Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
VAROLUŞÇULUK İkinci Düzey FEL418 8 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ VEDAT ÇELEBİ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli
Dersin Amacı Bu dersin amacı, varoluşculuğun temel kavramlarının ve iddialarının incelenmesi, edebiyat ile varoluşculuk arasındaki ilişkinin, farklı kültürlerin edebi eserleri üzerinden araştırılmasıdır.
Dersin Tanımı İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra Avrupa’da, özellikle Fransa’da ortaya çıkan, varlığın, varoluşun özden, içerikten önce geldiğini, yani insanın önce var olduğunu, daha sonra tutum ve davranışlarıyla, eylemleriyle kendini sürekli olarak yarattığını, biçimlendirdiğini öne süren, insan ne ise o değil, ne olmuşsa odur diyen felsefe

Dersin İçeriği
1 Varoluşçu felsefenin temel özellikleri
2 Varoluşçuluk Türleri: Teist Varoluşçuluk, Ateist Varoluşçuluk
3 Kierkegaard'' da Hegel ve nesnellik eleştirisi
4 Kierkegaard ve varoluş evreleri
5 Kierkegaard ve “Kaygı Kavramı” , ölümcül hastalık umutsuzluk, ironi
6 Sartre: varoluş öz ilişkisi ve fenomenolojik yöntemin yeri
7 Sartre: Kendinde varlık-kendisi için varlık ayrımı ve kendisi için kendinde olma ideali
8 vize
9 Sartre:Tanrı özgürlük, sorumluluk, bulantı, hiçlik ilişkisi
10 Heidegger''in varoluşçu fundemental ontolojisi ve fenomenoloji
11 Heidegger''in batı metafiziği eleştirisi
12 Heidegger''de Dasein, ölüm, hiçlik, yersiz yurtsuz olmak, otantik ve inotantik varoluş kavramları
13 Karl jaspers: Felsefi inanç Felsefi inanç ve dini anaç ayrımı
14 Karl jaspers:Varoluşsal iletişim biçimleri Sınır durumları, ölüm, suç, savaş,tesadüf
15 Gabriel Marcel: sadakat ve bağlılık
16 final
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Varoluş felsefelerinin doğuşuna kaynaklık eden sorunları kavrayabilir
2 Varoluşçuluğun temel problemleri konusunda farkındalık oluşturur
3 Varoluşçuluğa ilişkin problemler hakkında bilinçlenir.
4 Varoluş felsefesi ve fenomenolojik yöntem arasındaki ilişkiyi kurabilir
5 Teist ve Ateist varoluşçu filozofların farkını ortaya koyabilir
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Lisans düzeyinde alınan matematik eğitimi temelinde bilgi birikimini belirli bir düzeyde geliştirebilme
2 Alanında edindikleri teorik ve pratik bilgileri kullanabilme
3 Alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerdeki bilgilerle bütünleştirerek çalışmalarında kullanbilme
4 Matematik alanında güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarını, kendi alanında ve alanı dışında çalışan araştırmacılara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme
5 Yaptığı çalışmalarda, konusuyla ilgili verilerin derlenmesi,düzenlenmesi, yorumlanması ve kullanılması aşamalarında toplumsal ve bilimsel etik değerlere saygı göstermesi
6 Kendi alanında veya diğer disiplinlerde bilgiye ulaşma yöntemlerini etkin ve etik değerlere uygun olarak kullanabilme.
7 Matematiksel bilgi birikimini teknolojide etkin ve vereimli bir şekilde kullanabilme
8 Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılara katılarak bilgi paylaşımında bulunabilme
9 Alanında karşılaştığı yeni bir bilgiyi eleştirel yaklaşımlarla değerlendirerek anlayabilme ve yorumlayabilme
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 5 2 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 5 3 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     85
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Altı Varoluşçu Düşünür, H.J.Blackham, Dost, 2005, Ankara. Gabriel Marcel ve Sadakat, E. Koç, Art, 2004, Ankara. Existentialism, J. Macquarrie, Penguen Books Ltd, 1972, England. Bir Alman Üstad Heidegger, R.Safranski, Kabalcı, 2008, İstanbul. Reading in Existential Phenomenology, N.Lawrance, D.O’Connor, Prentice-Hall, Inc., 1967, New Jersey.
Yardımcı Kaynaklar Sartre, İthaki Yayınları Varoluşçuluk, Jean Paul Sartre, Say Yayınları Başkaldıran İnsan, Albert Camus, Can Yayınları Yabancı, Albert Camus, Can Yayınları Başkalarının Kanı, Simone de Beauvoir, Payel Yayınları Altı Varoluşçu Düşünür, H. J. Blackham, Dost Kitabevi Yayınları Varoluş Felsefelerine Giriş, Emmanuel Mounier, Say Yayınları Varoluşçuluk, Paul Foulquie, İletişim, Cep Üniversitesi Dostoyevski''''den Sartre''''a Varoluşçuluk, Walter Kaufmann, Yapı Kredi Yayınları Varoluşçuluk, Alasdair Maclntyre, Paradigma Yayınları Egzistansiyalist Felsefenin Beş Klasiği, Frank Magill, Dergah Yyn. Varoluşçuluk, Jacques Colette, Dost Kitabevi Yayınları Kitap-lık Sayı: 86 Varoluşçu Edebiyat, Kolektif, Yapı Kredi Yayınları Jean-Paul Sartre: Tarihin Sorumluluğunu Almak, Gaye Çankaya- Zeynep Direk, Metis Yayınları Varoluşçunun Varoluşu, Paul Foulquie, Toplumsal Dönüşüm

Ders İle İlgili Dosyalar