Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
GENEL İŞLEM ŞARTLARI İkinci Düzey HKÖ 551 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ RAMAZAN AYDIN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. RAMAZAN AYDIN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. HARUN MİRSAD GÜNDAY
Dersin Veriliş Şekli Dersle ilgili tespit edilen konu başlıkları öğrenciler tarafından yazılı ödev olarak hazırlanıp ve sözlü olarak sunulacaktır. Sözlü sunum esnasında gerek sunumu yapan öğrenci tarafından belirlenen gerekse diğer öğrenciler tarafından tespit edilen konular üzerinde tartışma yapılacaktır. Buna ilaveten sunum konularına ilişkin yargı kararları ve öğretideki görüşler incelenecektir. Söz konusu yargı kararlarının ve öğretideki görüşlerin isabetli olup olmadığı belirlenerek, yeni görüşler geliştirilmeye çalışılacaktır.
Dersin Amacı Genel işlem şartlarına ilişkin sorunların irdelenmesi ve bu sorunların yargı kararları ile öğretideki görüşler ışığında analiz edilmesi hedeflenmektedir. Ayrıca muhtemel genel işlem şartlarına ilişkin uyuşmazlıklarda kullanılmaya elverişli pratik çözüm yöntemlerinin öğrencilere aktarılması da amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Çok sayıda sözleşme için önceden düzenlenmiş olan ve sözleşme taraflarından kullananın diğer sözleşme tarafına sözleşmenin kurulması anında sunduğu sözleşme şartlarını ele alan hukuk dalıdır.

Dersin İçeriği
1 Tanışma, sunum konusu belirlenmesi
2 Genel İşlem Şartlarının hukuksal meşruluk zemini: Sözleşme özgürlüğü ilkesi
3 Genel İşlem Şartları kullanılarak akdedilen sözleşmelerin özellikleri, Genel işlem şartlarının hukuki niteliği
4 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’na göre genel işlem şartları kavramı
5 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’na göre genel işlem şartlarının yürürlük denetimi
6 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’na göre genel işlem şartlarının sözleşme içeriğine dahil olamamasının sonuçları
7 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’na göre genel işlem şartlarının yorumu
8 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’na göre genel işlem şartlarının içerik denetimi
9 Genel işlem koşullarının kaleme alınış tarzına ilişkin denetim ölçütü: Saydamlık kuralı
10 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’na göre genel işlem şartlarının hükümsüzlüğünün sonuçları
11 Tüketici sözleşmelerinde yer alan haksız şart kavramı
12 Tüketici sözleşmelerinde yer alan haksız şartların yorumu
13 Tüketici sözleşmelerinde yer alan haksız şartların denetimi
14 Tüketici sözleşmelerinde yer alan haksız şartların bağlayıcı olmamasının sonuçları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Genel işlem şartlarının esaslarına ve temel kavramlarına ilişkin bilgiler verilmesi sağlanır.
2 Türk Borçlar Kanunu'na göre genel işlem şartlarının hukuki niteliği, yürürlük denetimi, yorumu, içerik denetimi ve denetimin hukuki sonuçları hakkında temel bilgiler aktarılır.
3 Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'a göre haksız şartların hukuki niteliği, yürürlük denetimi, yorumu, içerik denetimi ve denetimin hukuki sonuçları hakkında temel bilgiler aktarılır.
4 Avrupa Birlği'nin genel işlem şartlarına ilişkin ilgili Yönergesi'ne vakıf olunması sağlanır.
5 Alman hukuk sisteminde genel işlem şartlarına ilişkin düzenlemelere vakıf olunması sağlanır.
6 İsviçre hukuk sisteminde genel işlem şartlarına ilişkin düzenlemelere vakıf olunması sağlanır.
7 Genel işlem şartlarına ilişkin hak arama yollarına vakıf olunması sağlanır.
8 Muhtemel genel işlem şartlarından doğan uyuşmazlıklarda kullanılmaya elverişli pratik çözüm yöntemleri aktarılır.
9 Genel işlem şartları hukukuna ilişkin lisansüstü düzeydeki yargı kararlarına ve öğretideki tartışma sonuçlarına vakıf olunması tedarik edilir.
