Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DÜŞÜNCE TARİHİ Birinci Düzey ŞBP113 Zorunlu 1 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Dersin amacı, bilimsel ilgi alanı ve odak noktası mekan olan disiplinlerdeki öğrencilere, mekan kavramının tanımları, mekana ilişkin geliştirilen bakma biçimlerinin felsefi temelleri ve mekan bilimlerine giriş bilgilerini aktarmaktır.
Dersin Tanımı Dersin İçeriği Mekanla ilgilenen ve mekânsal müdahale biçimleri oluşturan disiplinler açısından mekanı anlamak, mekan kavrayışı geliştirmek ve tasarlanan müdahaleleri bu kavrayışlara uygun bir biçimde oluşturmak hayati önem taşımaktadır. Bu nedenle literatürde hem felsefi düzeyde hem de mekan bilimleriyle ilgilenen disiplinlerde mekan kavramının tanımlanması ve mekana dair bir kavrayış geliştirilebilmesi gerekmektedir. Bununla birlikte, toplumsal olarak mekan organizasyonlarının tarihsel olarak nasıl oluştuğu, yerleşik hayata geçişten sonra ortaya çıkan toplumsal yapı ve mekan organizasyonu arasındaki ilişkiden başlayarak, günümüzdeki toplumsal ve ekonomik organizasyonun mekan organizasyonlarıyla arasındaki ilişkinin kavranabilmesini sağlamak bu dersin başarımları arasındadır. Dersin ölçme ve değerlendirme süreçleri 1 arasınav ve 1 final sınavı kapsamaktadır. Arasınav yazılı sınav olarak gerçekleştirilecektir.

Dersin İçeriği
1 Dersin kapsamı konusunda genel bilgilendirme ve giriş
2 Zaman ve Mekan: giriş düzeyinde temel kavramsal açıklamalar
3 Zaman ve mekan: görelilik
4 Bilgi, kavram, kavramlaştırma, kuram, düşünce sistemleri ve felsefi akımlar arasındaki ilişki (1)
5 Bilgi, kavram, kavramlaştırma, kuram, düşünce sistemleri ve felsefi akımlar arasındaki ilişki (2)
6 Gerçeklik, toplum sözleşmesi, düşünce sistemleri ve mekan algısı
7 Gerçeklik, toplum sözleşmesi, düşünce sistemleri ve mekan algısı 2
8 Modernizm öncesi dönem yerleşmelerde mekan organizasyonu
9 Arasınav
10 Gerçeklik, mekan organizasyonu ve mekan algısı: göreli mekanı yerleşme temelinde anlamak
11 Gerçeklik, mekan organizasyonu ve mekan algısı: mekanın temsili, temsilin mekanı ve algılanan mekan
12 Kent ve kentin tanımlarının mekan organizasyonu temelinde incelenmesi (1)
13 Kent ve kentin tanımlarının mekan organizasyonu temelinde incelenmesi (2)
14 Modern kent düşüncesi ve mekan anlayışındaki değişim (1)
15 Modern kent düşüncesi ve mekan anlayışındaki değişim (2)
16 Geri bildirimler
17 Geri bildirimler
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Epistemoloji
2 Mekan ve zaman kavrayışı
3 Modernizm öncesi dönem yerleşmelerde mekan organizasyonu
4 Gerçeklik, mekan organizasyonu ve mekan algısı
5 Kent ve kentin tanımlarının mekan organizasyonu temelinde incelenmesi
6 Mekan bilimleri için kavramsal çerçeveler
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kentsel Tasarım
2 Kent ve Bölge Planlama
3 Ulaşım
4 Peyzaj
5 Ekoloji
6 Sosyoloji
7 Şehircilik Tarihi
8 Sanat Tarihi
9 Kentsel Koruma
10 Bilgisayar Destekli tasarım
11 Kentsel Coğrafya
12 Mimarlık Bilgisi
13 Ekonomi
14 Gayrimenkul Değerleme ve Konut
15 İstatistik
16 İmar Hukuku
17 Çizim ve Sunum Teknikleri
18 Planlama Kuram ve Teknikleri
19 Yabancı Dil
20 Genel Kültür
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 11 1 11
Ödevler 5 3 15
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 1 1
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 1 1
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     59
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Hovardaoğlu, O . (2020). Platon’un Devlet’inden Mekan Organizasyonuna: Sosyo-Mekansal Süreçleri Anlamak için bir Kavramsal Çerçeve Önerisi . İDEALKENT , 11 (29) , 238-258 1. Bahm, J. A., Epistemology: Theory of Knowledge, 1995 2. Horkheimer, M., Akıl Tutulması, 1986 3. Rossi, J.G., Analitik Felsefe, 2001 4. Barnes, B., Bilimsel Bilginin Sosyolojisi, 1990 5. Foucault, M., Bilginin Arkeolojisi, 1999 6. Lefebvre, H., Modern Dünyada Gündelik Hayat, 1996 7. Tuğcu, T., Batı Felsefesi Tarihi, 2000 8. Kant, I., Pratik Usun Eleştirisi, 1999 9. Tekeli, S., et al., Bilim Tarihine Giriş, 1999 10. Ronan, C. A., Bilim Tarihi, 2003

Ders İle İlgili Dosyalar