Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HADİSTE METİN TENKİDİ Birinci Düzey TİB 562 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Salahattin Polat
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Fatma Betül Altıntaş
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Hadis usulü literatürünü bilir, temel usul bilgileriyle hadis metinlerini değerlendirme yeteneğini kazanır. Sened ve metin analizleri yapar. Metin tenkidi kriterlerini uygular. Senedde yer alan ravilerin değerlendirmesini yapar. Hadisin sıhhati hakkında kanaat belirtir. Hadis Usulünün aktüel değerini bilir. Hadis ve sünnetle ilgili yeni yaklaşımları bilir.
Dersin Tanımı Metin tenkidi konusuna farklı yaklaşımlar sergilendiğini bilir, Kur’ân ve Sünnette metin tenkidi yapıldığını bilir, uydurma hadislere karşı alimlerin sergiledikleri tavrı bilir, metin tenkidi ile ilgili kavramları ve metin tenkidi metodlarını bilir ve metin tenkidi yapabilme kabiliyetini kazanır.

Dersin İçeriği
1 Metin ve Nakd Kelimeleri
2 Metin Tenkidi Konusuna Yaklaşımlar
3 Metin Tenkidi Zarureti
4 Kur’ân’da Haberlerin Tenkidi
5 Hadislerde Haberlerin Tenkidi
6 Sahabenin Haberleri Tenkidi
7 Alimlerin Uydurma Hadislere Karşı Tavrı
8 Metin Tenkidi ile İrtibatlı Kavramlar:Muhkem, Müteşabih, Ferd, Garib, Mütabi, Şahid, Muallel, Şaz, Münker.
9 Metin Tenkidi ile İrtibatlı Kavramlar: Esbâb-u Vürûd, Garîbu’l-Hadis, Nâsih-Mensûh, Muhtelifu’l-Hadis.
10 Hadislerin Kur’ân’a Arzı
11 Hadislerin diğer hadislere arzı
12 Hadisi Akla Arzetmek
13 Hadisin Üslup Tenkidini Yapmak
14 Hadisin Tarihi Bilgilere ve Müsbet İlim Verilerine Arzı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Metin Tenkidi konusuna farklı yaklaşımlar sergilendiğini bilir.
2 Kur’ân ve Sünnette metin tenkidi yapıldığını ve uydurma hadislere karşı alimlerin sergiledikleri tavrı bilir.
3 Metin tenkidi ile ilgili kavramları, metin tenkidi metodlarını bilir ve metin tenkidi yapabilme kabiliyetini kazanır.
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Tıbbi dokümantasyon ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
2 Temel mesleki kavram ve tanımları ile temel mesleki dil bilgisi yeterliklerinin kazanır
3 Tıbbi istatistikler ile ilgili verileri derler ve bilimsel metotlarla analiz ederek sonuçları periyodik olarak ilgililere raporlar.
4 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir.
5 Örgüt içi ile dışı sözlü ve yazılı iletişim kurar.
6 Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır, Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder.
7 Hastane Bilgi Yönetim Sistemi kullanımı konusundaki bilgi ve becerisiyle hastanın sosyal güvencesine göre kayıt, provizyon, talep alımı, taburculuk ve faturalama işlemlerini yapar ilgili istatistikleri hazırlar.
8 Tıbbi dokümantasyon ve arşiv işlemlerini, tıbbi kayıtları, tıbbi raporlamaları ve mesleki yazışmaları Türk dilinin kurallarına uygun olarak etkin ve hızlı bir şekilde yapar.
9 Tıbbi arşivlerin oluşturulması ve işletilmesi için gerekli mevzuat bilgisi ile hasta dosyalarının hareketliliğini, güvenliğini ve korunmasını sağlayarak tıbbi arşiv hizmetlerini yürütür.
10 Her çeşit büro araç-gereç ve makinelerini etkin bir şekilde kullanarak gerektiğinde basit bakım ve onarımlarını yapar.
11 Hasta ve hasta yakınlarına danışmanlık hizmeti sunar.
12 Alanında birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilinci kazanır.
14 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki kaynakları izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15 Türkçeyi ve beden dilini doğru, etkili kullanır.
16 Tıbbi sekreterlik ilkelerini ve kurallarını bilir. Hasta haklarına ve hasta mahremiyetini korur.
17 Kurum içi ve dışı yazışmaları yapar, belgeleri sınıflayıp dosyalar, organize eder ve dosyalama tekniklerine göre arşivler.
18 Hastalıkları-işlemleri ve sağlıkla ilgili sorunları belirlenen uluslararası sınıflandırma sistemlerine göre kodlama işlemlerini yapar.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 5 60
Ödevler 5 4 20
Sunum / Seminer hazırlama 3 2 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     156
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 5 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Salahattin Polat: Metin Tenkidi
Yardımcı Kaynaklar Müsfir b. Gurmullah ed-Dümeynî: Hadiste Metin Tenkidi Metodları; Mustafa Ertürk: Metin Tenkidi ve Fiten Hadisleri

Ders İle İlgili Dosyalar