10 Ödevler sayesinde, genel işlem şartları hukuku alanında bilimsel çalışmalardan haberdar olunması ve bu alanda bilimsel çalışma yapabilmeye vakıf olunması sağlanır.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Bu bölümde lisans üstü ders alan öğrenciler: Güçlü iletişim ve örgütleme becerilerini, kültürlerarası ortamlarda mesleki ve akademik amaçlar çerçevesinde sosyal ve kişisel gelişim için kullanabilirler.
2 Metin yorumlama aracı olarak geniş bir disiplinler alanından topladığı bilgiyi birleştirerek yorumları destekleyecek kanıtları bulup kullanabilirler.
3 Uluslararası bir toplulukta edebiyat, sanat ve metinsel incelemeler yapabilirler.
4 Tarih içinde geliştirilmiş olan farklı dil eğitim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olup yöntemlere uygun ders planları ve etkinlikler hazırlayıp uygulayabilirler.
5 Farklı dönem ve türlerin tarihi, biçimlerinden hareketle yazınsal söylem çözümlemesi yapabilirler.
6 Çeviri uzmanlığı isteyen alanlarda çeviri yetkinliği kazanabilirler.
7 Batı kültürünün temelini oluşturan mitoloji, klasik ve neo-klasik sanat anlayışları, Rönesans ve Reformasyon gibi Batı tarihine yön veren olayları rahatlıkla algılayabilirler.
8 İngilizcenin öğretilmesine etkisi olan eğitim ve psikoloji gibi farklı bilim dalları kapsamında ileri sürülmüş teorileri ve bunların dil eğitimindeki yansımalarını özümseyebilirler.
9 Akademik disiplinin tarihi, kuramı ve yöntemlerine ilişkin bilgiyi kullanarak yazınsal metinlerin arka planlarını, yapılarını, anlamlarını ve ayırıcı özelliklerini kavrayarak okuyabilir, yorumlayabilir ve açımlayabilirler.
10 Tek tek farklı metinleri tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla ilişkilendirebilirler.
11 İngilizcenin sesbilimsel, morfolojik, semantik, etimolojik özelliklerini kavrayabilirler. Tarihsel dilbilim, edim-bilim, anlambilim, biçembilim, göstergebilim, ruh-dilbilim ve ilgili alanlarda bilgi sahibi olabilirler.
12 İkinci dil edinimi teorilerini ve alandaki sorunları ve çözümlerini kavrayabilirler..
13 Edebi terminoloji ve eleştirel yorum yaklaşımları ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olabilirler.
14 Açıklayıcı, tartışmacı ya da ikna edici yazım biçimlerini kullanarak bilimsel kurallara uygun çalışma yapabilirler. .
15 Amerikan edebiyatının dönemleri, yazar ve eserleri hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olabilirler. Amerikan edebiyatını, tarihini ve entelektüel arka planını kavrayabilirler.
16 Sosyal bilimler alanında çağdaş kuramların ortaya çıkış ve gelişim süreçleri hakkında bilgi edinebilir ve düşünsel artalanlarını genişletebilirler.
17 Eleştirel teknikler ve terminolojileri hakkında bilgi sahibi olabilirler ve bu bilgiyi kullanarak edebi metinleri çözümleyebilirler. gibi) diğer alanlara uygulayabilirler.
18 Akademik disiplin içindeki (eğretilemeye duyarlılık, sembollerin yorumu, izleksel gelişmelerin ve derin yapıların fark edilmesi gibi) kavrayış tarzlarını (sinema, televizyon, reklam endüstrisi gibi) diğer alanlara uygulayabilirler.
19 Amerikan ve İngiliz edebiyatlarında biçim ve içerik arasındaki mantıksal ilişkiyi değerlendirebilirler.
20 Yazma, üslup, retorik ve kaynakça başvuru ilkelerini kullanma yeteneğiyle ileri derecede sözel ve yazılı iletişime girebilirler.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 1 14 14
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 14 14
Toplam iş yükü     151
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Yeşim M. Atamer, Genel İşlem Şartlarının Denetlenmesi, İstanbul 1999; Ayşe Havutçu, Tüketicinin Genel İşlem Şartlarına Karşı Korunması, İzmir 2003; Ömer Çınar, Tüketici Hukukunda Haksız Şartlar, İstanbul 2009

Ders İle İlgili Dosyalar