Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BOYAMA TEORİSİ İkinci Düzey TEM 516 Seçmeli 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön koşul dersi yoktur
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MUSTAFA TUTAK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Tekstil renklendirme süreçlerinin teorik ve pratik olarak açıklanması
Dersin Tanımı Boyama mekanizması, Boyama sistemlerinin termodinamik uygulamaları, Boyama işleminin kinetik difüzyonu

Dersin İçeriği
1 Tekstil boya ve boyamaya genel bakış
2 Su özellikleri ve şartlandırılması
3 Yaş işlemlerde yardımcı maddeler
4 Boyama teorisi
5 Boyaların agregat oluşturması
6 Boyama dengesi
7 Adsorpsiyon izotermleri
8 Boyarmaddelerin afiniteleri
9 Boyama kinetiği
10 Boyama makineleri
11 Kumaş boyama makineleri
12 Jet boyama makinesi
13 Özel tekstil ürünleri boyama için makineleri
14 Boya ve boyamanın test edilmesi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Temel tekstil lifleri için boyama mekanizmalarının anlaşılması
2 Yüksek verim ve haslıkta yapılabilen boyamalar
3 Lif, boya ve boyama mekinesi kombinasyonunun önemi
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Lisans programında edinilen birikime dayalı olarak, Tekstil Mühendisliği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek.
2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olmak.
3 Değişik disiplinlere ait bilgileri Tekstil Mühendisliği alanında edindiği bilgilerle harmanlayabilmek.
4 Proses ve süreç tasarımlarında yeni ve uygulama alanı bulabilecek fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olmak.
5 Tekstil mühendisliği uygulamalarında son teknolojiler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak.
6 Lisans seviyesinde ders verebilme yetisine sahip olmak.
7 Bilişim teknolojisinden (sunum, yazım, istatistik ve grafik programları) etkin bir şekilde yararlanabilmek.
8 Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olmak.
9 Bilimsel çalışmalarda eksik noktaları belirleyerek, çözüm noktasında izleyeceği yolun tayinini gerçekleştirebilecek altyapıya sahip olmak.
10 Uluslarası literatürü takip edebilecek terminolojiye hakim olmak.
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 6 48
Ödevler 2 11 22
Sunum / Seminer hazırlama 2 11 22
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 3 3
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 7 7
Araştırma 2 12 24
Toplam iş yükü     185
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yok
Yardımcı Kaynaklar Arthur D Broadbent, “ Basic Principles of Textile Coloration”, Society of Dyers and Colourists, 2001, 2.Alan Johnson, “The Theory of Coloration of Textiles”, Society of Dyers and Colourists, 1989

Ders İle İlgili Dosyalar