Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİLİMİN DOĞASI VE ÖĞRETİMİ Üçüncü Düzey FBÖ 406 8 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. OKTAY BEKTAŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Ders sonunda öğrenciler; 1. Bilimsel bilginin değişebilir doğasını değerlendirirler, 2. Bilimsel bilgilerin deney ve gözlemlerden oluştuğunu anlarlar, 3. Bilimsel bilginin gözlemlere ve çıkarımlara dayalı olduğunu bilirler, 4. Bilimsel bilginin değişim ve gelişimine bilim insanının etkisini anlarlar, 5. Bilimsel bilginin sosyokültürel değerlerden etkilendiğini anlarlar, 6. Bilimsel bilginin değişim ve gelişim sürecinde yaratıcılık ve hayal gücünün etkisini keşfederler, 7. Kanun ve teorilerin birbirlerinden farklı yapıları olduğunu ve aralarındaki ilişkiyi analiz ederler. 8. Bilimsel okuryazarlık hakkında fikir sahibi olurlar 9. Bilimsel süreç becerileri hakkında fikir sahibi olurlar 10. Yukarıda yazan dokuz maddeyi içerecek bir drama tasarlarlar
Dersin Tanımı Bilimsel bilginin değişebilir doğası var mıdır? Bilimsel bilgilerin deney ve gözlemlerden oluşumu nasıldır? Bilimsel bilginin gözlemlere ve çıkarımlara dayalı olması önemli midir? Bilimsel bilginin değişim ve gelişimine bilim insanının etkisi var mıdır?, Bilimsel bilginin sosyokültürel değerlerden etkilenmesi nasıldır? Bilimsel bilginin değişim ve gelişim sürecinde yaratıcılık ve hayal gücünün etkisi var mıdır? Kanun ve teorilerin birbirlerinden farklı yapıları ve aralarındaki ilişki nasıldır? Kullanılan Öğretim stratejileri: Buluş Yoluyla Öğrenme, Proje Tabanlı Öğrenme, Soru-Cevap Tekniği, Rol Oynama Tekniği, Beceri: Girişimcilik becerisi kazandırmak

Dersin İçeriği
1 Tanışma, Derse giriş,
2 Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi Ders-1: Aktif Öğrenme/Ders Planı Kurgulama: Bilimsel bilginin değişim ve gelişim sürecinde yaratıcılık ve hayal gücünün etkisi Ders-2: Aktif Öğrenme/Ders Planı Kurgulama Bilimsel bilginin sosyokültürel değerlerden etkilenmesi, Bilimsel bilginin değişim ve gelişimine bilim insanının etkisi,
3 Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi Ders-1: Küp Etkinliği Ders-2: Bilimsel bilginin değişebilir doğası Bilimsel bilgilerin deney ve gözlemlerden oluşumu, Teori/kanun farkı Bilimsel bilginin gözlemlere ve çıkarımlara dayalı olması
4 Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi Ders-1: Ders Planları (Geçmiş Yıllar) Ders-2: Bilimin doğası boyutları, fen okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri
5 Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi Ders-1: Ders Planları (Geçmiş Yıllar) Ders-2: Bilimin doğası boyutları, fen okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri
6 Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi Ders-1: Videolar (Geçmiş Yıllar) Ders-2: Bilimin doğası boyutları, fen okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri
7 ilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi Ders-1: Videolar (Geçmiş Yıllar) Ders-2: Bilimin doğası boyutları, fen okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri
8 Geri Dönüt
9 Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi Ders-1: Kitap Okuma (Herkes) Ders-2: Bilimin doğası boyutları, fen okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri
10 Bilimin Doğası Boyutları Genel Bilgi Ders-1: Kitap Okuma (Herkes) Ders-2: Bilimin doğası boyutları, fen okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri
11 Aziz SANCAR (GRUP-1) Stephen HAWKING (GRUP-2)
12 Nicola TESLA (Grup-3) Albert EINSTEIN (Grup-4)
13 Edwin HUBBLE (Grup-5) Isaac NEWTON (Grup-6)
14 Madame Curie SKTODOWSKA (Grup-7) Niels BOHR (Grup-8) Charles DARWIN (GRUP-9) Louis PASTEUR (Grup-10)
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bilimsel bilginin değişebilir doğasını değerlendirirler,
2 Bilimsel bilgilerin deney ve gözlemlerden oluştuğunu anlarlar,
3 Bilimsel bilginin gözlemlere ve çıkarımlara dayalı olduğunu bilirler,
4 Bilimsel bilginin değişim ve gelişimine bilim insanının etkisini anlarlar,
5 Bilimsel bilginin sosyokültürel değerlerden etkilendiğini anlarlar,
6 Bilimsel bilginin değişim ve gelişim sürecinde yaratıcılık ve hayal gücünün etkisini keşfederler,
7 Kanun ve teorilerin birbirlerinden farklı yapıları olduğunu ve aralarındaki ilişkiyi analiz ederler.
8 Bilimsel okuryazarlık hakkında fikir sahibi olurlar
9 Bilimsel süreç becerileri hakkında fikir sahibi olurlar
10 Yukarıda yazan dokuz maddeyi içerecek bir drama tasarlarlar

