Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KENTSEL TASARIM KURAMI İkinci Düzey ŞBP 534 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. BARIŞ ERGEN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Kent planlama ile kentsel tasarım ilişkisinin kurulması ve kentsel tasarım disiplininde yer alan kuramların tartışılmasını amaçlamaktadır. Kentsel tasarım kuramları hakkında öğrencilerin teorik bilgisinin arttırılması dersin öncelikli amaçları arasında yer almaktadır.
Dersin Tanımı Ders kapsamında kentsel mekan, kentsel tasarım, kentsel tasarım ilke ve prensipleri, geştalt kuramı, mekanın algılanmasına yönelik yaklaşımlar, kentsel mekanın okunmasına yönelik yaklaşımlar, kent imgesine yönelik yaklaşımlar, kentsel morfoloji, kentsel estetik ve tasarımda ekolojik yaklaşımlar tartışılacaktır. Haftalık okuma listesinin öğrenciler tarafından derse gelmeden önce okunması beklenmektedir.

Dersin İçeriği
1 Kentsel tasarım ve kent planlama ilişkisi: tasarım kuramının geliştirilmesi
2 Kentsel tasarımda kuram, ilkeler ve roller
3 Mekan kavramı ve kentsel mekan
4 Tasarım ilke ve prensipleri
5 Mekanın algılanması
6 Gestalt kuramı
7 Mekansal okunabilirlik
8 Ara Sınav
9 Kent imgesi
10 Kent imgesi
11 Kentsel morfoloji
12 Kentsel tasarım rehberleri
13 Kentsel tasarımda ekoloji
14 Kentsel tasarımda kimlik
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kentsel tasarım ve kent planlama ilişkisini açıklar
2 Kentsel mekan, mekanın algılanması konusunu inceler
3 Kentsel tasarımda gestalt kuramını anlatır
4 Kent morfolojisinin öğelerini açıklar
5 Kentsel imge konusunu tartışır
6 Ekolojik tasarım konusunu açıklar
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Fizyoloji bilim alanında uzmanlık düzeyinde yeterli güncel bilgi birikimine sahip olmak
2 Fizyoloji alanındaki güncel uygulamaları yapabilmek
3 Fizyoloji alanındaki yeni bilgilere ulaşabilmek, değerlendirebilmek ve uygulayabilmek
4 Bilimsel bakışa sahip olmak
5 İnsan ve hayvan etiği konusunda bilgi sahibi olma ve buna uygun davranmak
6 Bilimsel bir çalışmanın nasıl planlanıp yürütüleceğini öğrenmek
7 Araştırma laboratuvarında çalışabilecek bilgi, görgü ve beceri kazanmak
8 Bilimsel yenilikleri takip etmek
9 Bağımsız çalışma ve işbirliği yapabilme becerisine sahip olmak
10 Sorgulayıcı, araştırıcı ve gözlemci niteliklere sahip olmak
11 Karşılaşılan sorunlara çözümsel bakış açısı kazanmak
12 Sunum ve aktarma becerisi kazanmak
13 Yaşam boyu kendi kendine öğrenmenin önemini kavramak
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     59
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar 1. HAFTA Çubuk, M. Dünyadaki Gelişimin İzinde Kentsel Tasarımın, Türkiye’ye Yansıması Ve Gelişmesine Bakış Tekeli, İ. Bir Kentsel Tasarım Kuramının Geliştirilmesi Üzerine Düşünceler, Ege Mimarlık, 93/1-2,s.53-59 2. HAFTA Altaban, Ö. Kent Planlama’dan Kentsel Tasarıma Geçişte Düşünülecek Boyutlar, ICONARP International Journal of Architecture and Planning Volume 1, Issue 1, pp:2-21. Karaman, A. Kentsel Tasarım: Kuramlar, İlkeler, Roller, Mimarist 2008/3, 34-49. 3. HAFTA Gür, Ş. Ö. (1996). Mekan Örgütlenmesi, Gür Yayıncılık, Trabzon 4. HAFTA Ching, F.D.K. (1996). Mimarlık, Biçim, Mekan ve Düzen, (Çeviri Sevgi Lökçe). YEM, İstanbul 5. HAFTA 6. HAFTA Bilsel, C. ve Arıcan, T.Ç. Eminönü Meydanı ve Çevresi Tarihî Kent Mekânının Başkalaşımı Kentsel Tasarım Kuramları ve Biçim-Bilim Yöntemleri ile Bir Mekânsal Çözümleme Çalışması, Mimarist 2008/3, 7. HAFTA: ARA SINAV 8. HAFTA Köseoğlu E. ve Önder, D.E. (2010).Mekânsal Okunabilirlik Kavramının Çözümlenmesi, YAPI 343 HAZİRAN, 52-56. 9. HAFTA Lynch, K. (1960). Kent İmgesi, (Çeviren İrem Başaran). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul. 10. Hafta Çubuk, M. (2003). KENT ESTETİĞİNİN, Kentsel Tasarım Yaklaşımında, ANLAM SORUNU VE ESTETİK KURULLARI ÜZERİNE... Tasarım Kuram, Sayı 3, 1-15. 11. Hafta Sınmaz S. ve Özdemir H.A. (2016). Türkiye Şehir Planlama Pratiğinin Kentsel Morfoloji ve Tipoloji Üzerindeki Etkileri, Siverek Kenti İçin Bir Değerlendirme, İdealkent, Sayı 18, Cilt 7, 80-115. Ünlü, T. Mekânın Biçimlendirilmesi ve Kentsel Morfoloji, “DeğişKent” Değişen Kent, Mekân ve Biçim Türkiye Kentsel Morfoloji Araştırma Ağı II. Kentsel Morfoloji Sempozyumu, 59-70. 12. Hafta Arısu, S. 2018. Kentsel Tasarım Kavramında Kentsel Tasarım Rehberlerinin Yeri ve Önemi, Kent Akademisi, Volume, 11 (33), Issue 2, Pages, 243-255. 13. Hafta Kaplan, H. (2005). Yeni Bir Kentsel Tasarım Paradigması Olarak Ekolojik Kentsel Tasarım: Açımlanması, Temel İlkelerinin Belirlenmesi Ve İnsanmerkezliliğin Yorumu. Şehircilik Çalışmaları 14. Hafta Önem A.B, Kılınçasalan i. 2005. Haliç bölgesinde çevre algılama ve kentsel kimlik, itüdergisi/a mimarlık, planlama ve tasarım, Cilt:4, Sayı:1, 115-125

Ders İle İlgili Dosyalar