Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ISI TRANSFERİ İYİLEŞTİRME TEKNİKLERİ Birinci Düzey MM 465 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. SİBEL GÜNEŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. DOĞAN ERDEMİR
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı Isı transferini iyileştirme konusunun mühendislik uygulamalarındaki yerini ve önemini tanıtmak. Isı transferini iyileştirme tekniklerini ve kullanılan iyileştirme elemanlarını öğretmek.
Dersin Tanımı Isı transferini iyileştirme metotlarının anlatıldığı seçmeli ders.

Dersin İçeriği
1 Isı Transferi İyileştirme Konusu ve Önemi
2 Isı Transferi İyileştirme Teknikleri: Pasif Teknikler
3 Isı Transferi İyileştirme Teknikleri: Aktif Teknikler
4 Isı Transferi İçin Genel Kavram ve Tanımlar: İletim, taşınım ve ışınım ile ısı transferi, Zorlanmıs
5 Isı Tasınımında Kullanılan Boyutsuz Sayılar ve Fiziksel Anlamları
6 Hidrodinamik ve Isıl Sınır Tabaka, Tam gelişmiş akış kavramı
7 Sınır tabaka Ayrılmaları ve sınır tabakanın ısı transferi iyileştirmesi üzerindeki etkisi
8 Borular ve Kanallarda Laminer ve Türbülanslı Akış.
9 Yıl İçi Sınavı
10 Borular ve Kanallarda Laminer ve Türbülanslı Akış.
11 Borularda Türbülanslı Akışta Isı Transferi Katsayısı, Pürüzsüz borularda tam gelişmiş türbülanslı akışta ısı transferi katsayısı için eş-ilişkiler
12 Borulardaki ısı transferi iyileştirmesinde deneysel yöntem, deney düzeneği, sıcaklık, basınç ölçümü, verilerin toplanması ve işlenmesi
13 Boru İç Yüzey Sıcaklığının, Ortalama Akışkan Sıcaklığının, Isı Transferi Katsayısının ve sürtünme katsayısının Hesaplanması
14 Net Isı Transferi İyileştirme oranının belirlenmesi, performans kriteri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Isı transferini iyileştirme konusunun öneminin anlaşılması.
2 Isı transferini iyileştirme tekniklerinin öğrenilmesi
3 Isı transferini iyileştirme tekniklerinin pratik problemlere uygulanması
4 Kullanılan iyileştirme elemanlarının öğrenilmesi
5 Isı transferini iyileştirme tekniklerinin prosedürünün öğrenilmesi
6 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanılması.
7 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanmak.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 2 1 2
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 7 7
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     60
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Isı transferi iyileştirme Teknikleri Ders Notu
Yardımcı Kaynaklar Bergles, A.E., The Imperative to Enhance Heat Transfer, In: Heat Transfer Enhancement of Heat Exchangers, Nato ASI series, 355, 13-29, 1999. Webb R. L., Principals of Enhanced Heat Transfer, John Wiley& Sons, Inc., New York,1994.

Ders İle İlgili Dosyalar