Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SAĞLIK SOSYOLOJİSİ Birinci Düzey SEC 102 Seçmeli 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. DEMET ÜNALAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof.Dr. Demet Ünalan
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu derste, toplumun sosyal yapısı, değerleri ve bunların sağlık üzerindeki etkileri ile sağlık/hastalık konusuna sosyolojik bakabilme becerisi kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Sağlık Sosyolojisi dersi, sağlık ve hastalık kavramlarını toplumsal, kültürel, davranışsal, tarihsel ve politik temelleri ile birlikte irdelemeyi, sağlıkla ilgili kavramların nasıl toplumsal ve kültürel olarak inşa edildiğini örneklerle göstermeyi hedefleyen bir derstir. Ders kapsamında: Sağlık Sosyolojisinin Bazı Temel Kavramları: Sağlık, Hastalık, Hasta Rolü, Sağlik, Hastalik ve Kültür, Sağlık Sosyolojisinin Konusu ve Araştırma Yöntemleri, Dünyada ve Türkiye’de sağlik sosyolojisinin gelişimi, Sosyolojik kuramlarda sağlık, Sağlıklı ve hasta olmanın toplumsal sebepleri, Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri, Türkiye’de Sağlık Politikaları, Türkiye’de Sağlığın Mevcut Durumuna İlişkin Seçilmiş Göstergeler, Beden sosyolojisi ve sağlik, Yaşlilik ve Sağlık, Küreselleşme ve sağlık, Hasta hakları ve Tıp etiği, Göç ve Sağlık konuları işlenmektedir.

Dersin İçeriği
1 Sağlık Sosyolojisinin Bazı Temel Kavramları: Sağlık, Hastalık, Hasta Rolü
2 Hastalıkların toplumun sosyal yapısıyla ilişkisi. Kültür, sağlık-hastalık ilişkisi
3 Sağlık Sosyolojisinin Konusu ve Araştırma Yöntemleri
4 Dünyada ve Türkiye’de sağlık sosyolojisinin gelişimi
5 Sosyolojik kuramlarda sağlık
6 Sağlıklı ve hasta olmanın toplumsal sebepleri
7 Sağlıklı ve hasta olmanın toplumsal sebepleri
8 Ara sınav
9 Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri, Türkiye’de Sağlık Politikaları
10 Türkiye’de Sağlığın Mevcut Durumuna İlişkin Seçilmiş Göstergeler
11 Türkiye’de Sağlığın Mevcut Durumuna İlişkin Seçilmiş Göstergeler
12 Sağlık iletişimi (Hasta - Sağlık personeli)
13 Beden sosyolojisi ve sağlık
14 Yaşlılık ve Sağlık
15 -Küreselleşme ve sağlık
16 -Hasta hakları ve Tıp etiği
17 -
18 -
19 -
20 -

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sağlık Sosyolojisi, hastalık ve sağlığa ilişkin kavramları bilir.
2 Sağlığın sosyal belirleyicilerini bilir.
3 Sağlık-hastalık kavramlarının çeşitli boyutlarını açıklayabilir.
4 Sosyolojik yaklaşımların sağlığa ve hastalığa bakış açılarını karşılaştırabilir.
5 Sağlık politikalarını ve bunların toplum sağlığına etkisini değerlendirebilir.
6 -----
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
2 Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
3 Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
4 Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
5 Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
6 Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
7 Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
8 Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
9 Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
11 Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     50
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Bauman, Zygmunt, Sosyolojik Düşünmek, Ayrıntı Yay, 2010; Ong, Walter J., Sözlü ve Yazılı Kültür, Metis Yay, 2012;
Yardımcı Kaynaklar Bauman, Zygmunt, Yasa Koyucular ve Yorumcular, Metis Yay, 2003; Orwell, George, Bin Dokuz Yüz Seksen Dört, Can Yay, 2011; George Lakoff ve Mark Johson, Metaforlar/Hayat, Anlam ve Dil, Paradigma Yay, 2005.

Ders İle İlgili Dosyalar