Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HEMŞİRELİKTE ARAŞTIRMA II Üçüncü Düzey HEM 306 6 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Öğrencinin Hemşirelikte Araştırma I dersini almış olması
Eğitimin Dili Türkce
Koordinatör DOÇ. DR. ÖZNUR BAŞDAŞ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Pınar TEKİNSOY KARTIN Doç. Dr. Öznur BAŞDAŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Anlatma,Uygulama
Dersin Amacı Öğrenciye, etken, insan ve çevre arasındaki karşılıklı etkileşimin neden- sonuç ilişkilerini araştırmaya, araştırmaya ilişkin kavramlar, araştırma problemi, yöntemi, veri, veri toplama ve analiz yöntemleri, bilimsel yazım kuralları, araştırma etiği ile toplumun sağlığını koruyucu ve yükseltici önlemleri planlamaya ilişkin bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlar.
Dersin Tanımı Bu derste, bir araştırmanın planlanması aşamaları incelenir. Bir araştırma planlanır. Epidemiyoloji ilke ve yöntemleri, kullanım alanları, epidemiyolojide kullanılan araştırma yöntemleri, toplumun sağlığını etkileyen olayların oluşumu, sıklığı, dağılımı ve nedenleri ve sağlık alanında kullanılan istatistikler açıklanır.

Dersin İçeriği
1 Verilerin analizi ile ilişkili önemli kavramlar
2 Verilerin/Değişkenlerin tanımlanması
3 Verilerin analize hazırlanması (SSPS programında), verilerin analizinin bilgisayar ortamında gösterilmesi
4 Tablo-Grafik yapımı çeşitleri
5 Hemşirelik araştırmalarında sık kullanılan veri analiz yöntemleri
6 Hemşirelik araştırmalarında sık kullanılan veri analiz yöntemleri
7 Verilerin analiz edilmesi
8 ARA SINAV
9 Bulguların yorumlanmasında önemli noktalar
10 Nicel araştırma raporunu hazırlama
11 Nicel araştırma raporlarında kaynak gösterme
12 Araştırma sonuçlarının değerlendirilmesi
13 Araştırma raporunun bilimsel dergide yayınlanması
14 Araştırmacılar tarafından bilimsel araştırmalarda yapılan etik dışı davranışlar
15 Hemşirelikte araştırma kullanımı ve kanıta dayalı uygulamalar
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hemşirelik alanında kanıta dayalı uygulamalara ilişkin makalelerin yöntemini ve bulgularını tartışabilir.
2 Hemşirelik alanına özgü araştırmaları tasarlayabilir.
3 Sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde topluma katkı sağlayacak araştırmalarda yer alabilir.
4 Araştırma sürecinin her aşamasında insan haklarına ve kültürel farklılıklara saygılı yaklaşımın önemini açıklar.
5 Bilimsel bir araştırmayı etik ilkeler doğrultusunda planlayabilir.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2 Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3 Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4 Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
5 Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7 Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır
8 Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9 Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10 Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11 Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12 Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13 Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14 Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği din, düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15 Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir.
16 Akademik çevreyi tanır.
17 Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18 Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur
19 Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20 Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 4 60
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 1 4 4
Ödevler 1 10 10
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 1 1
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 7 4 28
Toplam iş yükü     106
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1.Tezcan S.”Epidemiyoloji “ Hacettepe halk Sağlığı vakfı, Ankara 2. Beaglehole R. Bonita R, Kjellström “Temel epidemiyoloji”Nobel & Güneş Tıp kitap evi,1997 3. Hemarge “Hemşirelikte Araştırma Kitabı”, Ankara
Yardımcı Kaynaklar 1. Tanrıören A. “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, Anı yayıncılık, 2. baskı, Ankara 2. Güncel süreli yayınlar.

Ders İle İlgili Dosyalar