Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSLAM DÜŞÜNCESİNİN BATIYA ETKİSİ Birinci Düzey FDB810 Seçmeli 7 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. ÖZCAN AKDAĞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Abdullah Akgül
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı İslam düşüncesinin Batı düşüncesine etkisi konusunda öğrenciye ana hatları ile bilgi vermek
Dersin Tanımı Bu ders, özellikle Ortaçağ''da Arapça''dan Latince''ye yapılan çeviriler neticesinde Batı dünyasında ortaya çıkan ilmî ve kültürel gelişmeleri ele almaktadır.

Dersin İçeriği
1 İslam Düşüncesi ve Batı Düşüncesi kavramlarının tanımı
2 İslam Düşüncesi''ne genel bir bakış
3 Ortaçağ İslam dünyasında bilim
4 Ortaçağ İslam dünyasında felsefe
5 Ortaçağ Batı dünyasında bilim
6 Ortaçağ Batı dünyasında felsefe
7 Ortaçağ''da Müslümanlar ile Batı dünyası arasındaki İlişki
8 İslam bilim ve felsefesine ilgi ve bunun neticesinde Batı''da ortaya çıkan çeviri merkezleri
9 Önde gelen çevirmenler ve çevirilen başlıca eserler
10 Tıp alanında yapılan çeviri eserler
11 Astronomi alanında yapılan çeviri eserler
12 Felsefe ve teoloji alanında yapılan çeviri eserler
13 Müslüman düşünürlerin Ortaçağ''ın önde gelen Batılı düşünürleri üzerindeki etkileri
14 İslam düşüncesinin Batı üzerindeki etkisi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İslam bilim ve felsefesini kavrar.
2 Ortaçağ''da İslam ve Batı arasında gerçekleşen ilmî ve kültürel anlamdaki etkileşimi kavrar.
3 Ortaçağ Batı dünyasında İslam ve Müslüman düşünürlerin nasıl algılandığını idrak eder.
4 İslam düşüncesinden Latince''ye çevrilen eserlere ilişkin bilgi edinir.
5 İslam düşüncesinden Latince''ye çevrilen eserlerin Batı dünyasında nasıl yankı bulduğunu öğrenir.
6 Genel olarak İslam dünyasının Batı düşüncesine etkisini Ortaçağ ekseninde öğrenir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2 İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3 İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4 İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5 Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6 Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7 Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8 İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10 Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11 Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12 İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13 Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14 İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15 İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16 Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17 Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18 İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19 İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20 İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 14 1 14
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     83
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Toby E. Huff, Modern Bilimin Doğuşu; İbrahim Kalın, Ben, Öteki ve Ötesi; Romalı Giles, Filozofların Yanılgıları.
Yardımcı Kaynaklar Bekir Karlıağa, İslam Düşüncesi''nin Batı Düşüncesinin Etkisi

Ders İle İlgili Dosyalar