Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLAÇ KİMYASI Üçüncü Düzey KİMS383 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Yahya Güzel
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yok
Dersin Veriliş Şekli yüzyüze
Dersin Amacı İlaç etkisini oluşturan kimyasal yapıları tanımak, niteliksel ve niceliksel olarak biyolojik süreçleri incelemek, ilaç olabilecek kimyasal ve fizikokimyasal özelliklerini tanımak ve moleküllere ait farmasötik, farmakokinetik ve farmakodinamik özellikleri öğrenmektir.
Dersin Tanımı Moleküllerde ilaç etkin yapı olan farmakoforu belirlemektir.

Dersin İçeriği
1 İlaç-Reseptör Etkileşimleri: Tıbbi Kimyada Önemli Fonksiyonel Gruplara Giriş, Fiziko-Kimyasal Boyutları ve İlaç Eylem Prensipleri
2 Farmakodinamik: İlaç-doz ilişkileri, agonistlerin ve antagonistlerin eylemleri, etkinlik.
3 Farmakokinetik: İlaç emilimini, dağılımını, metabolizmasını ve atılımını etkileyen faktörler.
4 İlaç Metabolizması: İlaç metabolizmasının yolları
5 İlaç Toksisitesi: İlaç toksisitesi mekanizmaları
6 Akılcı ilaç tasarımında konu: Farmakofor bazlı ilaç tasarımı; Fonksiyonel grup modifikasyonu; Moleküler taklit; Yapı modifikasyonu; Reseptör bazlı ilaç tasarımı; reseptörler; Yerleştirme ve Moleküler modelleme.
7 Yapı - aktivite ve kantitatif yapı ilişkileri
8 Vize imtihanı
9 İlaç yapısı ve çözünürlük
10 İlaç geliştirme ve düzenlemenin temelleri: İlaç onay süreci ile ilgili olarak ilaç değerlendirme ve klinik ilaç geliştirme süreci
11 Antibiyotikler: Kinolon antibiyotikleri: levofloksasin (levaquin), oksifloksasin (avelox), gemifloksasin (factive) ve garenoksasin (t-3811)
12 Antifungaller: Triazol antifungalleri: itrakonazol (sporanox), flukonazol (diflucan), vorikonazol (vfend) ve fosflukonazol (prodif).
13 Nöroaktif ajanlar: Depresyon için çift seçici serotonin ve norepinefrin geri alım inhibitörleri (ssnris); uykusuzluk için gabaa reseptör agonistleri: zolpidem (ortam), zaleplon (sonata), eszopiklon (estorra, lunesta) ve indiplon
14 Kolinerjik ajanlar: Adrenerjik, dopaminerjik ve serotenerjik ajanlar; nöroaktif amino asit analogları: gaba, glutamat ve glisin
15 Final
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İlaç etkisini oluşturan 3-boyutlu kimyasal yapı olan farmakoforu kavrayabilme ve bu yapının biyolojik süreçlerle ilişkilerini modelleyebilme
2 İlaç olarak kullanılan bir bileşiklerin farmakokinetik ve farmakodinamik özellikleri ile kimyasal yapıları arasındaki ilişkiyi açıklayabilme
3 Kimyasal yapıya bağlı olarak ortaya çıkan moleküllerin biyolojik aktivitesini değerlendirebilme
4 Kimyasal yapıya bağlı olarak biyolojik aktivitenin değerini “Yapı-aktivite ilişkisi” olarak nitel (SAR) ve nicel (QSAR) olarak öngörebilme
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Lisans ve yüksek lisans düzeyinde edinilen yeterliliklere dayalı olarak bilgilerini geliştirebilme ve özgün çalışmalar yapabilecek seviyeye ulaşabilme
2 Edindikleri uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik bilgileri kullanabilme, elde ettiği sonuçları değerlendirme ve gerektiğinde uygulayabilme becerisine sahip olma
3 Matematik alanındaki bilgilerini farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni çalışmalar yapabilme
4 Uzmanlık gerektiren problemleri, bilimsel araştırma yöntemleri kullanarak analiz edebilme, yorumlayabilme ve çözüm üretebilme
5 Kendi alanında bağımsız olarak problemler kurgulama, bu problemlerin matematiksel modellerini oluşturarak çözümler üretebilme
6 Matematik alanında güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, kendi alanında ve alanı dışında çalışan araştırmacılara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme
7 Yaptığı çalışmalarda, konusuyla ilgili verilerin derlenmesi,düzenlenmesi, yorumlanması ve kullanılması aşamalarında toplumsal ve bilimsel etik değerlere saygı göstermesi
8 Matematiksel bilgi birikimini teknolojide etkin ve verimli bir şekilde kullanabilme
9 Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılara katılarak bilgi paylaşımında bulunabilme
10 Kendi alanında veya diğer disiplinlerde bilgiye ulaşma yöntemlerini etkin ve etik değerlere uygun olarak kullanabilme.
11 Yaptığı özgün çalışmaları ulusal ve uluslararası bilimsel dergilerde yayınlayabilme
12 Alanında karşılaştığı yeni bir bilgiyi eleştirel yaklaşımlarla değerlendirerek anlayabilme, yorumlayabilme ve kullanbilme
13 Lisans ve lisansüstü düzeyde edinilen bilgiler temelinde bilgilerini geliştirebilme ve özgün çalışmalar yapabilecek düzeye ulaşabilme.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 3 2 6
Ödevler 3 2 6
Sunum / Seminer hazırlama 3 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 2 4 8
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 2 2
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 4 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     50
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Kaynak Kitaplar
Yardımcı Kaynaklar İnternet ortamı

Ders İle İlgili Dosyalar