Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HASTALIK BİLGİSİ-II Birinci Düzey TDS 136 2 1.00 1.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. DİLEK EFE ARSLAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze ders anlatma, ders notları, powerpoint sunumu, konu ile ilgili video izleme, olgu sunumları, soru-cevap, tartışma.
Dersin Amacı Sağlık Hizmetleri alanında görev alacak öğrencilerin, hastalara doğru bakımı sağlayabilmesi ve kendini hastalıklardan koruyabilmesi için hastalıklarla ilgili genel bilgi sahibi olması gereklidir. Bu nedenle hastalıkların belrtileri, nedenleri, bulaşma ve korunma yollarının neler olduğu bilinmelidir.
Dersin Tanımı Hastalıklar hakkında genel bilgi ve korunmaya ilişkin teorik bilgileri kapsar

Dersin İçeriği
1 Cilt hastalıkları (deri ve eklerinin yapısı, işlevi, mantar hastalıkları, ürtiker, dermatitler, ). Powerpoint sunum, soru-cevap, tartışma, olgu sunumu
2 Cilt hastalıkları (Behçet hastalığı, psöriazis, büllöz hastalıklar, vitiligo, benler, zona, herpes, akne, deri eklerinin hastalıkları, derinin maliniteleri). Powerpoint sunum, soru-cevap, tartışma, olgu sunumu
3 Akıl ve ruh sağlığı hastalıkları (deliryumi demans, şizofreni, paranoya, depresyon, bipolar bozukluklar, anksiyete, panik atak, fobi, obsesyon, somatoform bozukluklar, konversiyon kişilik bozuklukları ). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
4 Romatizmal hastalıklar (romatoid artrit, SLE, skleroderma, sjögren sendromu, ankilozan spondilit, osteoartrit, gut, FMF, vaskülitler). Powerpoint sunum, video izleme, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
5 Hematoloji (anemiler, lösemi, lenfoma, multiple myeloma, ). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
6 Hematoloji (kanama bozuklukları-hemofili, skorbüt, von willebrand, ITP, DİC, K vitamini eksikliği). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
7 Enfeksiyon hastalıkları (enfeksiyon, bakteriemi, sespsis, alt-üst solunum yolu enfeksiyonları, otit, pnömoni, menenjit, gastroenterit, cilt enfeksiyonları, diyabetik ayak, brusella, şarbon, kandida, osteomyelit). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
8 Ara sınav
9 Endokrin hastalıkları (hormonların, tanımı, yapısı, işlevi, hipofiz ön-arka lob hastalıkları, troid, paratroid, timus, pankreas, böbrek üstü, genital bezi hastalıkları-maliniteleri, bazı doku hormonları). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
10 Nörolojik hastalıklar (sinir sisteminin yapısı, işleyişi, enfeksiyonları, serbro-vasküler hastalık, beyin tümörü, hidrosefali, kibas, beyin ödemi, periferik sinir hastalıkları, nöro-müsküler kavşak hastalıkları, multiple sklerosis, ). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma, video izleme
11 Nörolojik hastalıklar (kas hastalıkları, nöro-kütanöz hastalıklar, diyabetik nöropati, Alzheimer hastalığı, parkinson, facial paralizi, migren, epilepsi, disk hernisi). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma, video izleme
12 Göz hastalıkları (gözün yapısı, işlevi, kırma kusurları, göz kapağı hastalıkları, konjonktivit, kornea hastalıkları, katarakt, retina dekolmanı, papil ödem, şaşılık, glokom, maliniteler). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma, video izleme
13 KBB hastalıkları (kulağın yapısı, işlevi, enfeksiyonları-otit, vertigo, Meniere hastalığı, adenoid vejetasyon, sinüzit, oral kavite patolojileri, burun-nazofarenks-larenks patolojileri, boyunda kitle). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
14 Çocuk hastalıkları (bulaşıcı hastalıklar, anne sütü, beslenme, yenidoğan sarılığı, bebek izlemi). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
15 Kanser (tanımı, nedenleri, yayılma yolları, ön belirtileri, erken tanı). Powerpoint sunum, olgu sunumu, soru-cevap, tartışma
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hastalıklarla ilgili kavramları bilir
2 Hastalıkların hangi sisteme ait olduğu ayrımına varabilir
3 Hastalıkların adlarını doğru yazabilir, söyleyebili ve doğru kodlayabilir
4 Hastalıkların nedenlerini, bulaşma ve korunma yollarını bilir, önlemlerini alır
5 Hastalıklardaki risk faktörlerini bilir
6 Öncelikle "hasta olmamak gerekir" bilincine ulaşır ve gereken önlemleri alır
7 Önemli hastalıkların belirtilerini bilir
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
2 Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
3 Sorumluluğu altındaki radyoterapi cihazının çalıştırılması, kullanılması ve bakımını bilir. Cihazları kullanıma hazır hale getirir, olası arızaları sorumlu kişiye bildirir.
4 Tedavi öncesi kullanılacak malzemeleri hazır bulundurur.
5 Uzmanın belirlediği tedaviyi belirlenen ölçü ve hesaplara göre uygular. Radyoterapi sırasında hastanın durumunu kontrol eder.
6 Hastalar için her türlü koruma bloklarının hazırlanmasını bilir, hastanın immobilizasyonunun sağlanmasında, termoplastik maske ve aparatlarını uygulamaya hazır hale getirir ve uygulamada görev alır.
7 Otomatik banyo cihazlarının kullanır. Uzmanlarla birlikte simülasyon işlemlerine, port filmlerinin çekimi işlemlerine katılır ve cihazları kullanır.
8 Radyasyon güvenliğini bilir. Yok edilmesi gereken radyoaktif atık malzemenin çevreye zararlı olmasını önlemek için gereken tedbirlerin alınmasında görev alır.
9 Tümör oluşumu ve hastalıklar hakkında bilgi sahibidir.
10 Tehlike durumunda radyasyon güvenliği kurulunca hazırlanmış olan acil durum planını uygular.
11 Işın tedavisi görecek hastaların gereksinim duyabileceği her türlü yardımcı malzemeyi hazırlar.
12 Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13 Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14 Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15 Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16 Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17 Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18 Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19 Sosyal hayata fiziksel ve duygusal olarak uyum sağlayarak toplum için sosyal sorumluluğunu yerine getirir.
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     63
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ders notları
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar