Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MESLEKİ METİNLER II-HADİS İkinci Düzey TİB 502 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. HABİL NAZLIGÜL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Araşt. Gör. M. Hulusi Yeşil
Dersin Veriliş Şekli TEORİK
Dersin Amacı ÖĞRENCİYE ALANIYLA İLGİLİ METİNLERİ OKUYUP ANLAMA BECERİSİ KAZANDIRMAK VE BU BECERİSİNİ GELİŞTİRMEK
Dersin Tanımı HADİS ALANINDA FARKLI METİNLERİN OKUTULDUĞU VE İZAH EDİLDİĞİ BİR DERSTİR

Dersin İçeriği
1 SAHİH-İ BUHARİDEN SEÇME METİNLER (KİTABU'L-İMAN)
2 SAHİH-İ BUHARİDEN SEÇME METİNLER (KİTABU'L-İLİM)
3 SAHİH-İ BUHARİDEN SEÇME METİNLER KİTABU'T-TIB)
4 SAHİH-İ BUHARİDEN SEÇME METİNLER (KİTABU'L-FİTEN)
5 SAHİH-İ MÜSLİM'DEN SEÇME METİNLER (KİTABU'N-NİKAH)
6 SAHİH-İ MÜSLİM'DEN SEÇME METİNLER (KİTABU'T-TALAK)
7 SAHİH-İ MÜSLİM'DEN SEÇME METİNLER (KİTABU'R-RADA)
8 SÜNEN-İ EBU DAVUD'DAN SEÇME METİNLER (KİTABU'L-AKZİYE)
9 SÜNEN-İ EBU DAVUD'DAN SEÇME METİNLER (KİTABU'L-EŞRİBE)
10 SÜNEN-İ EBU DAVUD'DAN SEÇME METİNLER (KİTABU'L-ET'İME)
11 SÜNEN-İ TİRMİZİ'DEN SEÇME METİNLER (KİTABU'RU'YA)
12 SÜNEN-İ TİRMİZİ'DEN SEÇME METİNLER (KİTABU'Ş-ŞAHADAT)
13 SÜNEN-İ TİRMİZİ'DEN SEÇME METİNLER (KİTABU'-ZÜHD)
14 SÜNEN-İ NESAİ'DEN SEÇME METİNLER (KİTABU ALAMATİ'S-SAA)
15 SÜNEN-İ NESAİ'DEN SEÇME METİNLER (KİTABU'L-BUYU)
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Temel hadis kaynaklarını ve özelliklerini öğrenir
2 Temel hadis kaynaklarının dili ve dil özelliklerini tanır
3 Hz. Peygamberin anlatım ve iletişim yöntemlerini öğrenir
4 Hadisleri ana diliyle okuma ve anlama becerisi kazanır
5 Hadisleri Türkçeye çevirmenin inceliklerini öğrenir
6 Sahih hadislerin özelliklerini öğrenir
7 Bir konunun ana kaynaklarda ele alınış yollarını öğrenir
8 Hadisin ana kaynaklarını birbiriyle mukayese etmeyi öğrenir
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı el-Buhari, es-Sahih; Müslim, Sahih; Tirmizi, Sünen; Nesai, Sünen; Ebu Davud, Sünen
Yardımcı Kaynaklar İbn Mace, Sünen; A. b. Hanbel, Müsned

Ders İle İlgili Dosyalar