Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
RADYO TV'YE GİRİŞ Birinci Düzey RTS119 Zorunlu 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. VAHİT İLHAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. VAHİT İLHAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans, Sınıf dışı ders çalışma (ön çalışma, pekiştirme)
Dersin Amacı Öğrencilerin radyo ve televizyon yayıncılığının tarihsel gelişimini, radyo ve televizyon yayıncılığındaki temel kavram ve süreçleri öğrenmeleri; ilerleyen dönemlerde alacakları radyo ve televizyon yayıncılığıyla ilgili diğer derslerde ihtiyaç duyacakları temel bilgi birikimi kazanmaları temel amaçtır.
Dersin Tanımı Radyo ve televizyon yayıncılığına dair temel bilgileri içeren bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Radyo ve televizyon yayıncılığı ile ilgili temel kavramlar: Yayın, radyo yayını, televizyon yayını, elektromanyetik dalga, frekans, dalga boyu, frekans bantları, AM (Amplitude Modulation), FM (Frequency Modulation)
2 Radyonun icadı ve gelişimi
3 Radyonun teknik ekipmanları
4 Radyo programı yapım aşamaları ve radyo program türleri
5 Radyonun anlatı özellikleri
6 Televizyonun icadı ve gelişimi
7 Televizyon yayın teknikleri: Karasal analog yayıncılık, karasal sayısal yayıncılık, tarama sistemleri
8 Televizyon yayın teknikleri: Uydu yayıncılığı, kablo TV yayıncılığı,
9 İnternet Tabanlı Yayıncılık: IPTV yayıncılığı, internet TV yayıncılığı, mobil TV yayıncılığı
10 Televizyon programı yapım aşamaları ve televizyon program türleri
11 Televizyonun anlatı özellikleri
12 Radyo ve televizyon yönetim sistemleri: Kamu hizmeti yayıncılığı, tecimsel yayıncılık, karma sistem.
13 Dinleyici ve izleyici kavramları, dinleyici ve izleyici araştırmaları
14 Türkiye''de radyo ve televizyon yayıncılığı
15 Kitle iletişim sistemleri
16 Tecimsel yayıncılık ve kamu hizmeti yayıncılığı
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler, radyo ve televizyon yayıncılığı ile ilgili temel kavramları öğrenir.
2 Radyo ve televizyonda sesin ve görüntünün bir noktadan başka bir noktaya nasıl gönderildiğini öğrenir.
3 Radyo ve televizyonun teknik olarak nasıl ortaya çıktığını ve geliştiğini öğrenir.
4 Bir radyo ya da televizyon programının hangi süreçlerden geçerek üretildiğini öğrenir.
5 Farklı radyo ve televizyon programlarının özelliklerini ve farklılıklarını öğrenir.
6 Radyo ve televizyon kuruluşlarının siyasi ve ekonomik açıdan hangi sistemler içerisinde faaliyet gösterdiklerini öğrenir.
7 Tecimsel sistemlerde program-reklam-reyting ilişkisinin doğasını ve bu ilişki ağının yayıncılık sektörünü nasıl şekillendirdiğini kavrar.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 5 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 10 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     77
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yok
Yardımcı Kaynaklar Aysel Aziz, Elektronik Yayıncılıkta Temel Bilgiler, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, Ankara, 1996. Şermin Tekinalp, Camera Obscura'dan Synopticon'a Karşılaştırmalı Radyo ve Televizyon, Der Yayınları, İstanbul, 2011. Hamza Çakır, Tüm Yönleriyle Radyo, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2005

Ders İle İlgili Dosyalar