Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSLAM HUKUKU METİNLERİ: MUAMELAT İkinci Düzey TİB 585 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. HACI YUNUS APAYDIN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. HACI YUNUS APAYDIN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Osman BAYDER
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı İslam Hukukunun ana konularından biri olan akitler konusu alanında yeterli derecede bilgi ve kaynaklara nufuz becerisi sağlamak
Dersin Tanımı Fıkıh mezheplerinin ana kitaplarından "Muamelat" ile ilgili metinleri okumak, karşılaştırmak ve değerlendirmek

Dersin İçeriği
1 Genel Olarak Fıkıh Konuları
2 Kavram ve içerik
3 Akit teorisi
4 Klasik islam hukukunda muamelat
5 Kasani,Bedayi: Bey akdi
6 Kasani,Bedayi: Bey akdi
7 Kasani, Bedayi: Bey akdi
8 Kasani,Bedayi: Bey akdi
9 Kasani,Bedayi: Bey akdi
10 Şirazi: mühezzeb, Havale akdi
11 Şirazi: mühezzeb, Emanet akdi
12 Şirazi: mühezzeb, kira akdi
13 Şirazi: mühezzeb, kira akdi
14 Şirazi: mühezzeb, kira akdi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Muamelat ile ilgili literatür bilgisi sahibi olunur
2 Muamelat konularının neleri içerdiği hakkında bilgi sahibi olunur
3 Hanefi mezhebinin önemli kaynaklarından muamelatla ilgi ile ilgili bazı bölümler okunur
4 Şafii mezhebinin önemli kaynaklarından muamelatla ilgi ile ilgili bazı bölümler okunur
5 Klasik islam hukukunda konuların nasıl ele alındığı tespit edilir
6 Klasik islam hukuk sisteminin yapısı ve sistematiği hakkında bilgi sahibi olur
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 4 6 24
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Kasani, Bedayi; Mevsili, İhtiyar; Şirazi: mühezzeb
Yardımcı Kaynaklar Nevevi, mecmu

Ders İle İlgili Dosyalar