Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİLGİ SİSTEMİ UYGULAMALARI Birinci Düzey HM 503 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ABDURRAHMAN GEYMEN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Sınıf dersleri: Haftada iki saat teorik temeller.
Dersin Amacı Öğrenci ile ortaklaşa olarak belirlenecek konuya yönelik araştırmalar, literatür taraması, dersler ve seminer programını içermektedir.
Dersin Tanımı Bu dersle öğrenciye coğrafi bilgi sistemleri (CBS) alanında öğrencinin özel ilgi duyduğu ve ileri aşamalarda tez yapmayı düşünebileceği konularda araştırma yapmak veya pilot bir bölge seçerek örnek CBS uygulamaları gerçekleştirmek ve böylece CBS yazılımlarını kullanma ve gerekli sorgulamaları yapma bilgi ve becerisini kazandırmaktır. İlgi duyulan konuları içerecek getirecek şekilde ders verilmektedir.

Dersin İçeriği
1 Temel tanım ve kavramların incelenmesi,
2 Veri, bilgi, sistem, coğrafi varlık, coğrafi veri, veri tabanı, yönetim sistemleri, veri bankası, bilgi sistemleri gibi temel tanım ve kavramların incelenmesi,
3 Coğrafi bilgi sistemi, kent bilgi sistemi kavramlarının incelenmesi
4 Coğrafi veriler; veri, bilgi tipleri (vektör, raster), veri kaynakları, grafik ve tanımsal veriler ile ilgili bilgi verilmesi
5 Katmanlar, veri depolama teknikleri
6 Kent-coğrafi bilgi sistemi oluşturma
7 Sistem analizi (mevcut durum incelenmesi, iş akış şemaları, veri-bilgi alışverişleri, sorun ve gereksinimlerin saptanması).
8 1. Ara Sınav
9 Sistem tasarımı (işlem tasarımı, veri tasarımı, veri sözlüğünün hazırlanması, donanım ve yazılım bileşenlerinin seçimi).
10 Sistem gerçekleştirme (pilot bölge seçimi, veri toplama, grafik verilerin dönüşümü ve/veya sayısallaştırma ile sisteme girilmesi, Topoloji oluşturma, tanımsal verilerin sisteme girilmesi).
11 Coğrafi veri tabanı kurulması; katmanların ortak koordinat sistemine dönüştürülmesi, coğrafi alan içinde kalan paftaların birleştirilmesi, ara yüz yazılımı, ara yüz yazılımı ile sistemi sorgulama ve sonuç ürünler elde etme,
12 Türkiye’de ve dünyada GIS uygulamaları, kent planlamasında GIS’nin önemi.
13 Uygulama
14 Uygulama
15 Uygulama
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Coğrafi bilgi teknolojilerinin tanıtıp, konumsal veri yönetim olgusunun geliştirilip, harita tabanlı bilgilerin bilişim teknolojisi ile bütünleştirilmesi
2 Her türlü coğrafi veri/bilgisinin özel veri tabanları yardımıyla yönetilmesi, analizi, sunulması,
3 Bilgi sistemlerinin harita mühendisliği ve diğer meslek disiplinleri ilgi alanlarındaki yerinin benimsenmesi ve uygulanması.
4 Veri tabanlarında uygun verilerin üretilebilmesi
5 Konumsal Analiz yöntemleri ile sonuç raporlarını çıkartabilme becerisi
6 Bir bilgi sistemi için verileri hazırlayabilme, modelleyebilme ve analizleri gerçekleştirebilme becerisi.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen bilimleri ve harita mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 1 1
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 1 1
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   30
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   30
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   70
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yomralıoğlu, T., Geographical Information Systems-Basic Concepts and Applications, 2000.
Yardımcı Kaynaklar Kendall, K. E.. Systems Analysis and Design, Prentice Hall, 2001. CP Lo, Albert K. W. Yeung Geograhic of Information System Concepts and Techniquues, 2002 Arcview User Guide, 2002 Booch, G., Rumbaugh, J., Jacobswn, I., The Unified Modeling Language User Guide, Addison-Wesley, 1998

Ders İle İlgili Dosyalar