Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
FİZİK-II Birinci Düzey FİZ 118 Zorunlu 2 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. AHMET ERDİNÇ, Doç. Dr. Gökhan KOÇAK, Yrd. Doç. Dr. Sevim ÇELİKESİR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Doğada var olan temel elektrik ve manyetizma kanunlarını tanıtmak ve temel elektrik kavramlarını öğretmektir.
Dersin Tanımı Fizik doğada var olan temel kanunları keşfetmek ve bu kanunları matematiksel bir dil ile formülüze etmektir.

Dersin İçeriği
1 Noktasal elektrik yükleri, özellikleri ve Coulomb kuvveti.
2 Noktasal yüklerin elektrik alanı ve yüklü parçacıkların elektrik alandaki hareketleri, problem çözümleri.
3 Sürekli yüklerin elektrik alanı, elektrik alan çizgileri, problem çözümleri.
4 Elektrik akısı ve Gauss kanunu, yalıtkan ve iletkenlerde Gauss kanununun uygulamaları.
5 Potansiyel fark ve elektriksel potansiyel, noktasal ve sürekli yüklerin elektrik potansiyelleri ve problem çözümleri.
6 Yüklü iletkenlerin elektriksel potansiyelleri ve problem çözümleri.
7 Sığa ve dielektrikler, kondansatörler, kondansatör devreleri, kondansatörlerin dolması ve boşalması, kondansatörlerde depo edilen enerji.
8 Dielektrik kondansatörler ve depo edilen enerji, problem çözümleri.
9 Akım ve direnç, Ohm yasası ve uygulamaları, direnç ve sıcaklık, problem çözümleri.
10 Doğru akım devreleri, elektromotor kuvvet, karışık devre analizleri,
11 Kirchhoff yasaları ve uygulamaları, problem çözümleri.
12 RC devreleri, kondansatörlerin dolması ve boşalması, elektrik ölçen aygıtlar.
13 Manyetik alan, manyetik alan kaynakları. Amper yasası
14 Manyetik alan hesaplanması, yüklü cisimleri manyetik alandaki hareketleri ve problem çözümleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Doğada var olan temel elektrik yasalarını kavramak.
2 Elektrik yükleri ve kaynaklarını öğrenmek.
3 Coulomb yasasını hakkında bilgi sahibi olmak ve karşılaşılan problemlere Coulomb yasasını uygulayabilmek.
4 Elektriksel enerji ve potansiyel kavramlarını öğrenmek.
5 Ohm kanununu öğrenme ve basit doğru akım devrelerini analiz etmek.
6 Manyetik alan kaynaklarını öğrenmek.
7 Manyetik alan ve manyetik kuvvet hesabını öğrenmek.
8 Amper yasasını hakkında bilgi sahibi olmak.
9 Fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi kazanmak.
10 Fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi kazanmak.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 1 1 1
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 1 4 4
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 12 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 4 4
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     88
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1) Fen ve Mühendislik için Fizik II, R. A. Serway, R. J. Beichner; Ç.E:K. Çolakoğlu, Palme Yayıncılık, Ankara (2002). 2) Fiziğin Temelleri II, R. Resnick ve D. Halliday; Ç: C.Yalçın, Arkadaş yayınları, (1996). 3) Temel Fizik II, P.M.Fishbane, S. Gasiorowicz, S. T. Thornton, Arkadaş yayıncılık,(2003). 4) Üniversite Fiziği Cil21, H. D. Young, R. A. Freedman, A. L. Ford; Ç.E: H. Ünlü, Pearson Ed. Yay.Ltd. Şti
Yardımcı Kaynaklar Temel Fizik Kitapları

Ders İle İlgili Dosyalar