Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
PLANLI DÖNEM KENT TARİHİ Birinci Düzey ŞBP 533 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. SEDA ÇALIŞIR HOVARDAOĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik (online)
Dersin Amacı Cumhuriyetin ilanıyla birlikte Türkiye’deki kent planlama yaklaşımlarını dönemsel olarak açıklamayı amaçlar.
Dersin Tanımı Ders, cumhuriyetin ilanından günümüz kentlerinin planlanmasına kadarki süreci örneklerle açıklayan ve öğrencilerle tartışma ortamında örnekleri değerlendiren, ülkemiz kent planlarında dönemler arası ilişkiyi açıklamayı hedefleyen bir süreci içermektedir.

Dersin İçeriği
1 Dersin amacı, içeriği, haftalık ders izlencesi ve değerlendirmeye ilişkin bilgilendirme
2 Erken Cumhuriyet Dönemi Planlama ve İmar Mevzuatı gelişimi (1923-1948)
3 “Şehircilik” - Şehir Planlama ve şehir planlamaya yönelik yaklaşımlar
4 Ankara, İstanbul, İzmir Planları
5 Ankara, İstanbul, İzmir Planları
6 1960 yılına kadar Planlama ve İmar Mevzuatı gelişimi
7 Göç, Kentleşme ve kır
8 Ara sınav
9 1960-1980 Planlama ve İmar Mevzuatı gelişimi
10 1960-1980 yılları arası Kent Planlarından örnekler
11 1980-2000 yılları arasında Planlama ve Türkiye’de Planlama Eğitimi
12 2000 yılı sonrası Kent Planlama ve İmar Mevzuatı
13 2000 yılı sonrası Türkiye’de Kent Planlarından örnekler
14 Kayseri kenti örneğinde Türkiye’de Planlı Dönem kronolojisinin genel değerlendirmesi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türkiye’de Planlı Dönem kronolojisini açıklar.
2 Planlı dönemler arası ilişkiyi açıklar.
3 Dönemsel sorun tanımlarını yapar.
4 Dönemsel geçiş belirleyicilerini açıklar.
5 Planlama Dönemi planlamacılarını ve yaklaşımlarını açıklar.
6 Planlama Dönem örneklerini bilir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kentsel Tasarım
2 Kent ve Bölge Planlama
3 Ulaşım
4 Peyzaj
5 Ekoloji
6 Sosyoloji
7 Şehircilik Tarihi
8 Sanat Tarihi
9 Kentsel Koruma
10 Bilgisayar Destekli tasarım
11 Kentsel Coğrafya
12 Mimarlık Bilgisi
13 Ekonomi
14 Gayrimenkul Değerleme ve Konut
15 İstatistik
16 İmar Hukuku
17 Çizim ve Sunum Teknikleri
18 Planlama Kuram ve Teknikleri
19 Yabancı Dil
20 Genel Kültür
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Bilsel, Cana, (2007). Cumhuriyet Dönemi İstanbul Planlama Raporları 1934-1995 (http://www.mimarlikdergisi.com), Duyguluer, Feridun, 1989. İmar Mevzuatının Cumhuriyet Dönemi Mimarlığına ve Şehir Planlamasına Etkileri, TBMM Kültür, Sanat ve Yayın Kurulu Yayınları No:38, Tekeli, İlhan, 2011. Türkiye’nin Kent Planlama ve Kent Araştırmaları Tarihi Yazıları, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, Ankara.

Ders İle İlgili Dosyalar