Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DENEME TEKNİĞİ İkinci Düzey TAB 501 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri İSTATİSTİK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Mehmet ARSLAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli TEORİK ANLATIM VE UYGULAMASI
Dersin Amacı BU DERSİN SONUNDA ÖĞRENCİ; DENEME PLANLAR VE KURAR. VARYANS ANALİZİ İÇİN GEÇERLİ OLAN VARSAYIMLARI BİLİR VE UYGULAR. ANALİTİK DÜŞÜNME YETENEĞİ KAZANIR VE MEVCUT MATERYALE GÖRE VARYANS ANALİZ TEKNİĞİNİ KULLANIR. FAKTÖR ORTALAMALARINI KARŞILAŞTIRIR VE YORUMLAR
Dersin Tanımı DENEME PLANLAMASI VARYANS ANALİZİNİN ÖN ŞARTLARI VE VARYANSLARIN HOMOJENLİĞİ TESADÜF PARSELLERİ (BİR YÖNLÜ VARYANS ANALİZİ) TESADÜF BLOKLARI (İKİ YÖNLÜ VARYANS ANALİZİ) ORTALAMALAR ARASINDAKİ KARŞILAŞTIRMALAR LATİN KARE DENEME DESENİ FAKTÖRİYEL DENEMELER (TESADÜF PARSELLERİNDE FAKTÖRİYEL DENEMELER, TESADÜF BLOKLARINDA FAKTÖRİYEL DENEMELER) TESADÜF BLOKLARINDA BÖLÜNMÜŞ PARSELLER EKSİK GÖZLEM

Dersin İçeriği
1 TEMEL KELİME VE KAVRAMLAR, BİR DENEME KURULURKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
2 BASİT TESADÜFİ DESENLER (TEK-YÖNLÜ ANOVA) VE ÇOKLU KARŞILAŞTIRMALAR
3 VARYANS HOMOJENLİK TESTLERİ
4 ORTALAMALARIN KARŞILAŞTIRILMASI
5 FAKTÖRİYEL DESENLER (İKİ-YÖNLÜ ANOVA)
6 BASİT TEKRARLANMIŞ ÖLÇÜLER ADİTİF VE ADİTİF OLMAYAN MODELLER
7 TESADÜF BLOKLAR DENEME DESENİ
8 FAKTÖRİYEL DESENLER (ÜÇ-YOLLU ANOVA)
9 LATİN KARE TİPİ DENEME DESENLERİ
10 İKI FAKTÖRLÜ İÇ İÇE SINIFLANDIRILMIŞ DENEME PLANI
11 ÜÇ FAKTÖRLÜ İÇ İÇE SINIFLANDIRILMIŞ DENEME PLANI
12 TESADÜF BLOKLARINDA DÜZENLENMIŞ FAKTÖRIYEL DENEME PLANI
13 BÖLÜNMÜŞ PARSELLER DENEME PLANI
14 KOVARYANS ANALİZİ
15 -
16 -
17 -
18 -
19 -
20 -

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 TARLA DENEMELERİNE UYGUN DENEMELERİN KURULMADAN ÖNCE VE KURULDUKTAN SONRA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR HAKKINDA BİLGİ SAHİBİ OLABİLECEKTİR
2 VARYANS VE REGRESYON ANALİZİNİN BİRLİKTE KULLANILIMINI ÖĞRENEREK KOVARYANS ANALİZİ İLE İLGİLİ UYGULAMALAR YAPABİLECEKTİR
3 VARYANS HOMOJENLİK TESTLERİNİ ÖĞRENEREK BAHÇE BİTKİLERİ ALANLARINDA SIKLIKLA KULLANILAN DENEME PLANLARINI ÖĞRENEBİLECEKTİR
4 TARLA BİTKİLERİ ALANLARINDA HANGİ DENEME PLANININ HANGİ AMAÇLA UYGULANACAĞINA KARAR VEREREK İLGİLİ DENEME PLANINA AİT VARYANS ANALİZİNİ YAPABİLECEKTİR
5 -
6 -
7 -
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine, Çayır-Mera ve Yem Bitkileri, Tarla Bitkileri Yetiştirme ve Islahı bilim dallarından birinde bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme, yorumlama ve uygulama yapabilme becerisi,
2 Tarla Bitkileri alanındaki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilme, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile kullanabilme becerisi,
3 Tarla Bitkileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme becerisi,
4 Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilme becerisi,
5 Tarla Bitkileri alanındaki uygulamalarda karşılaşılacak öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme becerisi,
6 Tarla Bitkileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme becerisi,
7 Tarla Bitkileri alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisi,
8 Tarla Bitkileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme becerisi,
9 Tarla Bitkileri alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme becerisi,
10 Öğrencilere akademik kariyerlerinde kendilerini başarılı kılacak bilgi ve becerileri kazandırabilmek
11 Mesleki alanla ilgili her faaliyette ahlaki ve profesyonel davranabilme.
12 Tarla bitkilerinin tür ve çeşitlerinin tanımlanmasında kullanılan morfolojik ve genetik tanımlama yöntemlerini temel düzeyde öğrenerek uygulayabilecek düzeyde ön beceri kazanabilmek
13 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak alanında çalışanlarla, alanı dışındaki daha geniş bilimsel topluluklarla ve toplumun geneli ile hem kendi resmi dilinde hem de bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişimi ileri düzeyde kurma yetkinliğine sahip olabilme becerisi.
14 Çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olma; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olma ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olma,
15 Çevreyi ve biyolojik çeşitliliği korumayı ön planda tutma, bu konularda toplumu bilgilendirme ve uyarma bilinci ve becerisi,
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 8 3 24
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 4 1 4
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 2 15 30
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 12 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     185
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı LENTNER, M. AND BISHOP, T. 1993. EXPERIMENTAL DESIGN AND ANALYSIS. VALLEY BOOK COMPANY. ISBN 0-9616255-2-X
Yardımcı Kaynaklar LITTLE, T.M., AND F.J. HILLS. 1977. AGRICULTURAL EXPERIMENTATION. DESIGN AND ANALYSIS. JOHN WILEY SONS, NEWYORK

Ders İle İlgili Dosyalar