Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MİKROBİYOLOJİ LABORATUARININ TANITIMI Birinci Düzey ELK121 1 1.00 1.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA ALTAY ATALAY
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. DUYGU PERÇİN RENDERS, DOÇ. DR. MUSTAFA ALTAY ATALAY
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Araştırma Görevlileri
Dersin Veriliş Şekli Teorik ve Pratik
Dersin Amacı Mikrobiyoloji Laboratuvarlarının önemini, mikrobiyoloji laboratuvarında uyulacak kuralları, mikroorganizmaların genel özelliklerini, üretilme ortamlarını, alet ve ekipmanları, analiz öncesi hazırlık ve sonrası işlemleri, ekim ve sayım yöntemlerini, grup, cins veya tür bakımından mikroorganizmaların tanımlanmalarını temel düzeyde kavratmak
Dersin Tanımı Dönem I'de her iki yarıyılda açılan ve yaklaşık 15 öğrencinin alabileceği, haftada 1 saatlik seçmeli bir derstir

Dersin İçeriği
1 Bakteriyoloji Laboratuvarı Tanıtımı
2 Klinik Mikrobiyoloji Laboratuvarının Amacı, Kullanılan Başlıca Gereçler Ve Özellikleri, Mikrobiyoloji Laboratuvarında Güvenlik, Çalışma Düzeni
3 Mikroskoplar ve Mikroskopi
4 Mikrobiyolojik Morfolojiyi İnceleme Yöntemleri ( Tespit Yöntemleri, Boyama Teknikleri, Gram Boyama Yöntemleri, Metakromatik Cisimciklerin Boyanması, Kapsül, Kirpik, Spor Boyama Yöntemleri)
5 Besiyerleri ( Besiyerlerinin hazırlanmasında kullanılan temel maddeler ve uyulması gereken genel ilkeler)
6 Ekim ve Kültür Yöntemleri ( Saf kültür elde etme yöntemleri, bakteri sayma yöntemleri)
7 Gram pozitif bakteriler ve identifikasyon yöntemleri
8 Gram negatif bakteriler ve identifikasyon yöntemleri
9 Antibakteriyel ajanlar ve duyarlılık yöntemleri (Kalitatif ve kantitatif yöntemler)
10 Mikoloji Laboratuvarının tanıtımı
11 Mayaların mikroskobik ve makroskobik özellikleri
12 Küflerin mikroskobik ve makroskobik özellikleri
13 Antifungal ajanlar ve duyarlılık yöntemleri
14 Viroloji Laboratuvarı Tanıtımı
15 Nükleik asit amplifikasyon yöntemleri (PCR, vs)
16 Mikobakteriyoloji Laboratuvarı Tanıtılması
17 Aside dirençli basillerin boyanması (EZN Yöntemi), Homojenizasyon ve dekontaminasyon işlemleri
18 Antimikobakteriyel ajanlar ve duyarlılık yöntemleri
19 Seroloji Laboratuvarının tanıtımı (ELISA, Brucella tüp aglütinasyon ve Rose bengal testleri, İmmunokromatografik yöntemler)
20 Sterilizasyon, dezenfeksiyon, antisepsi ve uygulama yöntemleri

