Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ATOMİK SPEKTROSKOPİ Birinci Düzey KİMS335 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön koşul yoktur.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ŞERİFE SAÇMACI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş.Gör.Furkan Uzcan
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrenciye temel spektroskopik bilgileri ve atomik spektroskopinin teorik ve pratik yönlerini öğretmektir. Başlıca spektrometrik yöntemlerin verilmesi hedeflenmiştir.
Dersin Tanımı Spektroskopiye giriş, Elektromanyetik ışımanın özellikleri, Spektrum çeşitleri, Salpeter’den Caroli-Milazzo’ya Oyuk Katot ve Grimm tipi Glow Boşalım Lambasının emisyon spektrumları, Absorpsiyon spektrumları, Optik Atomik Spektrometriye Giriş, Atomik Absorpsiyon teknikleri; Walsh’ın dizaynı , AAS-zemin düzeltme teknikleri, Atomik Emisyon teknikleri, AES-zemin bastırma teknikleri, Atomik Floresans, X-ışınları yöntemleri.

Dersin İçeriği
1 Atomik spektroskopiye giriş
2 Elektromanyetik ışımanın özellikleri
3 Spektrum çeşitleri, Salpeter’den Caroli-Milazzo’ya Oyuk Katot ve Grimm tipi Glow Boşalım Lambasının emisyon spektrumları, Absorpsiyon spektrumları
4 Optik Atomik Spektrometriye Giriş
5 Atomik Absorpsiyon teknikleri; Walsh’ın dizaynı
6 Alevli AAS (FAAS) ve Grafit Fırınlı AAS (GFAAS) kıyaslama ve uygulamaları
7 Yeni nesil uyarma kaynakları, AAS-zemin düzeltme teknikleri,
8 ARA SINAV
9 Atomik Emisyon teknikleri, Ark, Kıvılcım, Glow Boşalım
10 Atomik Emisyon teknikleri, İndüktif Eşlenik Plazma(ICP),Mikrodalga Plazma (MWP)
11 AES-zemin düzeltme teknikleri, Çift Voltaj Modülasyonu
12 Atomik Floresans
13 Yüksek çözünürlüklü sürekli kaynaklı AAS
14 X-ışınları yöntemleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Spektroskopik bilgi düzeyini artırma yeteneği
2 Spektrum değerlendirme becerilerini artırma yeteneği
3 Atomik cihazları kullanma becerilerini geliştirme yetkinliği
4 Enstrümantal problemlere çözüm sunma yeteneği
5 Spektral girişim problemlerini değerlendirme becerilerine ulaşma
6 Yeni enstrümantal teknikleri geliştirme becerileri
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
2 Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
3 Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
4 Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
5 Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
6 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
7 Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
8 Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
9 Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
10 Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
11 Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
12 Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
13 Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
14 Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
15 Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 4 1 4
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 4 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 4 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     50
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Skoog, D.A., Holler, F.J. and Nieman,T.A., Principles of Instrumental Analysis, 5th Ed., Harcourt Brace College Publishing,1998, Türkçe çeviri, ENSTRÜMANTAL ANALİZ İlkeleri, Bilim Yayıncılık, 1.baskı
Yardımcı Kaynaklar 1. Yıld1z,A.,Genç,Ö., Enstrümantal Analiz, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, A-64, 1993. 2. Instrumental methods of Analysis, H.H.Willard, L.L.Merritt, J.A.Dean, F.A.Settle, 6th Edition, 1981, D.Van Nostrand Co. 3. Lajunen, L.H.J., Spectrochemixcal Analysis by Atomic Absorption and Emission, The Royal Society of Chemistry, Cambridge, 1992.

Ders İle İlgili Dosyalar