Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ENDÜSTRİYEL GÜRÜLTÜ KONTROLÜ Birinci Düzey MM 436 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. HÜRVET SARIKAYA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Mustafa GÜL Arş. Gör. M. PARLAK
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı Gürültünün insanlar üzerindeki etkileri, gürültü denetim ölçütleri ve gürültü ölçümü, endüstriyel gürültü kaynaklarının ses gücü düzeylerinin sistem parametrelerine göre belirlenmesi. Gürültü kontrol işlemlerinin incelenmesi.
Dersin Tanımı Endüstriyel gürültü nedir? Gürültünün insan sağlığı üzerine etkileri ve endüstriyel gürültü kaynaklarının incelenmesi ve gürültü seviyelerinin sistem parametrelerine göre belirlenmesi. Gürültü kontrol işlemlerinin incelenmesi.

Dersin İçeriği
1 Temel Ses Bilgisi,
2 Ses Yüksekliği ve Gürültü Ölçütü,
3 Gürültünün İnsanlar Üzerindeki Etkileri,
4 Gürültü Denetim Ölçütleri ve Gürültü Ölçümü,
5 Endüstriyel Gürültü Kaynaklarının Ses Gücü Düzeyleri,
6 Endüstriyel Gürültü Kaynaklarının Ses Gücü Düzeyleri,
7 Gürültü Kontrolü,
8 Gürültü Kontrolü,
9 Gürültü Kontrolü,
10 YIL İÇİ SINAVI
11 Akışkan kaynaklı gürültü sorunları ve çözümleri,
12 Akışkan kaynaklı gürültü sorunları ve çözümleri,
13 Titreşim Yalıtımı ve Titreşim Sönümlemesiyle Gürültü Kontrolü,
14 Titreşim Yalıtımı ve Titreşim Sönümlemesiyle Gürültü Kontrolü,
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Temel ses bilgisi, ses yüksekliği ve gürültü ölçütü bilgilerinin anlaşılması,
2 Gürültünün insanlar üzerindeki olumsuz etkilerinin anlaşılması,
3 Gürültü denetim ölçütleri ve gürültü ölçüm işleminin deneysel olarak gerçekleştirilmesi,
4 Endüstriyel gürültü kaynaklarının ses gücü düzeylerinin sistem parametrelerine göre belirlenmesi,
5 Gürültü kontrol işlemlerinin genel esaslarının incelenmesi,
6 Titreşim yalıtımı ve titreşim sönümlemesiyle gürültü kontrolü işleminin incelenmesi,
7 Mühendislik sistemlerinde karşılaşılan gürültü işlemine yönelik problemleri çözümleme mantığını geliştirmek,
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 6 2 12
Ödevler 1 4 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     62
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı •Endüstriyel Gürültü Kontrolü Ders Notları, Dr.Hürvet Sarıkaya, Kayseri. •Özgüven, N., Endüstriyel Gürültü Kontrolü, TMMOB Mak.Müh. Odası, Yayın No 118, Ankara, 1986. •Brüel & Kjaer, Naerum, Noise Control, Principles and Practice, Danimarka, 1982.
Yardımcı Kaynaklar •Webb, J.D., Noise Control In Industry, Sound Research Laboratories Limited, İngiltere, 1976. •Faulkner, L.L., Handbook of Industrial Noise Control, Industrial Pres Inc., New York,1976.

Ders İle İlgili Dosyalar