Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MUKAYESELİ İSLAM HUKUKU Birinci Düzey TİB709 Seçmeli 7 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri İslam Hukuk Usulü ve İslam Hukuku I-II derslerini almış olmak
Eğitimin Dili Türkçe ve Arapça metin çözümü
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD. DOÇ. DR. MENDERES GÜRKAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş.Grv. Osman Bayder
Dersin Veriliş Şekli Konular fıkıh usulü ilmi ile ilgisi kurularak takrir edilir ve üzerinde yorum yapılır.
Dersin Amacı Fıkhi hükümlerle usül kurallarının yakın alakasının ve müctehidlerin hükme ulaşırken usülden yararlandıklarının ortaya konması
Dersin Tanımı Fıkhi hükümlerin usül kurallarıyla olan ilgisi ve usül farklılığının farklı fıkhi hükümlere ulaşılmasına etkisi

Dersin İçeriği
1 Hadislere muttali olamamaktan ve sübutu hakkındaki tereddütlerden kaynaklanan ihtilaflar (ilgili örnekler)
2 Nasları anlamadaki farklılıktan kaynaklanan ihtilaflar.
3 İktizanın umumiliğinden kaynaklanan ihtilaflar (ilgili örnekler)
4 Mefhumu muhalefeti delil olarak kabul etmekten kaynaklanan ihtilaflar (ilgili örnekler)
5 Amm lafzın delaletinden kaynaklanan ihtilaflar (ilgili örnekler)
6 Hass lafzın delaletinden kaynaklanan ihtilaflar (ilgili örnekler)
7 Mutlak ve mukayyed lafız ve delaletinden kaynaklanan ihtilaflar (ilgili örnekler)
8 Nas üzerine yapılan ziyadeden kaynaklanan ihtilaflar (ilgili örnekler)
9 muhtemel vize haftası
10 Emir siğasının delaletinden kaynaklanan ihtilaflar (ilgili örnekler)
11 Nehiy sigası ve delaletinden kaynaklanan ihtilaflar (ilgili örnekler)
12 Nehiy siğası ve delaletinden kaynaklanan ihtilaflar (ilgili örnekler)
13 Hz. Peygamberin tasarruflarının tasnifinden kaynaklanan ihtilaflar (ilgili örnekler)
14 Mürsel hadis ile ilgili kabullerden kaynaklanan ihtilaflar (ilgili örnekler)
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Mezhepler hakkında literatür bilgisine sahip olma
2 Farklı delillerin füru farklılığını gerektirmesini bilme
3 Günümüz meselelerini çözümlemede metot bilgisi edinme
4 Teorinin(fıkıh usulünün) pratik ile ilişkilendirilmesi becerisi kazanma
5 Mezheplerin farklı fıkıh usulü anlayışlarını ve bu anlayışın o mezhebin füru görüşlerine etkisini kavrama
6 İlm-i Hilâf literatürünü tanıma
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2 İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3 İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4 İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5 Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6 Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7 Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8 İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10 Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11 Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12 İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13 Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14 İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15 İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16 Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17 Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18 İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19 İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20 İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 1 3 3
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     81
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Prof. Dr. Ali Bardakoğlu, İslam Hukukunda Metodolojik İhtilaflar ve Sonuçları; Zemahşeri, Ruûsu'l-Mesâil
Yardımcı Kaynaklar Mustafa Sait el-Hin, İslam Hukukunda Yöntem Tartışmaları

Ders İle İlgili Dosyalar