Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSTATİSTİK I İkinci Düzey İFE 531 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. OKTAY BEKTAŞ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. OKTAY BEKTAŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı İstatistiğe giriş ve istatistikte temel kavramlar, SPSS paket programını tanıma ve kullanma, SPSS programında veri oluşturma, verileri düzenleme (yeni değişken yaratma, değişkenleri tekrar kodlama, v.s.), grafikler oluşturma ve yorumlama, normal dağılım, frekans dağılımı ve betimsel istatistik, korelasyon kavramı ve alternatif korelasyon teknikleri, t-test prosedürü, ölçek geliştirme süreci (geçerlik (faktör analizi) ve güvenirlik analizi), ANOVA.
Dersin Tanımı İstatistiğe giriş ve istatistikte temel kavramlar, SPSS paket programını tanıma ve kullanma, SPSS programında veri oluşturma, verileri düzenleme (yeni değişken yaratma, değişkenleri tekrar kodlama, v.s.), grafikler oluşturma ve yorumlama, normal dağılım, frekans dağılımı ve betimsel istatistik, korelasyon kavramı ve alternatif korelasyon teknikleri, t-test prosedürü, ölçek geliştirme süreci (geçerlik (faktör analizi) ve güvenirlik analizi), ANOVA.

Dersin İçeriği
1 SPSS programını tanıma ve veri girişi
2 • Hata Kontrolü, • Split File (Veri dosyasının bölünmesi), • Select Cases (Katılımcıların seçimi), • Yeni değişkeni hesaplama (Compute variable), • Farklı değişken yaratarak yeniden kodlama (Recode into different variables), • Aynı değişken üzerinde yeniden kodlama (Recode into same variables)
3 Normal Dağılım Analizi 1- Frekanslar ve Betimleyici (Descriptive) İstatistik (Ortalama, standart sapma, histogram, kurtosis, skewness, v.b.), Split file, Histogram 2- Kolmogorov Smirnov/Shapiro-Wilk
4 Makale /Tez okuma (Normal Dağılım)
5 Faktör Analizi (Yapı Geçerliği)
6 Faktör Analizi (Yapı Geçerliği) ve Güvenirlik Analizi
7 Basit (bivariate) Korelasyon Kısmi Korelasyon
8 Makale /Tez okuma (Geçerlik/ Güvenirlik/ Korelasyon)
9 t-test prosedürü Independent sample t-test, Paired sample t-test
10 Makale /Tez okuma (t testleri)
11 One way ANOVA
12 Two way ANOVA
13 Split Plot ANOVA (Karışık Gruplar Arası-İçi Varyans Analizi)
14 Makale /Tez okuma (ANOVA)
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Ders sonunda öğrenciler; 1. SPSS paket programı hakkında bilgi sahibi olurlar
2 2. Bu programda bir verinin nasıl girileceğini uygulamalı olarak yaparlar
3 3. Bir veride değişken oluşturma, değişkenlere ad verme, yeniden kodlama, yeniden değişken oluşturma, verileri bölme gibi işlemleri yaparlar
4 4. Bir veride normal dağılımın nasıl sağlanacağını öğrenirler ve SPSS üzerinden uygulamalı yaparlar
5 5. Parametrik testler hakkında bilgi sahibi olurlar (t-test, ANOVA, v.s.)
6 6. Kullandıkları ölçme araçlarında hangi istatiksel analizi kullanacaklarına karar verirler
7 7. Bir ölçme aracında yapı geçerliği (faktör analizi) çalışmasının nasıl yapılacağını öğrenip SPSS de uygulamasını yaparlar
8 8. Bir ölçme aracında yapı geçerliği (faktör analizi) çalışmasının nasıl yapılacağını öğrenip LISREL de doğrulamasını yaparlar ve Güvenirlik katsayısının nasıl hesaplanacağını öğrenirler ve SPSS üzerinden bir veri setinde uygularlar.
9 9. FACTOR programını kullanarak Tetrakorik korelasyon yoluyla faktörlerin doğrulamasını yaparlar.
10 10. One way, Two way ve Split Plot ANOVA hakkında uygulama yaparlar.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir. Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir.
2 Matematik eğitimi ve eğitim ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrar. 6-
3 Çalıştığı dönem ve bölgeye ait belge ve kaynakları okuyup değerlendirebilir.
4 Matematik eğitimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri araştırma ve öğretim amacıyla kullanabilir
5 Alanında elde ettiği bulguları diğer disiplin alanlarında yapılan çalışmalarla bütünleştirip yeni bilgiler oluşturabilir.
