Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİLİMSEL ARAŞTIRMAYA GİRİŞ Birinci Düzey JDE 425 7 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. AYHAN KUŞÇULU
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. AYHAN KUŞÇULU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Bilimsel-Akademik araştırmalar yaparken izlenen yollar ve bilinmesi gereken yöntemleri öğretmek.
Dersin Tanımı Bilimsel-Akademik araştırma yaparken öğrencinin hangi araştırmayı hangi yöntemle yapması gerektiğini öğreten bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Bilim ve sosyal bilimlere giriş, temel kavramlar. Bilimsel Etik1
2 Araştırma tasarımı: Araştırma soruları ve hipotez geliştirme. Bilimsel Eti2
3 Araştırma süreçlerinin genel yapısı ve yöntem seçimi. Araştırma türleri: Nitel ve nicel yöntemler.
4 Alanyazın taraması ve akademik kaynak bulma. Kaynak gösterimi (APA ölçütleri)
5 Örnekleme yöntemleri, örneklem büyüklüğü ve veri toplama stratejileri.
6 Veri toplama teknikleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar.
7 Örnekleme yöntemleri ve veri toplama stratejileri. Veri toplama teknikleri: Anketler, görüşmeler ve gözlemler.
8 Ara sınav haftası
9 Geçerlik ve güvenilirlik: Araştırma sonuçlarının doğruluğu.
10 Araştırmanın yapılandırılması: Raporlama süreçleri. Araştırma bulgularının yorumlanması ve yazımı.
11 Araştırma sunum teknikleri: Yazılı ve sözlü sunum.
12 Genel değerlendirme ve final projeleri/grup çalışmaları.
13 Genel değerlendirme ve final projeleri/grup çalışmaları.
14 Genel değerlendirme ve final projeleri/grup çalışmaları.
15 Genel değerlendirme ve final projeleri/grup çalışmaları.
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bilimsel araştırmanın ne olduğunu öğrenir.
2 Bilimsel araştırmanın nasıl yapılacağını öğrenir.
3 Bilimsel araştırma yaparken izlenen yolu kavrar.
4 Bilimsel araştırma örneklerini okur ve anlar.
5 Bilimsel makale örneklerini okur ve anlar.
6 Kendisi de bilimsel araştırma yapabilir hale gelir.
7 Yaptığı araştırmayı yorumlayabilir.
8 Yaptığı araştırmanın yeterli ve yetersiz noktalarını saptar.
9 Diğer akademik araştırmalarla karşılaştırır.
10 İdeal akademik araştırma için çalışır.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Gıda Mühendisliği alanında bir problemi tespit etmek, çözüm geliştirmek ve bunu uygulama yetisine sahip olmak.
2 Temel mühendislik konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
3 Gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi, üretimin optimizasyonu, kalite ve güvenlik konularında yeterli alt yapıya sahip olmak.
4 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilmek.
5 Bilimsel yöntemlerle araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme becerisine sahip olmak.
6 Gıda mühendisliği alanındaki bir bilgiyi, çalışmayı yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek.
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneğine sahip olmak.
8 Gıda mühendisliği alanının gerektirdiği sunum, yazım, tasarım, istatistik gibi konularda bilişim teknolojilerinden etkin olarak yararlanmak.
9 Proje hazırlama ve değerlendirme konularında bilgi ve beceriye sahip olmak.
10 Yaşam boyu öğrenmenin, bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmenin ve bu kapsamda kendini sürekli geliştirmenin önemini kavrayabilmek.
11 İşletme yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve bilince sahip olmak.
12 Gıda mühendisliği alanında kazandıkları bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
13 Sosyal ve etik değerleri özümsemek ve sorumluluğunu taşımak.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 8 8
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 5 3 15
Toplam iş yükü     93
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Dr.Kaan Böke, 2014, İstanbul.
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar