Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TEKKE EDEBİYATI II Birinci Düzey TDE434 Seçmeli 8 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. İSMAİL GÖRKEM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Sözlü anlatım
Dersin Amacı Türk Tekke Edebiyatı geleneğini belli başlı edebî şahsiyetler yardımıyla inceleyip kavratmak.
Dersin Tanımı Türk Tekke Edebiyatı geleneği, terimleri, tür-şekil bilgileri ve yüzyıllara göre belli başlı şahsiyetleri.

Dersin İçeriği
1 Türk sözel kültüründe ozan-baksı geleneği
2 İletişim odakları, ağları ve işlevleri: Korkut ve alp-ozan tipi odaklar
3 İletişim odakları, ağları, işlevleri: Gezginci-ozan tipi ve tekke-tarikat odağı
4 Tasavvufi makam ve hâllerle ilgili kavramlar
5 Tekke edebiyatında türler, dil ve üslup özellikleri
6 Türkistan’da Türk tasavvuf geleneği ve Tekke Edebiyatı
7 Ahmed Yesevi
8 ara sınav
9 Anadolu’da Türk tasavvuf geleneği ve Tekke Edebiyatı
10 Yunus Emre-1 (XIII. yüzyıl)
11 Yunus Emre-2 (XIII. yüzyıl)
12 Hacı Bektaş Veli (XIII. yüzyıl)
13 Anadolu’da Dinî Folklorik Edebiyat: Süleyman Çelebi ve “Vesiletü’n-Necat”-1
14 Anadolu’da Dinî Folklorik Edebiyat: Süleyman Çelebi ve “Vesiletü’n-Necat”-2
15 yıl sonu sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türk sözel kültüründe ozan-baksı geleneğinin öğrenilmesi.
2 İletişim odaklarının öğrenilmesi.
3 Tasavvufi kavramların öğrenilmesi.
4 Tekke Edebiyatı türlerinin öğrenilmesi ve bu eserlerdeki dil ve üslup özelliklerinin öğrenilmesi.
5 Türkistan'da Türk tasavvuf geleneğinin (Ahmet Yesevi) öğrenilmesi
6 Anadolu'da Türk tasavvuf geleneğinin (Yunus Emre, Hacı Bektaş Veli) öğrenilmesi.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
4 Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
5 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
6 Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
7 Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
8 Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
10 Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
11 Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
12 Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
13 Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
14 Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     100
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 28
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 12
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı ARTUN, Erman (2002). Dinî- Tasavvufî Halk Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yay.
Yardımcı Kaynaklar BARDAKÇI, Mehmet Necmettin (2000). Sosyo-Kültürel Hayatta Tasavvuf, Isparta: Fakülte Kitabevi. BAŞGÖZ, İlhan (1990). Yunus Emre, İstanbul: Pan Yayınları. BİLGİN, Azmi (1995). “Tasavvuf ve Tekke Edebiyatı”, İlmî Araştırmalar, S. 1 (İstanbul 1995), s. 17-46. ÇOBANOĞLU, Özkul (2000). Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara: Akçağ Yayınları. ERAYDIN, Selçuk (1997). Tasavvuf ve Edebiyat Yazıları, İstanbul: Mavi Yay. GÖLPINARLI, Abdülbaki (1972). Türk Tasavvuf Şiiri Antolojisi, İstanbul: Milliyet Yayınları. GÜNAY, Umay (1992) Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara: Akçağ Yayınları. GÜZEL, Abdurrahman (2001). Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yayınları. TULUM, Mertol (1999). “Hikmetler’e Göre Yesevîlik”, İlmî Araştırmalar, S. 7 (İstanbul 1999), s.201-214. Türk Dili/ Türk Halk Edebiyatı Özel Sayısı, S. 207 (Aralık 1968). Türk Dili/ Türk Şiiri Özel Sayısı (Halk Şiiri), S. 445-450 (Ocak- Haziran 1989). ÜÇÜNCÜ, Kemal (2004). “İrşad ve Tebliğe bağlı İcra: Türk Sözlü Kültür Geleneği Bağlamında Türk Tekke Edebiyatı”, Türklük Bilimi Araştırmaları [Niğde], S. 16 (Güz)/ Halkbilimi Özel Sayısı, s.127-141. YILDIRIM, Dursun (2000). "Tarihî Süreç İçinde İletişim Odakları, Ağları ve İşlevleri (XIII.-XX. Yüzyıllar Aralığı Türkiyesi", Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi,Güz-2000,S.10. YILDIRIM, Dursun (2000). "Türk Sözel Kültüründe Süreklilik -Osmanlı Hanedanlığı Döneminden Cumhuriyete-", Türkbilig, 2000/1, s.32-45. GÖLPINARLI, Abdülbaki (1992). Alevî-Bektaşî Nefesleri, (2. baskı), İstanbul: İnkılâp Kitabevi. OĞUZ, M. Ö. vd. (2004).Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Ank.: Grafiker. TDEA (1977-1998). Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, c.I-VIII, İstanbul: Dergâh.

Ders İle İlgili Dosyalar