilmeyecektir.

Dersin İçeriği
1 Ders içeriğinin öğrencilere tanıtılması, dersin amacı, kapsamı, değerlendirme parametreleri, kazanımları ve ölçme değerlendirme yöntemine; dönem içi ve sonu yazılı sınav ve ödevlere ve haftalık ders programıyla ders işleniş yöntemine ilişkin yazılı ve sözlü bilgilendirme
2 Stratejik mekânsal planlamanın kuramsal olarak ortaya çıkış gerekçeleri
3 Kentsel sorunların tanımlanması - I
4 Kentsel sorunların tanımlanması - II
5 Stratejik mekânsal planlamada vizyon, strateji, hedefler ve projeler hiyerarşisinin gerekçeleri ve dünyadan stratejik mekânsal planlama örnekleri – I
6 Stratejik mekânsal planlamada vizyon, strateji, hedefler ve projeler hiyerarşisinin gerekçeleri ve dünyadan stratejik mekânsal planlama örnekleri – II
7 Kent parçası ölçeğinde, kent bütününe oranla çok daha az değişkenden etkilenen bir mekânsal bütün seçimi ve 1. Ödev başlangıcı
8 Vizyondan stratejiye, stratejiden hedeflere ve hedeflerden projelere geçiş metodolojisi ve dünyadan stratejik mekânsal planlama örnekleri – I
9 Ara sınav 1. Ödev Teslimi
10 Vizyondan stratejiye, stratejiden hedeflere ve hedeflerden projelere geçiş metodolojisi ve dünyadan stratejik mekânsal planlama örnekleri – II 2. ödev başlangıcı
11 Ödev ile başlayan kent parçası ölçeğindeki stratejik mekânsal planlamanın geliştirilmesi – I
12 Ödev ile başlayan kent parçası ölçeğindeki stratejik mekânsal planlamanın geliştirilmesi – II (Ara sınav yazılı notlarının ilanı)
13 Ödev ile başlayan kent parçası ölçeğindeki stratejik mekânsal planlamanın geliştirilmesi – III (1. Ödev notlarının ilanı)
14 Stratejik mekânsal planlamada hedeflerden projelere geçiş metodolojisi ve proje ayrıntılandırma (2. Ödev Teslimi)
15 Derse ilişkin genel bilgilendirme, kazanımların başarım oranına ilişkin geri bildirimler.
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci, stratejik mekânsal planlamanın kuramsal olarak ortaya çıkış gerekçelerini sıralar ve açıklar
2 Öğrenci, kentsel sorunların tanımlanması için hangi farklı disiplinlerin ürettiği verilerden yararlanılacağını sıralar
3 Öğrenci, kent parçası ölçeğinde, kent bütününe oranla çok daha az değişkenden etkilenen bir mekânsal bütün için basit sorun tanımları yapar
4 Öğrenci, kent parçası ölçeğinde, kent bütününe oranla çok daha az değişkenden etkilenen bir mekânsal bütün için yaptığı basit sorun tanımlarını hiyerarşik olarak sıralar
5 Öğrenci, stratejik mekânsal planlamada vizyon, strateji, hedefler ve projeler hiyerarşisinin gerekçelerini sıralar ve açıklar
6 Öğrenci stratejik mekânsal planlamada vizyondan stratejiye, stratejiden hedeflere ve hedeflerden projelere geçiş metodolojisini tanımlar ve açıklar
7 Öğrenci, kent parçası ölçeğinde, kent bütününe oranla çok daha az değişkenden etkilenen bir mekânsal bütün için stratejik mekânsal plan vizyonu yazar
8 Öğrenci, kent parçası ölçeğinde, kent bütününe oranla çok daha az değişkenden etkilenen bir mekânsal bütün için yazmış olduğu stratejik mekânsal plan vizyonuna uygun stratejiler üretir
9 Öğrenci, kent parçası ölçeğinde, kent bütününe oranla çok daha az değişkenden etkilenen bir mekânsal bütün için üretmiş olduğu stratejilere uygun hedef ve proje sıralaması yapar
10 Tanımlanan ödevleri tanımlanan süre içinde teslim eder

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kentsel Tasarım
2 Kent ve Bölge Planlama
3 Ulaşım
4 Peyzaj
5 Ekoloji
6 Sosyoloji
7 Şehircilik Tarihi
8 Sanat Tarihi
9 Kentsel Koruma
10 Bilgisayar Destekli tasarım
11 Kentsel Coğrafya
12 Mimarlık Bilgisi
13 Ekonomi
14 Gayrimenkul Değerleme ve Konut
15 İstatistik
16 İmar Hukuku
17 Çizim ve Sunum Teknikleri
18 Planlama Kuram ve Teknikleri
19 Yabancı Dil
20 Genel Kültür
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 1 13
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 2 12 24
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 15 15
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     81
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar • Harvey, David, Social Justice and the City 1973 • Friedman, John Planning in the Public Domain, 1987 • Albrechts, Louis, Changing Roles and Positions of Planners, 1991 • Tekeli, İlhan Modernite Aşılırken Kent Planlaması 2002 • Healey, Patsy Collaborative Planning 1997 • J. Murdoch, 1998, The Spaces of Actor Network Theory, Geoforum Vol: 29 No:4 pp 357-374. • Ayda Eraydın, 1992, Post-Fordizm ve Değişen Mekansal Öncelikler, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları. • W.B.Stöhr, J.S. Edralin, D.Mani, 2001, Decentralization, Governence and the Planning for Local-Level Development, New Regional Development Paradigms, Vol:3, Greenwood Press. • A.G. Noble, F.J.Costa, A.K.Dutt, R.B.Kent, 1998, Regional Development and Planning for the 21st Century: New Priorities, New Philosophies, Asgate Publishing. • Tony Fitzpatrick, 2001, Welfare Theory: An Introduction, Palgrave Publishing. S. Campbell, S. Fainstein, 1996, Readings in Planning Theory, Blackwell Publishers. • New York Spatial Strategic Plan • Hovardaoğlu Ozan, Çalışır Hovardaoğlu Seda (2015)., RegTrans by Design: A Closer Look into the Socio-Spatial Dimension of Higher Education Institutions through Strategic Spatial Planning, (Higher Education Institutions and Regional Development İçinde), (Editör:Ruediger Hamm, Johannes Kopper), Shaker Verlag Publications, Aachen, Germany.

Ders İle İlgili Dosyalar