Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİFERANSİYEL DENKLEMLER II Birinci Düzey MAT332 6 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MEHMET TAMER ŞENEL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı diferensiyel denklemlerin temel konularını ve dogal yapısının ne olduğunu öğrenciye vermek ve ayrıca fizik ve uygulamalı bilimde diferensiyel denklemlerin örneklerini çözmektir.
Dersin Tanımı Yüksek Mertebeden Lineer Diferensiyel Denklemler; BDP ve SDP için Varlık ve Teklik Teoremleri, Lineer Diferensiyel Denklemlerin Çözümleri, Bilinen bir çözümden İkinci çözümün bulunuşu, Sabit Katsayılı Homogeneous Lineer Denklemler, Belirsiz Katsayılar Yöntemi, Parametrelerin Değişimi, Değişken Katsayılı Lineer Diferensiyel Denklemler, Kuvvet Serisi Çözümleri, Laplace Dönüşümleri ve Uygulamaları.

Dersin İçeriği
1 Yüksek Mertebeden Lineer Diferensiyel Denklemler
2 BDP ve SDP için Varlık ve Teklik Teoremleri
3 Lineer Bağımlılık ve Lineer Bağımsızlık, Lineer Diferensiyel Denklemlerin Çözümleri
4 Bilinen bir çözümden ikinci çözümün bulunuşu, Sabit Katsayılı Homogen Lineer Denklemler
5 Sabit Katsayılı Homogen Olmayan Lineer Denklemlerin Çözümü, Belirsiz Katsayılar Yöntemi, Operatör Yöntemleri
6 Parametrelerin Değişimi Metodu
7 Cauchy-Euler Diferensiyel Denklemi
8 Değişken Katsayılı Lineer Diferensiyel Denklemler, Özel Yöntemler
9 Ara Sınav
10 Yüksek Mertebeden Lineer Olmayan Diferensiyel Denklem Sınıfları
11 Kuvvet Serisi Çözümleri, Adi Nokta Civarında Çözümler
12 Aykırı (Singular) Nokta Civarında Çözümler
13 Laplace Dönüşümleri, Ters Laplace Dönüşümleri
14 Operasyonel Özellikler ve Uygulamaları
15 Final Sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Yüksek Mertebeden Lineer Diferensiyel Denklemler.
2 BDP ve SDP için Varlık ve Teklik Teoremleri.
3 Bilinen bir çözümden İkinci çözümün bulunuşu.
4 Sabit Katsayılı Homogeneous Lineer Denklemler, Belirsiz Katsayılar Yöntemi, Parametrelerin Değişimi.
5 Değişken Katsayılı Lineer Diferensiyel Denklemler.
6 Kuvvet Serisi Çözümleri.
7 Laplace Dönüşümleri ve Uygulamaları.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Zootekni alanında hayvan yetiştirme, hayvan besleme, hayvan ıslahı, gen kaynakları, ekoloji, biyoteknoloji ve çiftlik yönetimi konularında temel bilgileri edinme, bu bilgileri pratik ve teorik olarak kullanabilme becerisi,
2 Türkiye'de ve Dünya'da hayvancılık ve hayvansal üretimin önemini kavrama, geliştirme yeni fikirler oluşturabilme becerisi,
3 Temel ziraat ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan günceli takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme becerisi,
4 Zootekni alanına ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da (bitkisel üretim) temel bilgilere sahip olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme becerisi,
5 Tarım ve Mühendislikle ilgili olarak etik değerleri kavrama ve bunlara uygun olarak hareket edebilme becerisi,
6 Büyükbaş, Küçükbaş, Kanatlı grubu hayvanları (genel çiftli hayvanları)tanımlayabilme, adlandırabilme ve yetiştirebilme, bu alanda işletme kurabilme ve işletebilme yeterliliği becerisi,
7 Hayvan genetiği, gen kaynakları ile tüm hayvansal materyalin ve çevrenin korunması ile sürdürülebilirlik için yöntemleri belirleme ve uygulama becerisi,
8 Hayvansal kaynaklı ürünlerin insan beslenmesinde öneminin ve kalite standartlarının kavranması , bu ürünlerin işlenme aşamaları, ekonomik değeri ve pazarlanma noktalarının bilgi ve becerilerinin kazanılması,
9 Zootekni alanında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; saha çalışmaları yapabilme, bilgilerini ve sorunlara karşı çözüm önerilerini aktarabilme becerisi,
10 Çiftlik hayvanlarında fizyoloji, anatomi, üreme biyolojisi, hayvan davranışları-refahı, hayvan hastalıkları ve sağlık konusunda temel bilgiler kazanma ve gerektiğinde kullanabilme becerisi,
11 Hayvan beslenmesinin önemi, yem kaynakları ve bunların etkin şekilde kullanılması, alternatif besin kaynakları, rasyon hazırlama becerisi,
12 Araştırma ve denemeler sonucunda veri analizi, istatistik yöntemlerin uygulanması becerisi,
13 Tarımsal problemlerin çözümünde araştırma, analitik düşünme, bilgiye ulaşma ve çözüm üretme becerisi (Proje, ödev, tez, seminer, staj),
14 Tarımsal problemlerin farkında olma, onları izleyebilme, bu konularla ilgili görüşlerini açık bir şekilde sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme (Türk dili, sosyal içerikli ders) becerisi,
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 12 24
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 12 24
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     164
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 1 10
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı • A First Course in Differential Equations, Dennis G. Zill, Inc., Boston, 1973.
Yardımcı Kaynaklar • Ordinary Differential Equations, Morris Tenenbaum and Herry Pollard, New York: Harper& Row, 1963,1985 • Elementery Differential Equations with Applications, William R. Derrick, Stanley I. Grossman, University of Montana, Addison-wesley Pubishing Company, 1976 * Adi Diferensiyel Denklemler, Mehmet Çağlayan,Nisa Çeşik, Stenay Doğan,Dora, Bursa , 2012.

Ders İle İlgili Dosyalar