Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
FEMİNİST EDEBİYAT İkinci Düzey KAÇ 522 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. HÜLYA ERAYDIN ARGUNŞAH
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. HÜLYA ERAYDIN ARGUNŞAH
Dersin Veriliş Şekli YÜZYÜZE
Dersin Amacı Toplumda kadınla ve kadın çalışmalarıyla ilgili duyarlık oluşmasına katkıda bulunmak, toplumda kadın ve cinsiyetle ilgili kabullerin dil ile ve edebiyat üzerinden oluştuğunu göstererek, dil kullanımında ve edebî metinlerde yerleşik toplumsal yapının iz düşümlerini görmeyi öğretmek.
Dersin Tanımı Feminizm, Feminist kuramlar, Feminist eleştiri yöntemi, Feminist edebiyat eleştirisi ve uygulamaları...

Dersin İçeriği
1 Toplumsal cinsiyet çalışmaları, Kadın çalışmaları, Erkeklik çalışmaları nedir, ne değildir? Toplumsal yaşama katkısı üzerine...
2 Feminizm nedir? Feminizmin tarihi ve protofeministler: Pizan''''ın Kadınlar Kenti ve John Stuart Mill’in Kadınların Köleleştirilmesi
3 Feminist Dalgalar: Birinci Dalga/Eşitlikçi Feminizm ve Mary Wollstonecraft’ın Kadın Haklarının Gerekçelendirilmesi. İkinci Dalga Feminizme geçerken Simon de Beauvoir ve İkinci Cins. İkinci Dalga/Radikal Feminizm: BettyFriedan’inKadınlığın Gizemi ve Kate Millett’in Cinsel Politika. Üçüncü Dalga Feminizm/Kesişimsel/postmodernFeminizm ve Judith Butler''ın Cinsel Politika adlı eserleri üzerine değerlendirmeler...
4 Kavramlar arasında: Feminist edebiyat, feminist eleştiri, feminist edebiyat eleştirisi, kadın ve edebiyat ilişkileri, kadın edebiyatı, edebiyatta kadın, kadında edebiyat
5 Feminist Kuram ve Feminist Edebiyat Eleştirisi: Okur merkezli ve yazar merkezli edebiyat eleştirisi yöntemleri ve feminist eleştiri... Okur merkezli feminist edebiyat eleştirisi
6 Yazar merkezli feminist edebiyat eleştirisi: Marksist feminist kuram ve edebiyat eleştirisi, Sosyalist feminist kuram ve edebiyat eleştirisi, Radikal feminist kuram ve edebiyat eleştirisi, Kültürelfeminist kuram ve edebiyat eleştirisi, Psikanalitik feminist kuram ve edebiyat eleştirisi, Fransız feminist kuramı ve edebiyat eleştirisi, Postmodern feminizm, postkolonyal feminist kuram ve edebiyat eleştirisi, ekofeminist kuram ve edebiyat eleştirisi,
7 Ara sınav...
8 Türkiye''de feminizm ve feminist hareketler, Türkçede kadın yazarlar ve kadın yazarların edebiyat tarihindeki yeri üzerine değerlendirmeler...
9 Türkiye''de kadın edebiyat geleneği... sorunlar, çözüm önerileri ve tasarılar
10 Edebî metinler üzerine uygulamalar...
11 Edebî metinler üzerine uygulamalar...
12 Edebî metinler üzerine uygulamalar...
13 Edebî metinler üzerine uygulamalar...
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Feminizmin ne olduğunu anlar, dil üzerinden kadınla ilgili algıların kuruluşunu öğrenir ve ham malzemesi dil olan bir sanat olarak edebiyatın kadına yönelik algıları oluşturmada ve sürdürmede önemi hakkında duyarlık kazanır.
