Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TERMODİNAMİK İkinci Düzey UGMB 104 2 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Bu ders için herhangi bir ön koşul dersi yoktur.
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. İLKER YILMAZ - ÖĞR. GÖR.CEVAHİR TARHAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Ders haftada dört saattir. Öğrenciler toplam dersin % 70 devam etmek zorundadırlar. Ders sınıfta yüz yüze eğitim olarak işlenir. Konular ile ilgili problemler çözülür.
Dersin Amacı Bu dersin amacı, termodinamiğin prensiplerini, termodinamiğin sıfırıncı, birinci ve ikinci kanununu, faz değişimlerini ve özelliklerini öğretmektir. Pistonlu motorlarda ve gaz türbinli motorlarda kullanılan çevrimleri öğretmektir.
Dersin Tanımı Termodinamiğin temel kavramları, Termodinamiğin sıfırıncı, birinci ve ikinci kanunları, motor çevrimleri ve bunların uygulamaları.

Dersin İçeriği
1 Isı ve sıcaklık kavramları, birimler boyutlar. Basınç, Manometre ve Barometre.
2 Sıcaklık: termometreler ve sıcaklık ölçekleri: Celsius, Fahrenheit and Kelvin.
3 Saf maddenin fazları. Doymuş Su-buhar , kızgın buhar, sıkıştırılmış sıvı. Özgül hacim, entalpi, iç enerji kavramları.
4 Saf maddenin fazlarına göre Termodinamik tablolarının kullanımı.
5 İdeal gaz denklemi.
6 Termodinamiğin 1. Yasası, kontrol kütleleri
7 Isı geçişi yolları. İletim, taşınım, ışınım. İş ve enerji dönüşümleri
8 Ara sınav
9 Termodinamiğin 1. Yasası, Enerjinin korunumu denklemi ve problemleri. Özgül ısılar.kontrol hacimleri. Lüleler, kompresörler, türbinler, yayıcılar, kısılma vanaları.
10 Termodinamiğin 2. Yasası, ısıl enerji depoları, soğutma çevrimi, ısı pompaları, tersinirlik ve tersinmezlik kavramları.
11 Termodinamiğin 2. Yasası, Entropinin artışı ilkesi.
12 Termodinamiğin 2. Yasasının türbin, kompresör vb. makinelere uygulanması.
13 Otto ve Dizel çevrimleri.
14 İdeal tepkili motor ve Brayton çevrimi.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Termodinamiğin temel kavramlarını öğretmek
2 Termodinamiğin sıfırıncı, birinci, ikinci ve üçüncü kanunu öğretmek
3 Termodinamik kanunlara göre çalışan makinelerle ilgili sayısal soruları çözer.
4 Karşısına çıkan yeni problemlere yeni çözüm yolları geliştirir.
5 Ezberleyemeyeceği ısıl bilgileri ders dökümanlarını kullanarak bulur.
6 Geçmiş derslerde ve eğitim yıllarında aldığı bilgileri hatırlar.
7 Termodinamik prensiplerle çalışan sistemlere örnekler verir.
8 Bu sistemleri karşıştırarak çözümler.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Lisans düzeyinde alınan matematik eğitimi temelinde bilgi birikimini belirli bir düzeyde geliştirebilme
2 Alanında edindikleri teorik ve pratik bilgileri kullanabilme
3 Alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerdeki bilgilerle bütünleştirerek çalışmalarında kullanbilme
4 Matematik alanında güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarını, kendi alanında ve alanı dışında çalışan araştırmacılara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme
5 Yaptığı çalışmalarda, konusuyla ilgili verilerin derlenmesi,düzenlenmesi, yorumlanması ve kullanılması aşamalarında toplumsal ve bilimsel etik değerlere saygı göstermesi
6 Kendi alanında veya diğer disiplinlerde bilgiye ulaşma yöntemlerini etkin ve etik değerlere uygun olarak kullanabilme.
7 Matematiksel bilgi birikimini teknolojide etkin ve vereimli bir şekilde kullanabilme
8 Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılara katılarak bilgi paylaşımında bulunabilme
9 Alanında karşılaştığı yeni bir bilgiyi eleştirel yaklaşımlarla değerlendirerek anlayabilme ve yorumlayabilme
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     92
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Y.A.Çengel and M.A. Boles, Thermodynamics: An Engineering Approach, Mc-Graw Hill, Int. Edition
Yardımcı Kaynaklar Y.A. Çengel, Bir Mühendis Yaklaşımıyla Termodinamik, Güven Bilimsel Yayınevi, Beşinci Baskı, 2008.

Ders İle İlgili Dosyalar