Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BOYALARIN VE RENKLERİN KİMYASI İkinci Düzey TEM 511 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön Koşul dersi yoktur
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MUSTAFA TUTAK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Tekstil lifleri boyamasında kullanılan renklendirciler ve bu maddelerin özellikleri anlatılması, Boyarmaddelerin öneminin anlaşılması
Dersin Tanımı Boyaların üretim ve tüketim durumları, boya ve renk teorileri, kimyasal yapı ve renkler arasındaki ilişki, tekstil boyalarının karakteristikleri, iplik fiksaj mekanizması, kimyasal yapı ve çözülmeye göre sınıflandırma, bazik, direkt, asidik, metal ve metal kompleks, reaktif, sülfür, dispersiyon, pigment boyaları ve onların karakteristikleri, organik boya üretimi, indirgeme, benzenden nitrobenzen üretimi, anilinden sülfanilin asid üretimi ve sülfürik asid, azo boyaları.

Dersin İçeriği
1 Boyarmaddeler tarihine genel bakış
2 Önemli kromofor gruplar ve sınıflandırma
3 Azo, antrakinon ve İndigoid boyalar
4 Kükürt, metal kompleks ve katyonik boyalar
5 Reaktif boyalar
6 Dispers boyalar
7 Direk boyalar
8 İndigo boyası
9 Doğal lif boyamacılığı
10 Sentetik lif boyamacılığı
11 Optik beyazlatıcılar ve beyazlık
12 Tekstil ürünü olmayan boyama
13 Teknolojik boyarmaddeler
14 Boyarmaddelerde sağlık ve çevresel yönler
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tekstil üretim süreçleri içinde renklendirme aşamasının öneminin anlaşılması
2 Renklendiricilerin lif tipine bağlı olarak seçilmesinin önemi
3 Boyamada ekonomik ve ekolojik yönün öneminin anlaşılması
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Lisans programında edinilen birikime dayalı olarak, Tekstil Mühendisliği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek.
2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olmak.
3 Değişik disiplinlere ait bilgileri Tekstil Mühendisliği alanında edindiği bilgilerle harmanlayabilmek.
4 Proses ve süreç tasarımlarında yeni ve uygulama alanı bulabilecek fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olmak.
5 Tekstil mühendisliği uygulamalarında son teknolojiler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak.
6 Lisans seviyesinde ders verebilme yetisine sahip olmak.
7 Bilişim teknolojisinden (sunum, yazım, istatistik ve grafik programları) etkin bir şekilde yararlanabilmek.
8 Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olmak.
9 Bilimsel çalışmalarda eksik noktaları belirleyerek, çözüm noktasında izleyeceği yolun tayinini gerçekleştirebilecek altyapıya sahip olmak.
10 Uluslarası literatürü takip edebilecek terminolojiye hakim olmak.
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 6 48
Ödevler 2 11 22
Sunum / Seminer hazırlama 2 11 22
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 3 3
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 7 7
Araştırma 2 12 24
Toplam iş yükü     185
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Klaus Hunger, “Industrial Dyes”, Wıley WCH, Germany, 2003, 2.PF Gordon, “Organic Chemistry in Colour”, Springer Verlag, Berlin, 1983, 3.David Varning, Geoffrey Hallas, “The Chemistry and Application of Dyes”, Plenum Press, New York, 1990
Yardımcı Kaynaklar Yok

Ders İle İlgili Dosyalar