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Alanı ile ilgili nitel ve nicel verileri toplar, bilgisayar destekli programlarla analiz eder ve yorumlar.
2 İşletme bilimi ile ilgili alanlarda özgün bilimsel çalışma yaparak, ulusal ve uluslararası literatüre katkıda bulunur.
3 Yaptığı bilimsel çalışmaları araştırmacılara ve diğer yararlanıcılara makaleler yoluyla yazılı; seminer, sempozyum, konferans ve kongre bildirileri yoluyla sözlü olarak aktarır.
4 İşletme ve çevresine ilişkin ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder, bunların işletme ve çevresi üzerindeki etkilerini tartışır.
5 İşletme bilimi ile ilgili alanlarda (yönetim, muhasebe, finansman, üretim yönetimi, pazarlama, sayısal yöntemler) ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve yönetimsel etik sorunları tespit eder ve bunlara çözüm üretir.
6 İşletmelerde insan kaynaklarının stratejik bir unsur olarak etkin ve verimli bir şekilde yönetilmesinin yollarını açıklar.
7 Bir yeni girişimin nasıl başlatılacağını ve girişimcilik sürecinin nasıl yönetileceğini gösterir ve uygular.
8 İşletmelerin uzun vadede sürdürülebilir rekabet üstünlüğüne sahip olması için izlenmesi gereken stratejik yönetim süreçlerini açıklar.
9 Üretim yönetiminde karşılaşılan problemler ve kullanılan yöntemler hakkında dünyadaki son gelişmeleri ve ortaya çıkan yeni yaklaşımları tartışır.
10 Üretim ve hizmet sektöründeki gerçek olaylar için standart süreleri tespit edip simülasyon modelleri tasarlar ve elde edilen sonuçları yorumlar.
11 Ekonomi, finans, muhasebe ve denetim alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri, bunların işletmeler ve piyasalar üzerindeki etkilerini takip eder ve tartışır.
12 Pazarlamanın temel alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar.
13 Pazarlama biliminin, işletme bölümünün diğer anabilim dallarıyla etkileşimini açıklar ve yeni bakış açıları ile farklı konuları tartışır.
14 İşletmenin farklı alanlarına ilişkin problemleri teorik alt yapılarını ve bağlamsal koşullarını dikkate alarak tartışır.
15 Mevcut bir problemin çözümünde kullanılan yöntemler arasındaki farkları, avantaj ve dezavantajları tartışır.
16 Literatürdeki bir çalışmaya farklı yöntemler uygular ve problemin çözümü için yeni yaklaşımlar ya da yeni yöntemler önerir.
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 14 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Lokman Çilingir, Oktay Aslan, Elif Omca Çabonoğlu, Funda Balcı, Yılmaz Sağlam, Hasret Nuhoğlu, Fatih Aydın, Özlem Afacan, Adem Taşdemir, Esme Hacıeminoğlu (2013). Bilimin Doğası ve Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Nihal Doğan Jale Çakıroğlu Kader Bilican Seda Çavuş (2014). Bilimin Doğası ve Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Aziz Sancar Videosu: Önceki dönemlerin videosu https://www.youtube.com/watch?v=PftSups_a5E&t=1227s

Ders İle İlgili Dosyalar