Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ARKEOLOJİK ALANLARDA KORUMA Birinci Düzey MİM S108 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yok
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. LEYLA KADERLİ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli TEORİK
Dersin Amacı Arkeoloji, Arkeolojik Alan terimlerinin açılımı, bu alanların koruma tarihi ve sürecini anlayarak gelecekteki koruma bilincinin oluşturulması Arkeolojik alanların korunmasına ilişkin tarih ve gelişim bağlamında süreçlerin incelenmesi
Dersin Tanımı Arkeolojik alanların korunmasına ilişkin tarih ve gelişim bağlamında süreçlerin incelenmesi

Dersin İçeriği
1 AkeolojiyeGiriş,
2 Arkeolojik Alan tanımının açılımı, örneklerle açıklamaları
3 Kazı Bilmi ve Buluntular ışıgında arkeolojik terimler
4 Arkeolojik Kazı Alanlarından örnekler karşılaştırmalar
5 Arkeolojik Alanlarda Buluntuların Gruplanması Değerlendirilmeleri
6 Arkeoloji Bilminin diğer Bilim Dalları ile bağlantısı değerlendirmeler , ilişkiler
7 Ara Sınav
8 SUNUM, Koruma tarihinin süreçleri
9 SUNUM, Koruma tarihihnin arkeolojik korumadaki yeri örnekleri
10 SUNUM, Koruma yasaları gelişimleri uluslararası kuruluşlar
11 SUNUM, Günümüzde Koruma yasaları örnekler
12 SUNUM, Gelecekteki koruma olgusunun temel taşları
13 SUNUM, Günümüzdeki Arkeolojik alanlardan örnekler Efephsos,Troia
14 SUNUM, Günümüzdeki Arkeolojik alanlardan örnekler Assos
15 SUNUM
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Prehistorik ve İlk Çağlar dan başlayarak Sanatın , Kültürün gelişim sürecine yön veren temel kavramların tanınması
2 Arkeoloji Bilminin temel taşları diğer bilimlerle olan ilişkileri toplumsal kültürel boyutları üzerine düşünme,sonuç çıkarabilme,yorum yapabilme
3 Farklı dönemlere örnek oluşturacak başlıca Arkeolojik Alanlar ve bunların özellikleri konusunda kültürlenme
4 Geçmişteki koruma olgusunun günümüz koruma biçimine yansımaları, koruma anlayışının gelişimi ve ışık tutan yönlerinin anlaşılması
5 Genel Koruma Tarihi ve günümüz koruma yasaları ile ilgili bilinçlenme ve bunları ileride uygulamalarda kullanılması ve anlaşılması
6 Günümüz koruma yasaları ile ilgili bilinçlenme ve bunları ileride uygulamalarda kullanılması ve anlaşılması
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
2 Tasarım Düşüncesi Becerisi
3 Kuramsal Bilgi Becerisi
4 Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
5 Eleştirel Düşünme
6 Araştırma ve Yorumlama Becerileri
7 Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
8 Geniş Kapsamlı Tasarım
9 İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
10 Toplum ve Çevre Sorumluluğu
11 Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
12 Taşıyıcı Sistemler
13 Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
14 Proje ve Yapım Yönetimi
15 Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
16 Sürdürülebilir Tasarım
17 Tarihi Çevre Koruma Bilinci
18 Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
19 Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 8 2 16
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 3 3 9
Sunum / Seminer hazırlama 1 6 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 3 2 6
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 5 1 5
