Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
POPÜLER KÜLTÜR VE İLETİŞİM Birinci Düzey RTS405 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ SACİDE ŞAHİN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. DR. SACİDE ŞAHİN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Popüler Kültür ve İletişim dersi, kültür endüstrisi, medya, dijitalleşme ve kimlik inşası arasındaki ilişkileri çözümleyerek öğrencilerin eleştirel medya okuryazarlığı becerilerini geliştirmeyi amaçlar.
Dersin Tanımı Popüler Kültür ve İletişim dersi, popüler kültürün medya alanındaki üretim, dağıtım ve tüketim süreçlerini ele alır.

Dersin İçeriği
1 Halk kültürü, kitle kültürü ve popüler kültür ilişkisi
2 Popüler kültüre yaklaşımlar – Frankfurt Okulu
3 Popüler kültüre yaklaşımlar – Kültürel Çalışmalar
4 Küreselleşme ve popüler kültür
5 Dijitalleşme ve dijital kültür endüstrisi
6 Popüler kültür, kimlik ve temsil
7 Türk televizyon dizileri ve toplumsal temsil
8 Yabancı dizilerde etnik ve kültürel temsiller
9 Popüler kültür ve sinema
10 Hollywood sineması ve anlatı kalıpları
11 Yeni medya ve influencerlık
12 Popüler kültür ve görsel manipülasyon
13 Tüketim kültürü ve medya
14 Popüler kültür ve reklam
15 Popüler müzik ve müzik endüstrisi
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Popüler kültürü, halk kültürü ve kitle kültürü kavramlarıyla karşılaştırarak aralarındaki farkları ve ilişkileri açıklar.
2 Frankfurt Okulu ve Kültürel Çalışmalar yaklaşımlarının popüler kültür yorumlarını karşılaştırır.
3 Küreselleşme ve dijitalleşme süreçlerinin kültür endüstrisi üzerindeki etkilerini değerlendirir.
4 Yeni medya ortamlarında influencerlık, kimlik inşası ve görsel manipülasyon olgularını örneklerle tartışır.
5 Popüler medya ürünlerinde (diziler, filmler, müzikler, reklamlar) toplumsal temsil biçimlerini çözümler ve eleştirel yorumlar geliştirir.
6 Popüler kültürün tüketim alışkanlıklarıyla ilişkisini güncel örnekler üzerinden yorumlar.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 2 10 20
Toplam iş yükü     75
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Popüler Kültür ve İletişim, Korkmaz Alemdar, İrfan Erdoğan, Erk Yayınları, 2005, Ankara. Medya ve Popüler Kültür, Filiz Aydoğan, Mediacat Yayınları, İstanbul.
Yardımcı Kaynaklar Adorno, Theodor (2007). Kültür Endüstrisi. Çev., Mustafa Tüzel, Nihat Ülner ve Elçin Gen. İstanbul: İletişim. Aydoğan, Filiz (2003) Medya ve Popüler Kültür, İstanbul: Mediacat Yayınları Barbier, Frédéric ve Catherine Bertho Lavenir (2001). Diderot’dan İnternet’e Medya Tarihi. Çev., Kerem Eksen. İstanbul: Okuyan Us. Baudrillard, Jean (2009). Gösterge Ekonomi Politiği Hakkında Bir Eleştiri, Çev. Oğuz Adanır, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul. Berger, John (2010). Görme Biçimleri. Çev. Yurdanur Salman, İstanbul, Metis Yayınları. Fiske, John (1999). Popüler Kültürü Anlamak. Çev., S. İrvan. Ankara: Ark Yay. Kellner, Douglas. (2010). Medya Gösterisi. Çev., Zeynep Paşalı. İstanbul: Açılım. Postman, Neil (2010). Televizyon Öldüren Eğlence: Gösteri Çağında Kamusal Söylem. Çev., Osman Akınhay. İstanbul: Ayrıntı. Simmel, Georg (2009). Bireysellik ve Kültür. Çev., Tuncay Birkan. İstanbul: Metis. Türkoğlu, Nurçay (2010). Medya ve Kültür. İstanbul: Urban. Williams, Raymond (1993). Kültür. Çev., Suavi Aydın. Ankara: İmge.

Ders İle İlgili Dosyalar