Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SÖZLÜ TARİH Birinci Düzey RTS 380 Seçmeli 6 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. BURAK MEDİN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. BURAK MEDİN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin sosyal bilgiler öğretiminde yerel ve sözlü tarih konularına ilişkin farkındalık kazanmalarını ve bu konuları kendi sınıf uygulamalarında kullanabilmelerini sağlamaktır.
Dersin Tanımı Bu ders, sözlü tarih yönteminin kuramsal temellerini, tarihsel gelişimini ve uygulama alanlarını tanıtır. Öğrenciler, sözlü tarih görüşmelerinin planlanması, yürütülmesi, kaydedilmesi ve çözümlenmesi süreçlerini öğrenirler. Ayrıca, bireysel ve toplumsal belleğin tarih yazımındaki rolü, etik ilkeler ve arşivleme süreçleri üzerinde durulur. Dersin sonunda öğrencilerin kendi sözlü tarih projelerini tasarlayabilecek düzeyde bilgi ve beceri kazanmaları hedeflenir.

Dersin İçeriği
1 Sözlü tarih kavramı, amacı ve tarih yazımındaki yeri tanıtılır.
2 Sözlü tarihin tarihsel gelişimi ve dünyadaki önemli örnekleri incelenir.
3 Kolektif bellek, kimlik ve anlatı kavramları üzerinden kuramsal temeller tartışılır.
4 Sözlü tarih araştırmalarında yöntem, örnekleme ve etik ilkeler ele alınır.
5 Görüşme teknikleri ve soru hazırlama süreçleri üzerinde durulur.
6 Uygulamalı görüşme ve kayıt teknikleri deneyimlenir.
7 Etik sorunlar, anlatıcı temsili ve mahremiyet konuları tartışılır.
8 Öğrenciler sözlü tarih proje taslaklarını sunar ve geribildirim alır.
9 Görüşmelerin uygulanması ve saha deneyimleri paylaşılır.
10 Görüşme kayıtlarının çözümleme ve deşifre süreçleri öğrenilir.
11 Verilerin tematik ve anlatı analizi yöntemleri uygulanır.
12 Görüşme verilerinin yorumlanması ve yazıya aktarımı üzerinde çalışılır.
13 Arşivleme, dijitalleştirme ve verilerin korunması konuları işlenir.
14 Öğrenciler yürüttükleri sözlü tarih projelerini sunar.
15 Dönem genel değerlendirmesi yapılır ve sözlü tarihin farklı disiplinlerdeki kullanımı tartışılır.
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler sözlü tarih kavramını, tarih yazımı içindeki yerini ve kuramsal temellerini açıklar.
2 Sözlü tarih araştırması yürütmek için gerekli yöntem, teknik ve etik ilkeleri uygular.
3 Görüşme planlama, kayıt alma ve deşifre etme süreçlerini etkin biçimde gerçekleştirir.
4 Toplumsal bellek, kimlik ve anlatı ilişkilerini sözlü tarih örnekleri üzerinden analiz eder.
5 Sözlü tarih yöntemini kendi araştırma ve öğretim uygulamalarında kullanabilir.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     97
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Thompson, P. (2017). The Voice of the Past: Oral History (4th ed.). Oxford University Press.
Yardımcı Kaynaklar Sitton, T., Mehaffy, G. L., & Davis, O. L., Jr. (1983). Oral History: A Guide for Teachers (and Others). University of Texas Press.

Ders İle İlgili Dosyalar