Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ENZİMLERİN VE İZOENZİMLERİN KLİNİĞİ Birinci Düzey BİK 508 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yok
Eğitimin Dili Turkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ MERVE ÖZEL YETKİN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. SABAHATTİN MUHTAROĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yok
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Enzim ve farklı doku kaynaklı izoenzimlerin, hastalıkların tanı, prognoz ve tedavi izlemindeki yararlarından bahsedilecek.Ayrıca izoenzimlerin ayırma yöntemleri tartışılacaktır
Dersin Tanımı Hücresel hasarın belirleyicisi olarak bilinen enzimlerin ölçümü klinik laboratuvarın en önemli işlevleri arasındadır.Her bir enzim önem taşıdığı organ fonksiyonuna bağlı olarak incelenecektir.

Dersin İçeriği
1 Enzimlerin ve izoenzimlerin genel yapı ve özellikleri
2 İzoenzimlerin ayırma yöntemleri; elektroforez, iyondeğiştirici kromatografi, immünülojik yöntemler
3 Karaciğer, kardiyak ve iskelet enzimleri
4 Aminotransferazlar; klinik önemi , ölçüm yöntemleri, referans aralıklar
5 Kreatin Kinaz; klinik önemi , ölçüm yöntemleri, referans aralıklar
6 Laktat dehidrogenaz; klinik önemi , ölçüm yöntemleri, referans aralıklar
7 Alkalen Fosfataz; klinik önemi , ölçüm yöntemleri, referans aralıklar
8 Safra kanalı enzimleri
9 5'-Nükleotidaz; klinik önemi , ölçüm yöntemleri, referans aralıklar
10 Gamma Glutamiltransferaz; klinik önemi , ölçüm yöntemleri, referans aralıklar
11 Pankreas enzimleri
12 Amilaz, klinik önemi , ölçüm yöntemleri, referans aralıklar
13 Lipaz; klinik önemi , ölçüm yöntemleri, referans aralıklar
14 Asit fosfataz;klinik önemi , ölçüm yöntemleri, referans aralıklar
15 Aldolaz;klinik önemi , ölçüm yöntemleri, referans aralıklar
16 Kolinesteraz; klinik önemi , ölçüm yöntemleri, referans aralıklar
17 Glutamat dehidrogenaz; klinik önemi , ölçüm yöntemleri, referans aralıklar
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kan enzim düzeylerini etkileyen faktörleri yazmak
2 Transaminaz, kreatin kinaz, laktat dehidrogenaz, fosfataz, gamma glutamiltransferaz, 5'-nukleotidaz, amilaz, lipaz, kolinesterazın fizyolojik etkilerini, doku dağılımını, klinik önemlerini ve analiz yöntemlerini belirlemek
3 İzoenzim analiz yöntemlerini belirlemek ve elektroforetik ayrım sonrasında laktat dehidrogenaz ve kreatin kinaz izoenzimlerinin göçlerini tanımlamak
4 Diğer önemli enzimleri tanımlamak ve klinik önemleini belirlemek
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri hakkında bilgi sahiptir.
2 Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve acil durumlarda ilk yardım bilgisine sahiptir.
3 Kulağın temel yapısı, yerleşimi, komşulukları ve işleyişlerini bilir.
4 İşitme cihazı ve koklear implantların şekilleri ve uyarlanması gibi konularda bilgi ve deneyime sahiptir.
5 Saf ses ve konuşma odyometrisi, immitansmetri testlerini yapar.
6 İşitme kaybı, çeşidi, seviyesi hakkında bilgi sahibi olur.
7 İşitme cihazı uygulanmasına yönelik kulak kalıbı ölçülerini alır, uygun cihazların kazanç ve çıkış değerlerini ölçer, ayarlarını yapar.
8 İlgili uzman denetiminde vestibüler testler ve otoakustik emisyon uygulamaları yapar.
9 Alanı ile ilgili cihazların kullanımını bilir.
10 İşitme ve denge ile ilgili hastalıklar hakkında bilgi sahibidir.
11 Uygulanan testlerin formlara kaydeder.
12 Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13 Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14 Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15 Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16 Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17 Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18 Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 8 2 16
Sunum / Seminer hazırlama 10 1 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 12 3 36
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 12 3 36
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 10 2 20
Toplam iş yükü     204
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar