Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DEZAVANTAJLI GRUPLAR VE MEDYA Birinci Düzey RTS365 Seçmeli 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ÇİLEM TUĞBA KOÇ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ÇİLEM TUĞBA KOÇ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin dezavantajlı grupların medyada yer alış biçimlerini öğrenmeleri, gündelik hayatta ve medyada görülen ayrımcılıkla mücadele konusunda farkındalık kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin Tanımı Toplumsal bir sorun olarak dezavantajlı gruplara ilişkin ayrımcılığın psikolojik, sosyolojik, tarihsel ve kültürel boyutlarıyla ele alındığı, ayrımcılığın farklı görünümlerinin medyada temsil edilme biçimlerinin ve bizzat medyanın ayrımcılığı nasıl ürettiğinin örneklerle ele alındığı bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Giriş – Dezavantajlılık Sosyolojisinin İçeriği
2 Dezavantajlı Grupları Tanımlama ve Temel Kavramlar
3 Dezavantajlı Gruplara İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar: Yapısal-İşlevselci Yaklaşım
4 Dezavantajlı Gruplara İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar: Çatışmacı Yaklaşım
5 Dezavantajlı Gruplara İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar: Sembolik Etkileşimci Yaklaşım
6 Toplumsal Cinsiyet Temelinde Dezavantajlılık
7 Çocukların ve Yaşlılıların Yaşadığı Dezavantajlar
8 Göçmen, Mülteci ve Sığınmacıların Yaşadığı Dezavantajlar ve Yoksulluk Temelinde Dezavantajlılık
9 Engellilerin Yaşadığı Dezavantajlar
10 Dezavantajlı Grupların Medyada Temsili
11 Dezavantajlı Gruplar ve Yeni Medya Ortamlarında Nefret Söylemi
12 Dezavantajlı Gruplara Yönelik Sosyal Politikalar
13 Dezavantajlılık Araştırmaları: Metot ve Etik
14 Sözlü Sunumlar
15 Sözlü Sunumlar
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Dezavantajlılığa ilişkin temel kavramları açıklar.
2 Dezavantajlılığı farklı sosyolojik yaklaşımlar açısından değerlendirir.
3 Dezavantajlı grupları tanır ve dezavantajlılığın toplumsal eşitsizliklerle ilişkisini açıklar.
4 Dezavantajlılığa ilişkin sosyal politikaları sosyolojik açıdan değerlendirir.
5 Dezavantajlılığı ve farklı dezavantajlı grupları sosyolojik açıdan sorunsallaştırabilir.
6 Dezavantajlılık araştırmalarını metodolojik ve araştırma etiği açılarından değerlendirir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ödevler 1 10 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     92
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı "Ayrımcılık-Çok Boyutlu Yaklaşımlar", Kenan Çayır ve Müge Ayan Ceyhan, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar "Nefret Söylemi ve Nefret Suçları", Yasemin İnceoğlu, Ayrıntı Yayınları; "Medya ve Nefret Söylemi: Kavramlar, Mecralar, Tartışmalar", Mahmut Çınar, Hrant Dink Vakfı Yayınları.

Ders İle İlgili Dosyalar