6 Araştırma, öğretim veya sunum amacı ile her türlü görsel ve işitsel teknolojileri kullanabilir.
7 Matematik eğitimi alanında var olan bir sorunu farkedebilir, olası çözüm yolları geliştirebilir, olası çözümleri uygulayarak ölçebilir, elde ettiği verileri analiz edip değerlendirerek bir sonuca varabilir.
8 Matematik eğitiminde kullanılan yöntem ve sistemlerde karşılaşılabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak yeni stratejik yaklaşımlar ve çözümler geliştirebilir.
9 Araştırma, uygulama, ve öğretim çalışmalarını bağımsız veya ekip olarak yürütebilir.
10 Matematik eğitimi ile ilgili bilgi ve bulguları eleştirel ve tarafsız bir şekilde değerlendirebilir.
11 Matematik eğitimi ve eğitim alanlarında kendisinin veya diğer uzmanların yaptığı çalışmaları her kesimden insana yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli ve anlamlı bir şekilde aktarabilir.
12 Mesleki Gelişim ve Yaşamboyu Öğrenme ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygulayabilir.
13 Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirmek üzere yapılacak çalışmalara öncülük edebilir.
14 Bir yabancı dilde en az “Avrupa Dil Portföyü B2 Genel” düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.
15 Matematik eğitimi alanında uygulanan politikaları yorumlayabilir, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirebilecek çalışmalar yapabilir.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 14 3 42
Sunum / Seminer hazırlama 14 1 14
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     154
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 14 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Bektaş, O. ve Kızkapan, O. (2023). NİCEL ARAŞTIRMALARDA İSTATİSTİK (SPSS) UYGULAMALARI. Nobel Yayıncılık
Yardımcı Kaynaklar Kitap: Baştürk, R. (2011). Bütün yönleriyle SPSS örnekli non-parametrik istatistiksel yöntemler (2. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Baykul, Y. ve Güzeller, C. O. (2014). Sosyal bilimler için istatistik, SPSS uygulamalı. Ankara: Pegem Akademi Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimlerde veri analizi el kitabı (22. baskı). Ankara Pegem Akademi Cohen, B. H. ve Brooke Lea, R. (2004). Essentials of statistics for the social and behavioral sciences. New Jersey: Pearson Prentice Hall Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. London: SAGE Publications. Fraenkel, J.K, ve Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education (third education). New York: McGraw-Hill, Inc. George, D. ve Mallery, P. (2001). SPSS for Windows (third edition). MA: Allyn &Bacon Green S.B. ve Salkind N.J. (2005). Using SPSS for Windows (fourth edition). New Jersey: Pearson Prentice Hall. Ho, R. (2006). Handbook of univariate and multivariate data analysis and interpretation with SPSS. New York: Chapman & Hall/CRC Taylor & Francis Group. Stevens, J.P. (2009). Applied multivariate statistics for the social sciences (Fifth edition). New York: Routledge Taylor & Francis Group. Pallant, J. (2007). SPSS survival manual. A step by step guide to data analysis using SPSS for windows (Third edition). Berkshire: Open University Press. Pallant, J. (2011). SPSS survival manual. A step by step guide to data analysis using SPSS for windows (Fourth edition). Berkshire: Open University Press. Pallant, J. (2016). SPSS kullanma kılavuzu SPSS ile adım adım veri analizi. (S. Balcı ve B. Ahi, Çeviri). Ankara: Anı Yayıncılık. Tabachnick, B.G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statisttics (Sixth edition). New Jersey: Pearson Prentice Hall Tez: Bektas, O. (2011). The Effect of 5E learning cycle model on tenth grade students’ understanding in the pariculate nature of matter, epistemological beliefs and views of nature of science. Unpublished doctoral dissertation, Middle East Technical University, Turkey. Ceylan, E. (2008). Effects of 5E learning cycle model on understanding of state of matter and solubility concepts. Unpublished doctoral dissertation, Middle East Technical University, Turkey. Kaya, O.N. (2002). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin atom ve atomik yapı konusundaki başarılarına, öğrendikleri bilgilerin kalıcılığına, tutum ve algılamalarına çoklu zeka kuramının etkisi. Unpublished Master Thesis, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Elektronik Dergi: Journal of Research in Science Teaching; Science Education Science Education International Journal of Science and Mathematics Education

Ders İle İlgili Dosyalar