Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EGZERSİZ FİZYOLOJİSİ İkinci Düzey BSÖ 202 4 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. YAHYA POLAT
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ALPASLAN YILMAZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yok
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Farklı koşullarda ve yoğunluklarda yapılan egzersizlerin organizmayı oluşturan sistemlerin fonksiyonlarınına etkisi ve bu fonksiyonların egzersize cevabının öğretilmesi
Dersin Tanımı İnsan vücudunu meydana getiren hücre, doku, organlar ve sistemlerin fonksiyonları. İnsan organizmasının fiziksel eforlara kısa ve uzun dönemde uyumu, enerji kaynakları, antrenmanın fizyolojik temelleri, yorgunluk, toparlanma, doping, beslenme, farklı ortamlara organizmanın uyumu ve performansın ölçülmesi.

Dersin İçeriği
1 Hücre ve dokulara genel bakış
2 Uyarılabilir hücreler
3 Kaslar ve kas dokusu
4 Kas kasılması
5 Enerji sistemleri
6 Egzersizde solunum
7 Egzersizde dolaşım
8 Kan hücreleri ve oksijenin taşınması
9 Yorgunluk
10 Yorgunluğun nedenleri
11 Merkezi sinir sistemi ve hareketlerin kontrolü
12 Dengenin kontrolü
13 Endokrin system ve egzersiz
14 Asit baz dengesi
15 Final Sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Temel fizyolojik kavramları bilir.
2 Hücrenin fizyolojik fonksiyonlarını açıklar.
3 Kas çeşitleri ve kasılma mekanizması bilir.
4 Oksidatif ve glikolitik yollardan sağlanan enerjinin verimliliği ve üretim sürecini kavrar.
5 Kasların ihtiyaç duyduğu oksijenin kaslara taşınması ve biriken metabolitlerin uzaklaştırılmasını sağlayan mekanizmaların çalışma ilkeleri hakkında bilgi sahibidir
6 Merkezi sinir sisteminin iskelet kaslarında hareketi sağlayan motor kısımlarının lokasyonu ve çalışmasını kavrar.
7 Dengenin sağlanmasında görev alan duyusal ve effektör mekanizmaları bilir.
8 Egzersizde endokrin sistemde meydana gelen değişiklikleri bilir.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3 Tarih Bölümü mezunları, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır
4 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5 Tarih Bölümü mezunları, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6 Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7 Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
10 Tarih Bölümü mezunları, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11 Tarih Bölümü mezunları, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır
12 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
13 Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14 Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 5 2 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 5 2 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 10 2 20
Toplam iş yükü     106
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Physiology (Turkish) , 2004, Second Edition, Omer Bozdogan, Palmiye Company Sıhhıye Ankara.Physiology (Turkish), 2000, Ahmet Noyan, Meteksan Company Ankara
Yardımcı Kaynaklar Medical Physiology 1999, (Turkish ), Ganong W.F. 19th edition.Barış Kitapevi Cerrahpaşa-İstanbul.Medical Physiology 2000, Tenth edition, Guyton A.C. W.B. Sounders Company Philedelphia USA

Ders İle İlgili Dosyalar