Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK LEHÇELERİNİN KARŞILAŞTIRMALI GRAMERİ I Birinci Düzey TDE 601 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. NEVZAT ÖZKAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Nevzat ÖZKAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Çağdaş Türk lehçelerinin genel ve temel niteliklerini kavratmak
Dersin Tanımı Günümüzde Türkiye dışında yaşayan Türklerin bulundukları yerler, nüfusları, kullandıkları alfabeler ve kültürleri; Kiril alfabesi; çeşitli şivelerden örnek metinler üzerinde gramer çalışmaları

Dersin İçeriği
1 Türk dünyasına genel bir bakış
2 Türk Dili üzerine yapılmış tasnifler
3 Günümüzde dünya üzerinde Türklerin yayılma sahaları ve yaşadıkları coğrafyalar
4 Oğuz Grubu Türk lehçelerinin ses bilgisi yönünden birbiriyle kıyaslama
5 Oğuz Grubu Türk lehçelerinin karşılaştırmalı morfolojisi
6 Azeri Türkçesinin hakkında genel bilgi, fonetik morfolojik ve karakteristik özellikleri.
7 Seçilmiş metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, aktarma, ses bilgisi ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları
8 Ara sınav.
9 Gagavuz Türkçesinin hakkında genel bilgi, fonetik morfolojik ve karakteristik özellikleri.
10 Seçilmiş metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, aktarma, ses bilgisi ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları
11 Türkmen Türkçesinin hakkında genel bilgi, fonetik morfolojik ve karakteristik özellikleri.
12 Seçilmiş metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, aktarma, ses bilgisi ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları
13 Oğuz Grubu Türk Lehçelerinin karşılaştırılması ve Türkiye Türkçesine aktarılması.
14 Oğuz Grubu Türk Lehçelerinin karşılaştırılması ve Türkiye Türkçesine aktarılması.
15 Oğuz Grubu Türk Lehçelerinin karşılaştırılması ve Türkiye Türkçesine aktarılması.
16 Final
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Çağdaş Türk lehçelerinden “Güney-Batı Türkçesi” grubunda yer alan (Azeri T., Türkmen T., Gagauz T., vs) lehçelerden en az birer tanesine vakıf olma, okuma, anlama, değerlendirme becerisi kazanma
2 Bu lehçe grubunu genel hatlarıyla da öğrenmek suretiyle Türk dilini lehçe ve şiveleri ile ele alıp art zamanlı ve eş zamanlı karşılaştırmalar yaparak değerlendirme yeteneği ve becerisini kazanma
3 Adı geçen gruptaki lehçelerden –en azından- birer tanesini sesbilim, biçimbilim, sözlükbilim temellerine de dayandırarak tanıyabilme, sınıflandırabilme beceri, bilgi ve yeteneğini kazanma
4 Lehçeler arasındaki bu bilgi ve becerileri diğer disiplinlerle de (tarih, coğrafya, felsefe, sosyoloji, antropoloji, arkeoloji, vs) ilişkilendirerek değerlendirme bilgi ve becerisini kazanma
5 Çağdaş Türk lehçelerinin Güney-Batı ve Doğu grubundakilerin benzer ve farklı yönlerini görüp tahlil edebilme bilgi ve becerisini kazanma
6 Adı geçen Türk lehçe grupları ve bu lehçelerin oluşturduğu edebiyatlar hakkında teknolojik imkanları kullanarak gerekli kaynaklara ulaşma bilgi, beceri ve donanımını kazanma
7 Bu lehçelerle ilgili olarak elde edilen bilgileri diğer disiplinlerle karşılaştırıp sonuçlara ulaşabilme beceri ve bilgisini kazanma
8 Elde edilen bilgileri ve becerileri aktif olarak verimli şekilde kullanabilme bilgi ve becerisini kazanma,
9 Yaşayan Türk lehçeleri üzerine öğrendiği bilgi ve becerileri mesleğinin bir parçası haline getirme, öğretim yöntemlerini kullanarak anlatabilme birikim ve becerisini kazanma
10 Yaşayan Türk lehçeleri ile ilgili bilgi ve birikimini ilmi çalışmalara dönüştürme yetenek ve becerisini elde edip lisans üstü çalışmalar yapma becerisini kazanma

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
2 Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
3 Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
4 Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
5 Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
6 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
7 Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
8 Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
9 Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
10 Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
11 Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
12 Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
13 Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
14 Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
15 Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 1 14
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ahmet Bican Ercilasun, Karşılaştırmalı Türk lehçeleri Grameri
Yardımcı Kaynaklar Ahmet Bican Ercilasun, Karşılaştırmalı Türk lehçeleri Grameri

Ders İle İlgili Dosyalar