Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ Birinci Düzey HİT 363 Seçmeli 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. YAŞAR ZORLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Nedim KARADUMAN
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze eğitim.
Dersin Amacı Örgütsel davranışın amacı, özellikle örgütsel davranışı sadece iş dünyasında değil sendikalardan siyasal partilere kadar çok geniş bir alanda çalışan insanların tutum, davranış, iletişim biçimleri, iş tatminlerini, örgüt kültürü, çalışma motivasyonu, takım halinde çalışma, zaman ve stres yönetimi gibi konuları incelemek ve bu konular hakkında öğrencilere bir bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin Tanımı Çeşitli örgütlerde çalışanların tutum, davranış, stres, motivasyon ve iletişim gibi sorunlarını ele alan bir lisans dersidir.

Dersin İçeriği
1 Örgütsel davranış kavramının tanımı ve örgütsel davranışın diğer bilim dallarıyla ilişkisi
2 Örgütsel davranışın tarihi gelişimi Örgüt kuramları bağlamında örgütsel davranış: -Taylor ve Bilimsel Yönetim Kuramı -Henry Fayol ve Yönetim İlkeleri Kuramı
3 Elton Mayo ve Hawthorne Araştırmaları Ve İnsani İlişkiler Yaklaşımı,Rennis Likert ve Yönetsel Sistemler Yaklaşımı,Douglas McGregor ve X-Y Kuramı
4 Örgütsel davranış disiplininin temel kavramları:Kişilik ve kişilik türleri,Tutum ve davranış kavramları,İş tatmini
5 Duygusal zeka
6 6- NLP kavramı: NLP''nin kullanım alanları
7 İletişim kavramı, iletişimin yaşamsal önemi.-Teknik açıdan iletişim sisteminin işleyişi.Örgütsel araç olarak iletişim:-Biçimsel iletişim kanalları....
8 Örgütsel iletişim araçları.Yönetsel araç olarak iletişim sistemi,Örgütsel davranış aracı olarak iletişim sistemi.Bireylerin temsil sistemleri ve iletişim
9 Örgütlerde takım çalışması
10 Örgütlerde değişim ve çatışma yönetimi
11 Stres yönetimi: Stresin tanım:-Stres oluşturan etkenler,-Stresin bireysel ve örgütsel sonuçları
12 Stresle başa çıkma teknikleri,-Stressiz bir yaşam için öneriler,-Stressiz bir çalışma ortamı için öneriler
13 Zaman yönetimi: zaman kavramı,- Zaman tuzakları,-Kişiden ve işten kaynaklanan zaman tuzakları
14 Zaman yönetiminde uygulanan planlama teknikleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Örgüt ve örgüt yapılarıyla ilgili temel bilgilerin edinilmesi
2 Kurum içi iletişim sorunlarında ve kurum içi çatışmalarda çözüm üretebilmek
3 Kurumsal bağlılık ve iletişim dair teorik bilgiler kazanmak
4 Örgütlerde yönetim sürecini analiz edebilme
5 Örgütsel iletişimin çeşitleri, araçları, iletişimin etkinliğini artıran ve azaltan faktörler hakkında bilgi sahibi olmak
6 Örgütsel değişim, hakkında bilgi sahibi olma
7 Örgütlerde stresle başa çıkma tekniklerini öğrenmek
8 Örgütlerde zamanı verimli kullanma disiplini ve becerisi kazanmak
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim ve halkla ilişkiler ve tanıtım alanı ile ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olarak bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilme becerisine sahip olur.
2 Halkla ilişkiler kuram ve modellerini ve alanı ile ilgili tarihsel gelişim sürecini bilir.
3 Yönetim-organizasyon ve örgütsel davranış hakkında bilgi sahibidir.
4 Halkla ilişkilerde araştırma, planlama, uygulama, ölçme ve değerlendirme ile ilgili bilgi ve beceri sahibi olup, ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
5 Bütünleşik pazarlama iletişimi çerçevesinde halkla ilişkilerin ve tanıtımın önemini ve rolünü bilir.
6 Halkla ilişkilerde kriz yönetimi, risk yönetimi, imaj ve itibar yönetimi konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
7 Stratejik iletişim yönetimine ilişkin medya planlaması ve teknikleri, sponsorluk ve kurumsal sosyal sorumluluk konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
8 Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, rapor yazma, yazılı raporları anlama ve etkin sunum yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
9 Siyasal iletişim ve lobicilik; uluslararası halkla ilişkiler ve kamu diplomasisi ile ilgili bilgiye sahiptir.
10 Halkla ilişkiler ve tanıtım alanında kampanya, proje yönetimi ve etkinlik yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
11 Alanı ile ilgili uygulamaları, yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yorumlar ve alanına özgü araştırma, planlama, ürün geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.
12 Mesleği ile ilgili yenilikleri takip ederek, bu doğrultuda yaratıcı içerikler oluşturma ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
13 Halkla ilişkiler alanıyla ilgili uluslararası, ulusal mevzuat, mesleki örgütlenmeler ve etik ilkeler hakkında bilgi sahibi olur ve çalışmalarında mesleki etik ilkelerini uygulama becerisine sahip olur.
14 İçinde bulunduğu toplumun ekonomik, sosyal ve siyasal politikalarını ve gündemini yakından izleyip sürdürülebilirlik çerçevesinde değerlendirme yetkinliğine sahip olarak alanıyla ilgili mesleki çalışmaların sürdürülebilir kalkınma hedefleri, kamu yararı kamu hizmeti gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkilerine, hukuksal sonuçlarına duyarlı olur.
15 Medya mensuplarıyla ilişki yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
16 Medya okuryazarlığı konusunda bilinçlidir ve farklı medya içeriklerini ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir.
17 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları halkla ilişkiler araçlarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir.
18 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibi olur.
19 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.
20 Girişimcilik ve iş geliştirme konularında bilgi ve beceri ye sahip olur.
21 Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
22 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibi olur.
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 1 12 12
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 10 20
Ödevler 3 5 15
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 11 11
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     75
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Zeyyat Sabuncuoğlu & Melek Vergiliel Tüz, Örgütsel Davranış. Bursa: Akltüel Yayınları, 2013.
Yardımcı Kaynaklar Önerilen Kaynaklar: Örgüt Sosyolojisi, (Ed.Mehmet Zencirkıran), Bursa: Dora Yayınları,2012. Sedat Murat, Örgütsel Davranış, İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları.

Ders İle İlgili Dosyalar