Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KİŞİSEL BESİN TÜKETİMİ VE ATİVİTE PLANLAMA Birinci Düzey BSB 638 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. NAZMİ SARITAŞ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. NAZMİ SARITAŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Yeterli ve dengeli beslenmenin insan hayatındaki öneminin kavratılması, bir sporcu için yeterli ve dengeli beslenmenin performansa etkisi ile temel beslenme ilkelerinin verilmesidir. Sporcuların enerji gereksinimlerini bilerek; müsabaka öncesi, sırası ve sonrasında beslenmelerini planlamalarını öğretmektir.
Dersin Tanımı Beslenmenin ve fiziksel aktivitenin spordaki önemini kavryabilme. Çeşitli fiziksel aktivitelerde enerjinin hesaplanmasını yapabilme.

Dersin İçeriği
1 Beslenme ve Sporcu Beslenmesine Giriş
2 Karbonhidratlar (Tanımları,Özelikleri, Kaynakları,İnsanda Kullanımları,Gereksinim)
3 Karbonhidratların Sporcu Beslenmesindeki Yeri
4 Proteinler Nedir? (Genel Özelikleri, Kaynakları, İnsanda Kullanımı,Gereksinim,Sporcu Beslenmesindeki Yeri)
5 Yağlar (Özelikleri, İnsanda Kullanımı, Sporcu Beslenmesindeki Yeri)
6 Vitaminler Nedir?(Özelikleri, Gereksinim,Sporcu Beslenmesindeki Yeri)
7 Mineraller Nedir?(Kaynakları,Gereksinim,Sporcu Beslenmesindeki Yeri)
8 Su (Hayatımızdaki Önemi, Sporcu Beslenmesindeki Yeri)
9 Vize Sınavı
10 Enerji, Enerji Hesaplama Yöntemleri, Sporcuların Enerji Gereksinimleri, Enerji Sistemleri
11 Sporcuların çeşitli aktivitelerde enerjinin hesaplanması ve aktivitenin planlanması
12 Müsabaka Dönemi Sporcu Beslenmesinde Öneriler
13 Sporcularda Kilo Sorunları ve Yeme Bozukluğu Davranışları
14 Menü Planlama Yöntemleri
15 Final Sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Beslenme ve Sporcu beslenmesinin önemini öğrenir.
2 Sporcuların enerji, makro besin ögeleri gereksinimlerini öğrenir
3 Sporcuların mikro besin ögeleri gereksinimlerini öğrenir
4 Antrenman veya müsabaka öncesi, sırası ve sonrasında beslenme özelliklerini kavrar.
5 Sıvı tüketiminin önemini anlar, önerilerde bulunur.
6 Sporculara özgü vücut kompozisyonunu kavrar, yorumlar ve ağırlık kontrolü yapar.
7 Sporculara enerji gereksinimlerini tespit eder ve aktivite planlayabilir.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri hakkında bilgi sahiptir.
2 Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve acil durumlarda ilk yardım bilgisine sahiptir.
3 Kulağın temel yapısı, yerleşimi, komşulukları ve işleyişlerini bilir.
4 İşitme cihazı ve koklear implantların şekilleri ve uyarlanması gibi konularda bilgi ve deneyime sahiptir.
5 Saf ses ve konuşma odyometrisi, immitansmetri testlerini yapar.
6 İşitme kaybı, çeşidi, seviyesi hakkında bilgi sahibi olur.
7 İşitme cihazı uygulanmasına yönelik kulak kalıbı ölçülerini alır, uygun cihazların kazanç ve çıkış değerlerini ölçer, ayarlarını yapar.
8 İlgili uzman denetiminde vestibüler testler ve otoakustik emisyon uygulamaları yapar.
9 Alanı ile ilgili cihazların kullanımını bilir.
10 İşitme ve denge ile ilgili hastalıklar hakkında bilgi sahibidir.
11 Uygulanan testlerin formlara kaydeder.
12 Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13 Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14 Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15 Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16 Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17 Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18 Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 2 8 16
Sunum / Seminer hazırlama 2 8 16
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 8 8
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ersoy, G. Egzersiz ve Spor Yapanlar için Beslenme, Damla Matbaacılık, Ankara, 2000. Ayşe BAYSAL; Beslenme, Ankara-1990. Ziyanur GÜNEŞ; Spor ve Beslenme /Antrenör ve Sporcu El Kitabı, Ankara-2000. Gülgün ERSOY; Okul çağı ve Spor Yapan Çocukların Beslenmesi, Ankara-2001. Aysel PEHLİVAN; Sporda Beslenme; Morpa Kültür Yayınları, İstanbul 2005
Yardımcı Kaynaklar Maughan, R.J., Nutrition in Sport, MPG Books LTD, GB, 2001 Clark,N., Sports Nutrition Guidebook, (second ed.), Human Kinetics, USA, 1997. Williams, H.M., Nutrition for Fitness and Sport, Brown Benchmark, USA, 1995.

Ders İle İlgili Dosyalar