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu dersin sonunda öğrenciler, Bakteriyoloji Laboratuvarını, yapılan işlemleri ve cihazları tanıyabilmeli
2 Seroloji Laboratuvarını, yapılan işlemleri ve cihazları tanıyabilmeli
3 Mikoloji Laboratuvarını, yapılan işlemleri ve cihazları tanıyabilmeli
4 Viroloji Laboratuvarını, yapılan işlemleri ve cihazları tanıyabilmeli
5 Mikobakteriyoloji Laboratuvarını, yapılan işlemleri ve cihazları tanıyabilmeli
6 Mikrobiyoloji ile ilgili temel kavramları açıklayabilmeli
7 Mikrobiyoloji Laboratuvarının sağlık alanı üzerindeki etkilerini fark etmeli/açıklayabilmeli
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Ağız, çene ve dişlerin hücre, doku, organ ve sistem bazında normal yapı ve fonksiyonlarını, yaşam döngüsünü ve büyümenin etkilerini açıklar
2 Ağız çene ve diş sağlığının temel ve önemli belirleyicilerini, birey ve toplum için risk faktörlerini bilir, insan ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki etkileşimi değerlendirir.
3 Ağız,çene ve diş hastalıklarının nedenlerini, bu hastalıklara neden olabilecek sistemik hastalıklarla, çeşitli sistemik hastalıklara neden olabilecek ağız ve diş hastalıklarının organizmayı etkileme yollarını, hastalıklarda ortaya çıkan vücut ve ağız yapı ve fonksiyonlarındaki bozuklukları ve yol açtığı bulguları kavrar.
4 Ağız, çene ve diş hastalıklarının tanı, tedavi, önleme ve rehabilitasyon ilkeleri ile toplumda sık görülen ağız ve diş hastalıklarının yaygınlığı ve bunlara karşı koruyucu hekimliğe yönelik yaklaşımlara sahiptir.
5 Güvenli bir çalışma ortamı sağlar ve çalışma ekibinin diğer üyeleriyle sağlık, güvenlik ve klinik risk yönetimi ile ilgili çalışmalar yapar. Verimliliği daha da arttırmak için çalışma pozisyonları, görsel algılama, alet tutuşu, malzeme kullanımı, stres ve mental durumlarla başa çıkar ve çapraz enfeksiyon kontrolü yapar.
6 Hasta ve/veya hasta yakınlarından tıbbi ve dental öykü (anamnez) alır, diş, dişeti oral mukoza ve çene eklemi bölgesinin muayenesini yapar.
7 Ağız, çene ve diş sağlık sorunlarını tanımlamak, bulguları analiz etmek ve yorumlamak, tedaviyi yönlendirmek için aydınlatılmış onam alarak temel tanısal testleri ve girişimleri uygular.
8 Anamnez, fizik muayene ve tanısal test sonuçları, işlevsel değerlendirme ve klinik akıl yürütme becerisini kullanarak klinik tanı koyar.
9 Hastanın da katılımını sağlayarak tedavi ve takip planı oluşturur ve tedavilerini uygular, gerekli durumlarda ilgili uzmana sevk eder.
10 Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutar, hasta bilgilerini (epikriz, rapor vb.) hazırlar ve sunar.
11 Hastanın tanı, tedavi ve takip sürecinde kanıta dayalı ve hasta merkezli tedavi prensiplerini uygular.
12 Yaşamı doğrudan tehdit eden durumları tanır, tıbbi acil durumları yönetir ve yönlendirir.
13 Birey, aile ve toplumun ağız, çene ve diş hastalıklarının tanı, tedavi, önleme ve rehabilitasyon ilkeleri ile toplumda sık görülen ağız ve diş hastalıklarının yaygınlığı ve bunlara karşı koruyucu hekimliğe yönelik yaklaşımları uygular.
14 Diş hekimliği uygulamalarında sorumluluk alır; meslektaşları ve diğer sağlık personeli ile etkili ekip çalışması yapar ve ilgili sektörlerle işbirliği içinde çalışır.
15 Mezun diş hekimi kütüphane ve diğer veri tabanlarından gerekli bilgilere ulaşabilir, ve bu bilgileri yorumlayabilme, bilimsel ve etkili olarak kullanabilme ve sunum konusunda yeterli olmalıdır.
16 Bilimsel ve teknolojik gelişmelere, mesleki uygulamalardaki değişimlere ve toplum gereksinimlerine yanıt verebilmek için yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak sürekli kendini geliştirir.
17 Birey ve toplum düzeyinde ağız, çene ve hastalıklarını önlemek ve sağlığını geliştirmek amacıyla diğer sağlık personeli ve sağlık kurumları ile işbirliği yapar.
18 Eğitim becerilerini kullanarak hasta ve hasta yakınları, toplum, diş hekimi dışı sağlık personeline eğitim ve danışmanlık verir.
19 Diş hekimliği uygulamalarında etik ilkeler doğrultusunda hareket eder, etik ikilemleri tanır ve çözümünde etik akıl yürütme prensiplerini uygular.
20 Mevcut yasal düzenlemelere uygun, diş hekimi sorumluluğunu bilerek, hasta ve diş hekimi haklarını gözeterek
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 10 1 10
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 15 1 15
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     27
AKTS     1.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Manual of Clinical Microbiology. ASM Press, Washington, DC. Murray PR, Baron EJ, Jorgensen JH, Pfaller MA, Yolken RH (eds)
Yardımcı Kaynaklar Enfeksiyon Hastalıkları ve Mikrobiyolojisi. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul. Willke Topçu A, Söyletir G, Doğanay M (ed)

Ders İle İlgili Dosyalar