Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
STAJ Üçüncü Düzey STJ 402 8 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. DR. KÜBRA UZUN, ARŞ. GÖR. Burak KIRILMAZ
Dersin Veriliş Şekli Yataklı hastanelerin servis bölümlerinde serviste görevli klinik eczacılar ve/veya doktorlar tarafından eğitim verilmektedir.
Dersin Amacı Öğrencilerimizin klinik eczacılığının en temel konuları hakkında eğitmek ve onları meslek yaşamlarına hazırlamak.
Dersin Tanımı Bu derste, 4. sınıf yaz dönemi içinde uygulamalı olarak klinik eczacılık bilgileri staj yapılan birimlerde verilmektedir.

Dersin İçeriği
1 Klinik eczacılık uzmanlık alanları ve tanımları.
2 Hasta profili oluşturma.
3 Klinik eczacının ilaç danışmanlığındaki rolü.
4 Hasta eğitiminde klinik eczacının rolü.
5 İlaç etkileşimlerinin önlenmesinde klinik eczacının rolü.
6 Sıklıkla karşılaşılan geçimsizlikler ve çözüm önerileri.
7 Parenteral çözeltilerin hazırlanmasında klinik eczacının amacı ve yeri.
8 İlaç güvenliği, yüksek riskli ilaçlar, ismi/ambalajı benzer ilaçlar,narkotik ve psikotrop ilaçlar
9 Klinik farmakokinetik ve ilacın izlenmesi (terapötik indeksi dar/toksik etki potansiyeli yüksek ilaçlar).
10 İlaçların saklanması (ısı ve nem koşulları, ışıkta bozulan ilaçlar.
11 Klinik eczacılık uzmanlık alanları ve tanımları.
12 Tez dozlu ilaç dağıtım sistemleri.
13 Staj süresince karşılaşılan ilaç etkileşim örnekleri.
14 İlk yardım.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Klinik eczacılığın tanımını yapar. Klinik eczacılık tarihçesi hakkında araştırma yapar. Klinik eczacılık eğitimi hakkında araştırma yapar. Klinik eczacılık uzmanlık alanları hakkında danışmanlık yapar.
2 Hasta ile etkili iletişim kurma metotlarını bilir ve uygular. Hastalara ilaç konusunda danışmanlık yapma bilgi ve becerisine sahiptir. Klinik eczacının hasta eğitimindeki yerini kavrar, yazılı olarak açıklar.
3 Staj yapılan kurumda hasta eğitimini ve yapılabilecek yenilikleri (antibiyotik kullanımı, kronik hastalıklarda kullanılan ilaçlar vb.) belirler ve uygular.Staj süresince hasta eğitimi konusunda uygulama örneklerini hazırlar ve danışmanlık yapar.
4 Farmasötik geçimsizliklere karşı çözüm odaklı bilgi ve beceriye sahiptir. Farmakokinetik izlemi yapılması gereken ilaçlar hakkında gerekli takibi yapar.İlaç danışmanlığı yapılırken yararlanılabilecek kaynaklardan faydalanır.
5 İlaç etkileşimlerinin önlenmesinde klinik eczacının rolü hakkında bilgi sahibi olur. İlaç etkileşimlerine karşı hastaları ve hekimlere bilgi verir. İlaç etkileşmelerine danışmanlık yapılırken yararlanılabilecek kaynaklardan faydalanır.
6 Parenteral çözeltilerin hazırlanmasında klinik eczacının amacı ve yerini kavrar ve açıklar. Parenteral çözeltilerin hazırlanmasında sıklıkla karşılaşılan geçimsizlikleri tespit eder ve değerlendirir. Parenteral çözeltilerde karşılaşılan geçimsizlikler hakkında çözüm önerileri sunar.
7 Eczaneden servise transfer olan ilaçların saklanma koşulları (ısı ve nem koşulları, ışıkta bozulan ilaçlar, yüksek riskli ilaçlar, ismi/ambalajı benzer ilaçlar, narkotik ve psikotrop ilaçlar) hakkında bilgi sahibi olur ve yönlendirme yapar.
8 Tek dozlu ilaç dağıtım sistemleri hakkında ve staj yapılan kurumun ilaç dağıtım sistemi hakkında bilgi sahibi olur. Miad takibi ile zayiatın önlenmesinde klinik eczacının rolü ve yapılabilecek yenilikleri belirler ve çözüm önerileri sunar. Böcek sokması, hayvan ısırması, ilaç alerjileri, ilaç zehirlenmeleri, ilaç yan etkileri, akut astım krizi, hipoglisemi koması ve hipertansiyon krizinde ilk yardım ilaçları ile ilgili bilgi sahibi olur ve uygulama örneklerini hazırlar.
9 İlaç kullanımından önce, kullanım esnasında ve kullanımdan sonra yapılması gereken genel ve özel uyarılar hakkında danışmanlık yapar. Bir ilaç formunun seçilerek kullanımı hakkında örnek bir hasta eğitim broşürünün hazırlar ve sunar.
10 İlkyardımın uygulamaları hakkında bilgi verir. Hastalara etik kurallar çerçevesinde sağlık danışmanlığı yapar.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2 Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3 Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4 Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
5 Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7 Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır
8 Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9 Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10 Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11 Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12 Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13 Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14 Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği din, düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15 Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir.
16 Akademik çevreyi tanır.
17 Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18 Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur
19 Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20 Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 7 98
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     127
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1.Tıbbi Farmakoloji kitabı, Oğuz Kayaalp 2.Vademecum ilaç rehberi 3.Türk Farmakopesi 4.Tıbbi Formüler kitabı 5.Rx media farma programı
Yardımcı Kaynaklar Yok

Ders İle İlgili Dosyalar