Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MEANİ İLMİ Üçüncü Düzey TİB 631 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Arapça
Eğitimin Dili Arapça-Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. YÜKSEL ÇELİK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Süheyla Hale Bayırbaş
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Arap dili belagat (retoric) ilminin bir dalı olan meâni ilmi (Semantic)konusunda daha üst düzeyde bilgi sahibi olmak
Dersin Tanımı Arap dili belagat (retoric) ilminin dallarından biri olan meâni ilmi (Semantic)üzerinde durur

Dersin İçeriği
1 MEANİ İLMİ,KONUSU, AMACI VE BÖLÜMLERİ
2 HABER CÜMLESİ
3 HABER CÜMLESİNİN KURULUŞ MAKSATALARI
4 HABER CÜMLESİNİN ÇEŞİTLERİ
5 HABER CÜMLESİNİN DURUMUN GEREĞİNDEN ÇIKIP DEĞİŞİK ŞEKİLLERDE İFADE EDİLMESİ
6 İNŞA CÜMLESİ
7 TALEBİ İNŞA
8 TALEBİ OLMAYAN İNŞA
9 EMİR
10 NEHİY
11 TEMENNİ
12 NİDA
13 KASR
14 VASL
15 FASL
16 İCAZ VE İTNAB
17 ZİKR VE HAZF
18 TAKDİM VE TEHİR
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu dersi alan bir öğrenci genel hatlarıyla öğrendiği belagat ilminin bir dalı olan meani ilminin inceliklerini öğrenir.
2 Arapça konuşurken muhatabın durumunu göz önünde bulundurarak nasıl hitap edeceğini öğrenir.
3 Belagat ilminde cümle yapılarının çeşitlerini öğrenir.
4 Özgün bir belagat metnini doğru okuma ve anlamayı öğrenir.
5 Fesahat ın ne anlama geldiğini ve bu ilmin amaçlarını öğrenir.
6 Belağat ın ne anlama geldiğini ve bu ilmin hedeflerini öğrenir.
7 Meani ilmini ve alt disiplinlerini öğrenir; nerede ve nasıl konuşması gerektiğini bilir.
8 Zihnindeki bir anlamı muhatabına doğru bir şekilde nasıl aktaracağını bilir.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı el-Belağatu''l-Vadıha, Ali el-Carim, Mustafa Emin
Yardımcı Kaynaklar Cevahiru''l-Belağa fi''l-Meani ve''l-Beyan ve''l-Bedi, Ahmet b. İbrahim el-Haşimi

Ders İle İlgili Dosyalar