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar AHUNBAY, Zeynep,1996. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul:YEM. AHUNBAY, Zeynep,2005. ‘Doğal ve Kültürel Mirası Koruma Alanında Geçerli Uluslararsı Belgelerin Türkiye’dekiUygulamalara Yansımalar’, Korumada 50 Yıl, İstanbul: M.S.G.S.Ü. Basımevi, 9-24. BACHMANN, Martin, 2009. ‘’NeueRestaurierungen in Pergamon: DasSchutzdachüber den römischenMosaikenvonbauZunddieRote Halle’’ editörler Martin Müller, Thomas Otten ve UlrikeWulf-Rheidt, XanternerBerichte 19, SchutzbautenundRekonstruktionen in der Archaeologievon der AusgrabungzurPraesentation :159-180, Mainz: VerlagPhippvonZabern. BAHN, Peter, 1996. Archaeology (Cambridge IllustratedHistory), Cambridge. BAHN, Peter ve RENFREW, Colin, 2013.Arkeoloji Anahtar Kavramlar, çev. Somuncuoğlu Selda, Başvuru Kitapları Dizisi 95,İstanbul: İletişim Yayınları BİNAN, Can, 1999. Mimari koruma Alanında Venedig Tüzüğü’nden Günümüze Düşünsel Gelişmenin Ulusla arası EvrimSüreci, İstanbul: YTÜ Üniversite yayın MF.YK.-99.0489 ERDER, Cevat, 1971a. ‘Yorumlar Üzerine’ Vakıflar Dergisi,Ankara: Sayı IX, 409-417. ERDER Tarihi Çevre Kaygısı, Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Basım İşliği. ERDER, Cevat, 2007. Tarihi Çevre Bilinci, Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını No 18. EYİCE, Semavi, 1981. "Istanbul''da, Cevat, 1971b. Tarihi Çevre Ortadan Kalkan Bazı Tarihi Eserler" Tarih EnstitüsüDergisi,İstanbul: İstanbulÜniversitesi 10–11. DURU, Güneş 2014. ‘’Deneysel Arkeoloji Yoluyla Neolitik Bir Ev Yapımı’’ editörler, Metin Alparslan, Bilge HürmüzlüKortholt, Necmi Karul, Eser Kortanoğlu, ColloqiumAnatolicum, Anadolu Sohbetleri XIII, TürkEskiÇağ Bilimleri Enstitüsü, İstanbul:Oksijen Basım ve Matbacılık San. Tic. Ltd. GÜLERSOY, N. Zeren, 1981.‘’Kentsel Alanlarda Alınan Koruma Kararlarının Uygulanabirliği’’ (doktora tezi, İTÜ MimarlıkFakültesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Şehir ve Bölge Planlama Ana Bilim Dalı, İstanbul.) HODDER, Ian ve HUTSON Scott 2003. Geçmişi Okumak, Arkeolojiyi Yorumlamada Güncel Yaklaşımlar, çev. Burcu Toprak, EmreRona, Ankara: Phonix Yayınevi LADSTAETTER, Sabine, 2009. ‘’DasHanghaus 2 in Ephesos: RömischerWohnkomplex- ModernerSchutzbau- TouristischeAttraktion’’, editörler Martin Müller, Thomas Otten ve UlrikeWulf-Rheidt, XanternerBerichte 19,SchutzbautenundRekonstruktionen in der Archaeologievon der AusgrabungzurPraesentation :183-201, Mainz: VerlagPhippvonZabern. KARAARSLAN S. Vedat, 2014. ‘’Arkeoloji ve Bilişim Teknolojilerinin Yansıması’’TBD 31. Ulusal Bilişim Kurultayı, CİTEX , www.bilişim.org (Türkiye Bilişim Derneği), www.acedemia.edu (Akademik Bilimler Derneği) KARAARSLAN S. Vedat, 2013. ‘’Bilişim Teknolojileri ve Uzay Arkeolojisi Yakınsaması Bağlamında Uydular ile Uzaktan Algılamaile Buluntu Tespiti’’TBD 30. Ulusal Bilişim Kurultayı , CİTEX , www.bilişim.org (Türkiye BilişimDerneği). https:/independent.www.acedemia.edu MADRAN, Emre ve ÖZGÖNÜL, Nimet, 2005. Kültürel Ve Doğal Değerlerin Korunması, Ankara: TMMOB Mimarlar RİNGBECK, Birgitta, 2014.‘’ManagementplaenefürWelterbestaetten-IntergriertePlanungs- undHandlungskonzeptefür den Kulturerhalt, Dünya Kültür Mirası Alanları için Yönetim Planları- Kültür MirasınınKorunması için Entegre Planlama ve Uygulama Tasarıları’’, editörler Martin Bachman, ÇigdemManer, Seçil Tezer ve Duygu Göçmen, Miras 2 Heritage in Context, İstanbul: Ege yayınları, 11. SCHMİDT, Ludwig, 1988. ‘’Schutzbauten’’, Denkmalpflege an ArchaeologischenStaetten 1,ArchitekturreferatdesDeutschenArchaeologischenİnstituts, Stuttgart: Konrad TheissVerlag. SCHMİDT, Ludwig, 1993. ‘’Wiederaufbau’’, Denkmalpflege an ArchaeologischenStaetten 2,ArchitekturreferatdesDeutschenArchaeologischenİnstituts, Stuttgart: Konrad TheissVerlag. TÜRKOĞLU, Selahattin, 2002. ‘’Türkiyede Arkeolojik Sit Alanlarının Korunması ve DeğerlendirilmesiSorunu’’(yayınlanmamışyüksek lisans tezi: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,Klasik Arkeoloji Ana Bilim Dalı, İstanbul. ÖZDOĞAN, Mehmet, 2014. 50 Soruda Arkeoloji, Bilim ve Gelecek Kitaplığı, Kitap Dizisi,İstanbul: Kayhan Matbacılık www.asiklihoyuk.org.( Prof. Dr. Mihriban Özbaşaran''ın başkanlığında İstanbul Üniversitesi ve Kazı Ekibi).

Ders İle İlgili Dosyalar