Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
RADYOTERAPİ CİHAZLARININ YAPISI Birinci Düzey RYT 010 2 1.00 1.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. KADİR YARAY
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Sunum ve slayt
Dersin Amacı Bu ders ile öğrencilerin radyoterapide kullanılan tedavi ve planlama amaçlı cihazların temel çalışma prensiplerini öğrenmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Radyoterapide kullanılacak cihazların yapısı ve kullanılan cihazların içerikleri ve kullanım yerleri.

Dersin İçeriği
1 Radyoterapide kullanılan cihazlar. Teleterapi cihazları, tarihsel gelişim (Slayt)
2 Yoğunluk ayarlı radyoterapi (IMRT) ve görüntü kılavuzlu radyoterapi (IGRT) sistemleri
3 Ark tabanlı cihazlar, Tomoterapi (Fan Beam) cihazı, Koni ışın (Cone Beam) cihazlar ve Robotik kollu cihazlar (CyberKnife)
4 Günümüzde kullanılan medikal lineer hızlandırıcıların genel yapısı Modülatör, Elektron tabancası, RF güç kaynağı, Hızlandırıcı dalga kılavuzu
5 Kolimatör Sistemi. Kolimatör sisteminin genel yapısı (Elektron modu-Foton Modu). Konvansiyonel kolimatörlerin yapısı
6 Çok yapraklı kolimatörler (MLC). Kolimatör sızdırmazlığı
7 Radyoaktif kaynak içeren teleterapi cihazları (Co60 ve Cs137). Co60 kaynak içeren teleterapi cihazının yapısı
8 Brakiterapi cihazları. Ir192 ve Co60 radyoaktif kaynak içeren HDR brakiterapi cihazlarının yapısı
9 Simülatör cihazlarının yapısı. Konvansiyonel simülatörler. Simülatörlerin teknik özellikleri.
10 X Işını tüpü, BT Simülatörler
11 Tedavi planlama sistemleri (TPS) .Donanım özellikleri, yazılım özellikleri. Radyoterapi network sistemi.
12 Blok kesici cihazlar. Konvansiyonel blok kesiciler ve otomatik blok kesiciler.
13 Blok kesici cihazların uygulaması ve blok hazırlama.
14 Tüm Cihazların klinikte tedavi odalarında gösterilmesi.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Radyoterapi cihazlarını tanır.
2 Radyoterapi cihazlarını, belli standartlar içerisinde, hasta tedavi sürecini etkilemeyecek şekilde sürekli ve güvenli bir şekilde kullanabilir.
3 Radyoterapi cihazlarında oluşabilecek arızalar için önlem alabilir.
4 Radyoterapi cihazlarının kullanım standartlarını bilir.
5 Radyoaktif kaynak içeren teleterapi cihazlarının yapısını bilir.
6 Blok kesici cihazları bilir ve kullanır.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Beden eğitimi ve spor alanının belli başlı kavramlarını, varsayımlarını, tartışmalarını, araştırma ve inceleme yöntemlerini kullanır.
2 Beden eğitimi ve spor öğretimine uygun planlama yapar.
3 Beden eğitimi ve spor öğretiminde planları uygular.
4 Beden eğitimi ve spor öğretiminde özel gereksinimli öğrencilere yönelik planlamalar yapar.
5 Beden eğitimi ve spor alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
6 Alanı ile ilgili bilgi ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır şekilde ifade eder.
7 Fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri analiz eder.
8 Beden eğitimi ve spor alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
9 Beden eğitiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanır.
10 Öğretmenlik mesleği ile ilgili kavramları analiz eder.
11 Öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişimlerine yönelik yaptığı ölçme değerlendirme sonuçlarını analiz edebilme ve öğrencilere gerekli geri bildirimleri sağlayabilir.
12 Öğrencilerin aktif biçimde ders katıldığı, anlamlı ve kalıcı öğrenmenin oluştuğu, öğrencinin kendini güvende hissettiği bir öğrenme ortamı oluşturabilme için gerekli olan birey ve grup yönetimi ilke ve stratejilerini uygulayabilir
13 Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar
14 Alanıyla ilgili genel kültür bilgisine yönelik konuları bilir.
15 Öğretmenlik mesleği için geçerli olan etik kurallara her zaman uygun davranabilir.
16 Toplumda spor kültürünün oluşturulması, farklı sporların tanıtılması ve spora katılımın yaygınlaştırılması için geçerli stratejiler geliştirebilir.
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     43
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Temel ve Klinik Radyoterapi Kitabı. TROD yayınları.
Yardımcı Kaynaklar The Physics of Radiation Therapy Faiz M. Khan,

Ders İle İlgili Dosyalar