2 Feminist kuramların gelişimini ve birbirleriyle ilişkilerini öğrenerek yorum kabiliyeti kazanır.
3 Hayatın her alanında toplumsal cinsiyet konusundaki eşitsizliklere yönelik duyarlık kazanır.
4 Toplumsal cinsiyet ve kadın çalışmalarının disiplinler arası bir çalışma alanı olduğu konusunda bir bakış açısı kazanır.
5 Feminist kuramların toplumsal hayat içindeki devamlılıkları konusunda duyarlılık ve gözlem kabiliyeti kazanır.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 3 36
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 4 48
Ödevler 2 4 8
Sunum / Seminer hazırlama 2 5 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 10 20
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 30
Yarıyıl içi toplam   60
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   60
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   40
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı DANNOVAN J. (2009) Feminist Teori Çev.A. Bora ve Diğerleri İletişim Yayınları, İstanbul. Edebiyat Kuramı ve Eleştiri, hzl. Veysel Şahin, Akçağ Yay., Berna Moran, Edebiyat Eleştirisi ve Kuramları, İletişim Yay. HUMM, Maggie (2002), Feminist Edebiyat Eleştirisi, (Çev. Gönül Bakay), Say Yay., İstanbul.
Yardımcı Kaynaklar WOOLF, Virginia (1992), Kendine Ait Bir Oda, (Çev. Suğra Öncü, Afa Kadın), İstanbul. WOLLSTONECRAFT, Mary (2007), Kadın Haklarının Gerekçelendirilmesi, (Çev. Deniz Hakyemez), Türkiye İş Bankası Kültür Yay., İstanbul. SHOWALTER, Elaine (tsiz.), “Edebiyatta Kadın Geleneği”, (çev. A. B. Karadağ, B. Tellioğlu, A. F. Ece, S. Darcan, A. Kalem), Kadın Araştırmalarında Yöntem, Sel Yay., İstanbul. ARGUNŞAH, Hülya (2022a), “Kadınların Sanatçı Olarak Edebiyat Tarihindeki Yersizliklerine Zafer Hanım ve Aşk-ı Vatan Üzerinden Bakmak”, Prof. Dr. Nâzım H. Polat’a Armağan, (Edit.T. Haykır vd.), TEV, İstanbul, s. 451-472. ARGUNŞAH, HÜLYA (2022b), “Kadın Yazarın Türkçedeki Yolculuğu (Cumhuriyet’e Kadar)”, Türkiye’de Kadın, (Edit. Esma Özdaşlı), TASAV, Ankara, s. 223-251. AYKUT TÜRKER, Ebru (2003), “Feminist Edebiyat Eleştirisi”, Hece Eleştiri Özel Sayısı, S. 77-78-79, s. 293-305. BEAUVOIR, Simone de (2021), İkinci Cinsiyet, (Çev.Gülnur Acar Savran), Koç Üniv.Yay., İstanbul. ÇAKIR, Serpil (2016), Osmanlı Kadın Hareketi, Metis Yay., İstanbul. ÇETİNDAŞ, Dilek (2022), “Babasının Büyüyen Kızı: Cumhuriyet Sonrası Kadın Yazar ve Edebiyatı”, Türkiye’de Kadın, (Edit.) Esma Özdaşlı, TASAV, Ankara, s. 253-272. FRIEDAN, Betty (1983), Kadınlığın Gizemi, (Çev. Tahire Mertoğlu), e Yay., İstanbul. MICHEL, Andrée (1984), Feminizm, (Çev. Şirin Tekeli), Kadın Çevresi Yay, İstanbul. MILL, John Stuart (2016), Kadınların Özgürleşmesi, (Çev. Damla B. Aksel), Pinhan Yay., İstanbul. RAMAZAOĞLU, Caroline (1998), Feminizm ve Ezilmenin Çelişkileri, çev. Mefkûre Bayatlı, Pencere Yay, İstanbul. ZENGİN, Bekir (2016), Feminist Edebiyat Biliminin Temelleri ve Almanya’daki Yansımaları, Dilek Matb., Sivas.

Ders İle İlgili Dosyalar