Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSLAM ÜLKELERİ COĞRAFYASI Birinci Düzey İTS804 Seçmeli 7 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. SEBAHATTİN SAMUR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yok
Dersin Veriliş Şekli Anlatım
Dersin Amacı İslam toplumunun yaşadığı çeşitli bölgeler ve şu anda varlığı devam etmekte olan İslam ülkelerinin bulunduğu coğrafya; bu ülkelerin sahip olduğu tabii ve kültürel zenginliklerin öğrenilmesi ve söz konusu ülkelerde ortaya çıkan çeşitli akımlar veya bu ülkelerde etkin olan görüşlerin tanınmasıdır.
Dersin Tanımı İslam ülkeleri coğrafyasını tanıtmak.

Dersin İçeriği
1 Ortadoğu Bölgesi; tabii ve siyasi coğrafyası.
2 Baas hareketi, Irak ve Suriye. Lübnan ve Filistin Meselesi
3 Mısr, Sudan ve doğu Afrika. Nasırcılık ve Müslüman kardeşler örgütü
4 Suudi Arabistan ve Körfez Ülkeleri. Vehhabi hareketi, Zeydilik.
5 Kuzey afrika devletleri ve Fransa
6 İran, Siyasi ve sosyal yapısı
7 Pakistan ve Hint Müslümanları
8 Afganistan. Siyasi gelişmeler ve sosyal yapısı.
9 Türkistandaki Türk devletleri.Sovyet yönetiminin etkileri. Bugünkü durumları-I
10 Türkistandaki Türk devletleri.Sovyet yönetiminin etkileri. Bugünkü durumları -II
11 Kafkasya bölgesi ve Azerbaycan. Karabağ Meselesi
12 Çin, Rusya Federasyonu ve Balkan Coğrafyasında Türkler; sayıları, bölgeleri ,iktisadi ve içtimai yapıları.
13 Güney Asya’da İslamiyet; Malezya, Moro ve Endonezya-I
14 Güney Asya’da İslamiyet; Malezya, Moro ve Endonezya-II
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 islam toplumlarının yaşadığı coğrafyaları tanır.
2 İslamın yayıldığı coğrafyayı kültürel ve toplumsal etkileri ile tanır.
3 Herbir islam coğrafyasının kendine özgü karakterini bilimsel bir bakış açısı ile analzi eder.
4 Tarihsel gelişmelerin tarihi coğrafyaya etkisini değerlendirir.
5 İslam toplumlarında ortaya çıkan gelişmeleri coğrafi ve siyasal yapıları da göz önünde bulundurarak değerlendirir.
6 İslam ülkeleri hakkında bilimsel tarih anlayışı çerçevesinde parçacı ve bütüncül değerlendirmelerde bulunur.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2 İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3 İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4 İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5 Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6 Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7 Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8 İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10 Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11 Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12 İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13 Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14 İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15 İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16 Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17 Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18 İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19 İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20 İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     73
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Peter Mansfield, Osmanlı sonrası Ortadoğu
Yardımcı Kaynaklar Nasyonel Coğrafik dergisinin çeşitli sayıları 3-Avrasya Etüdleri Dergisi 4- Yeni Avrasya dergisi ve çeşitli özel sayıları

Ders İle İlgili Dosyalar